A generatív algoritmusok fejlesztésében és potenciális felhasználásában egymásra licitáló technológiai vállalatok versengése más szektorokra is komoly hatással van. A világ legnagyobb forgalmú és legtöbb munkavállalót foglalkoztató cégénél, a kiskereskedelmi óriás Walmartnál például már javában készülnek a legújabb ügyfelekre, a bevásárló MI-ügynökökre.
A generatív chatbotok már most is képesek feltérképezni és kiértékelni az interneten fellelhető lehetőségeket mondjuk egy nagyobb értékű használati eszköz beszerzése kapcsán, az utasítást kiadó felhasználónak pedig csak annyi a dolga, hogy válasszon az opciók között és elvégezze a vásárlást. A nem túl távoli jövőben viszont akár ezeket az utolsó lépéseket is rábízhatjuk majd az MI-re, ami alapvetően befolyásolhatja a kereskedők vásárlókért folytatott harcát.
Máshogy kell csomagolni
A Walmart US technológiai igazgatója, Hari Vasudev a Wall Street Journalnak nyilatkozva azt mondta, hogy a reklámoknak idomulniuk kell ehhez a teljesen új helyzethet. Mindez érthető, hiszen az algoritmusokat nem lehet megtéveszteni trükkösen kozmetikázott árképzéssel és nem esnek kísértésbe egy érzelmi manipulációra kihegyezett fotótól.
A kiskereskedőknek jelentős problémát, egyben potenciális lehetőséget is rejt a mesterséges intelligencia térnyerése. Azzal, hogy a tranzakciók egy részénél a vásárlási folyamat akár egésze is automatizálódhat, teljesen újra kell értékelni a meglévő eszköztárat a termékek leírásától egészen az árképzésig. A Gartner elemzője ezzel kapcsolatban arra figyelmeztet, hogy ha egy MI-fejlesztő ügynökén keresztül intéződik a vásárlás, a kiskereskedők elveszítheik a közvetlen kapcsolatot a vásárlókkal, gyengül a márkahűség és az értékes adatokhoz való hozzáférés lehetősége.
Mindezt a Walmartnál nem szeretnék ölbe tett kézzel végignézni. Folyamatban van az automatizált vásárlást támogató saját MI-eszközök fejlesztése, amelyek a cég alkalmazásán és a weboldalán keresztül érhetők el. Így elvégezhetők például olyan rutinfeladatok, mint a heti élelmiszerbeszerzés, de akár olyan összetett megrendeléseket is le lehet velük adni, mint amilyen egy "unikornis témájú parti megtervezése a lányomnak" – mondta Vasudev a Wall Street Journalnak.
A technológia igazgató úgy látja, előbb-utóbb létre fog jönni egy iparági szintű protokoll, amely lehetővé teszi, hogy a különböző MI-laborokban készült ügynökök zökkenőmentesen tudjanak kommunikálni a kereskedelők rendszereivel. Ennek hiányában az MI-vásárlók ugyanúgy "végiglátogathatják" az online boltokat, mint ahogy a húsvér vásárlók teszik, csak éppen nagyságrendekkel gyorsabban és alaposabban.
Az persze más kérdés, hogy mindez milyen gyorsan és milyen léptékben fogok teret hódítani. Az amerikai lapnak nyilatkozó Gartner-szakértő például nem vár azonnali és gyökeres változásokat, hiszen hiába érhetők el hosszú ideje az online áruházak, a vásárlások több mint 80 százaléka még mindig fizikai üzletekben történik.
(Kép: Walmart)
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak