Az Initon által kifejlesztett terminállal a papír alapú ügyintézést is távolról, elektronikus úton lehet megvalósítani akár nonstop hozzáféréssel, sőt igény esetén virtuális ügyintézői segítségnyújtással.
A sorozatunkban bemutatott cégek olyan termékeket vagy szolgáltatásokat (esetleg komplett megoldásokat) tudnak felmutatni, ahol a haszon várható megjelenése egyértelműen megállapítható és számszerűen tervezhető a beszerzést elindító intézmény számára. Kiemelten foglalkozunk a bemutatott megoldások megtérülés-elemzésével, ezen belül – a TCO elvek szerint – bemutatjuk az összes tulajdonosi oldalon megjelenő költséget, és ezzel
szembeállítjuk a hasznot, ami megjelenik a felhasználó vagy a tulajdonos oldalán.
Ezalkalommal egy különleges, a magyar közigazgatásban még újdonságnak számító megoldást mutatunk be. Az állampolgárok személyes megjelenését igénylő közigazgatási ügyek elintézését forradalmasító IniMat, a Kormányzati Ügyféltájékoztató Központ támogatásával optimális megoldást biztosíthat úgynevezett mini kormányhivatalok létrehozásához.
Az IniMat olyan ügyfélszolgálati automatákból (nyilvános téren elhelyezett speciális terminálokból) és a kapcsolódó háttérrendszerből álló megoldás, amely – a jelenlegi szakági IT rendszerek szolgáltatásaira támaszkodva, azokkal integráltan együttműködve – különböző közigazgatási szolgáltatások önkiszolgálással, és távoli támogatás kombinációjával történő igénybevételét teszi lehetővé. A terminálról a megoldást fejlesztő Initon Kft. ügyvezető igazgatóját,
Kókai Tamást kérdeztük.
Kókai Tamás az ELTE TTK technika-informatika szakán végzett, gazdasági ismereteket a PSzF-en szerzett, majd PhD tanulmányait az ELTE IK Doktori Iskolájában folytatta. Az Initon egyik tulajdonosaként a cég megalapításától kezdve látja el az ügyvezetői feladatokat, így üzletileg kritikus IT rendszerek megvalósításában és működtetésében több mint egy évtizedes tapasztalattal rendelkezik.
Kiszolgálás távolról ■ Maga a készülék tulajdonképpen egy speciális online terminál segítségével digitálisan összeköti az állampolgárt a hivatallal (annak tisztviselőjével), és így lehetővé teszi a távoli teljes körű ügyintézést, beleértve az arcképes igazolvánnyal történő azonosítástól kezdve a kézi aláíráson át az ügymenethez tartozó illetékfizetésig minden lépést. Az IniMat egyik legfőbb előnye az Ügyfélkapuval, illetve az egyes intézmények internetes portáljaival szemben, hogy az elektronikus azonosítóval nem rendelkező állampolgárokat is képes azonosítani és így teljes körűen kiszolgálni.
Az IniMat alapszolgáltatásai közé tartozik az igazolvány alapján történő azonosítás: az automata használatának első lépéseként (Ügyfélkapu azonosítással nem rendelkező egyének esetén) az állampolgár kártya típusú igazolványáról fénykép készül az automata felületére helyezésével. Az azonosítást az adott időpontban az ügyintéző végzi a háttérrendszerben megjelenő igazolványkép, az állampolgárt megjelenítő kamera képe, valamint a KEK KH nyilvántartásából származó adatok összevetésével.
Az automata érintőképernyőjén megjelenő virtuális billentyűzet segítségével az állampolgárok tetszőleges, általuk kiválasztható ügyhöz rögzíthetik a szükséges adataikat. Abban az esetben, ha valaki nem képes a megfelelő adatok begépelésére, az ügyintéző a saját billentyűzetét használva, távolról is elvégezheti e lépést. A sikeres adatrögzítést követően az automata elkészíti a megfelelő nyomtatványt, amelyet egy átlátszó felület alatt jelenít meg. A nyomtatvány elolvasását és elfogadását követően az állampolgárok tollal írhatják alá a kinyomtatott dokumentumot. A kinyomtatott dokumentum visszahúzását követően fénykép készül az aláírásról, és az ellenőrzést az ügyintéző végzi a felvétel, illetve az igazolvány képén látható aláírás összevetésével.
Ha egy adott ügytípushoz papír alapú melléklet csatolása szükséges, akkor az automata megfelelő nyílásához helyezve átveszi azt, és a képét beolvassa. Az automata emellett – az ATM-ekhez hasonlóan – lehetőséget biztosít bankjegy kiadásra is, és ha egy ügytípushoz díjfizetési kötelezettség tartozik, akkor a beépített bankjegy elfogadó segítségével lehetőség nyílik annak azonnali teljesítésére is. Egy adott üggyel kapcsolatos teendők befejezését követően az automata bizonylatot állít ki, amely valamennyi jelentős, kapcsolódó adatot tartalmaz.
Ha az automata használata közben az állampolgárnak kérdése merül fel, akkor felkészült ügyintéző áll a rendelkezésére, aki mozgóképen hallja és látja nemcsak őt, hanem a képernyője tartalmát is. (Igény esetén az ügyintéző képe is megjeleníthető az állampolgár számára.)
