Egy friss jelentés szerint tavaly csak egyszámjegyű növekedést produkált a szektor, ráadásul részesedése is csökkent a teljes hazai kiskereskedelmi tortából.

Tavaly éppen csak hogy, de elmaradt a kétszámjegyű növekedés a magyarországi online kiskereskedelemben – derül ki a GKID és a Mastercard közös, Digitális Kereskedelmi Körkép kutatásának most közzétett adataiból.

A mért 1323 milliárd forintos forgalom 9,9 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi szintet. A majdnem 10 százalékos növekedés általában tisztességes eredménynek számít bármilyen szektorban, ám a hazai e-kereskedelem tekintetében ez meglehetősen gyászos eredmény.

Egyrészt a közel 15 százalékos éves infláció figyelembe vételével ez reálértékben látványos visszaesést jelent, másrészt a hagyományos kereskedelmi egységek jobb teljesítménye miatt megtört egy másik trend is: a teljes hazai kereskedelmi tortában csökkent a webshopok részesedése. A 2021-es – rekordnak számító – 10,4 százalékos szintről 2022-ben 9,6 százalékra mérséklődött ez az arány.

Az online szektor lendülete az év előrehaladtával folyamatosan csökkent: míg az első negyedév 23 százalékos bővüléssel zárult, addig a kiemelt időszaknak számító negyedik negyedév – az áremelkedések ellenére – már csak mindössze 4 százalékos forgalmi alapú bővüléssel zajlott le.

Turbulens környezet

A fentiek ugyanakkor nem tekinthetők meglepetésnek, hiszen a tavalyi évben felerősödött számos negatív gazdasági és geopolitikai folyamat miatt őszre már nagyon sötéten értékelték saját helyzetüket a hazai online áruházak. Ettől függetlenül a kutatásról beszámoló szakemberek kiemelték, hogy a kimutatott 10 százalék körüli növekedésnek is örülni lehet, hiszen máshol a nominális visszaesést sem tudta elkerülni a szektor.

Az inflációra és recessziós félelmekre reagálva tavaly átrendeződtek a fogyasztói szokások. Ez összességében 2 százalékkal lefelé húzta az átlagos online kosárértéket, ami tavaly így 17,2 ezer forint volt egy vásárlásra vetítve. A kosárérték csökkenésére pedig csak ráerősített, hogy 2022 második felétől érezhetően visszább vett a lakosság a jóléti kiadásokból, ami leginkább a műszaki cikkek és nagyértékű tartós fogyasztási cikkek online piacát sújtotta.

A forgalom 2020-ig nagyobb mértékben nőtt, mint a tranzakció (rendelésszám), majd 2021-ben a két mutató bővülési üteme kiegyenlítődött és 2022-ben már a rendelések nagyobb ütemben tudtak bővülni, mint a forgalom (11,8% vs. 9,9%). A magas bővülési ütem hátterében a 2022-re jellemző alávásárlás mellett elsősorban az áll, hogy egyre többször, több mindent és összességében bátrabban rendelünk az internetről: az egy főre eső éves rendelési gyakoriság a járvány előtti 12-13 alkalomról 2023 elejére elérte a 21 online rendelés/fő/év szintet.

A magyar online forgalmat más megvilágításba helyezi, ha a webáruházak szemszögéből vizsgálva ketté osztjuk belföldi és külföldi kereskedőkre. A jelentés egyik fontos megállapítása, hogy a 2022-es évre mért 9,9 százalékos online kereskedelmi növekedés csak a hazai operációval rendelkező webáruházak forgalmát és rendelési számát figyelembe véve valójában csökkenés lett volna. A magyar e-kereskedelmet tehát egyre inkább befolyásolják, formálják a már magyarként viselkedő, helyi igényeket értő, de valójában külföldi, határon túlról működő kereskedők.

Az idei nyitás sem volt erős

A külső hatásokra adott vásárlói reakciók 2023 első negyedévében sem változtattak a magyar online kereskedelem helyzetén: a magyar piacon működő webáruházak átlagosan 4,8 százalékos forgalmi növekedést tapasztaltak az első három hónapban. Ugyanakkor az e-kereskedők az elmúlt hónapok nehézségei ellenére összességében pozitívabbak a 2023-as év kapcsán és idén a 2022-es évhez hasonló, 10 százalékos forgalmi bővülésre számítanak.

Piaci hírek

Téved és hazudozik a kórházakban is egyre többet használt MI-eszköz

Az OpenAI technológiájával hajtott Nablánál emberi szintű teljesítménnyel hirdetik az orvos-beteg megbeszélésekről átiratokat készítő terméküket, bár azt ők sem gondolhatják, hogy az egészségügyben dolgozó emberek rendszeresen ilyen hibákat követnének el.
 
Hirdetés

Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében

"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.

Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Hirdetés

Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni

A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.