Papíron, elektronikusan ■ Kókai Tamás úgy véli: az IniMat mind koncepciójában (távoli ügyintézés), mind pedig strukturális felépítésében maximális mértékben illeszkedik a kormányzat stratégiai célkitűzéseihez. Ez a megoldás is támogatja a Magyary Program legfontosabb stratégiai céljaként megfogalmazott állami működés hatékonyságának és a közszolgáltatások színvonalának emelését. A Széll Kálmán Tervben szereplő, idén január 1-től felálló – és a kormány tervei szerint 2013-tól az egyablakos ügyintézést teljes körűen megvalósító – kormányablakok működéséhez is optimális megoldást biztosíthat az IniMat optimális megoldást biztosíthat - tette hozzá az Initon vezetője.
A készülék előnye, hogy hosszabb távon is elkerülhetetlen papír alapú ügyintézést is elektronikus úton valósítja meg, egységes és egykapus elérhetőséggel, akár nonstop hozzáféréssel, sőt igény esetén virtuális ügyintézői segítségnyújtással. Ezzel esélyegyenlőséget teremt a különböző fejlettségű régiók, illetve felhasználók között, hiszen a digitális írástudatlanok, a mozgáskorlátozottak, a siketek és nagyothallók számára is lehetővé teszi a használatot. Az állampolgár számára az ügyintézésre fordított idő lerövidülése jelenti talán a legnagyobb hasznot, mivel az ügyek elintézéséhez valamennyi kapcsolódó adat és dokumentum, azonnal és elektronikus formában áll az illetékes hivatalnokok rendelkezésére.
A közigazgatás számára pedig olyan szabványosított szolgáltatásokat biztosít, amelyek gyorsan kiterjeszthetők, egységesen változtathatók, és lehetővé teszik a szakági ügyfélszolgálatok integrált megvalósítását. Ezzel ellenőrizhetővé és mérhetővé teszi az általa biztosított szolgáltatásokat, illetve az ügyintézők és intézmények tevékenységét.
Alacsony beruházási költséget igényel, mivel gyakorlatilag bárhová telepíthető, és nem igényli új infrastruktúra kialakítását, és egyben költséghatékonyan üzemeltethető az alacsony kellékanyag igényének, és a központi menedzsment funkcióknak köszönhetően. Könnyen integrálható a jelenleg használt informatikai rendszerekkel, illetve illeszkedik a kormányzat e-közigazgatási projektjeihez - sorolta a terminál használatának előnyeit az Initon Kft. ügyvezető igazgatója.
Lassú kapcsolattal is működik ■ A bevezetés és működtetési költségeivel kapcsolatban a szállító ügyvezetője elmondta: az egyszeri és folyamatos költségek mértékét jelentősen befolyásolja, hogy hol helyezik el az automatákat. Már rendelkezésre álló infrastruktúra (ingatlanok, megfelelő hálózati kapcsolatok stb.) használatával a költségek jelentős része gyakorlatilag fel sem merül, és az egyszeri költségek jelentős mértékben csökkenthetők, mivel valamennyi hardvereszköz bérleti konstrukcióban is elérhető.
Fontos fenntarthatósági előny, hogy az IniMat bevezetése nem köthető semmiféle speciális műszaki, illetve technológiai feltételhez. Az automaták dinamikusan skálázódnak a rendelkezésre álló sávszélességhez, a kommunikációhoz a napjainkban elérhető, leglassabb ADSL internet hozzáférést biztosító csomagok is tökéletesen megfelelnek.
Szabályozási oldalról egyetlen nyitott kérdés az igazolvány alapján, távolról történő azonosítás elfogadhatósága, mivel a vonatkozó előírások alapján e módszer alkalmazhatósága nem ítélhető meg egyértelműen. E témakör sem jelent azonban speciális feltételt, mivel alternatív módszerek alkalmazásával a jogszabályi háttér megváltoztatása nélkül is üzembe állítható a rendszer.
Mivel egy nemzetközi szinten is egyedül álló megoldásról van szó, még nem áll rendelkezésre megfelelő közigazgatási referencia. Létezik azonban egy a teljes körű koncepciót és funkcionalitást bemutató prototípus, amelynek folyamatban van a szabadalmaztatása és a piacra vitele, részben az ÚSZT támogatásával. A leírtakon túlmenően jelen pillanatban a bank szektorban, illetve a közműszolgáltatások területén állnak előkészítés alatt pilot projektek - fejezte be a beszélgetést Kókai Tamás.
Initon IT Solutions Kft. ■ A 2001-ben alapított, 100 százalékban magyar tulajdonban lévő Initon Kft. Magyarország egyik innovatív, dinamikusan növekvő IT megoldás szállítója. Saját kutatási-fejlesztési tevékenységükre alapozva, elsősorban az üzletileg kritikus folyamatokat támogató informatikai rendszerekkel foglalkoznak, teljes körű szolgáltatást biztosítva a tervezéstől kezdve, a fejlesztésen át, az üzemeltetésig.Maguk által fejlesztett megoldásaikat több iparágban használják hazánkban és külföldön egyaránt. Legjelentősebb referenciáik a telekommunikáció, az ipar és kereskedelem, illetve az államigazgatás és felsőoktatás területén találhatók.