Egyre több pénzpiaci szereplő reméli a mesterséges intelligenciától versenyképessége javulását, a változás azonban egyelőre lassú.

A bankszektorban is azzal küzd az IT, hogy egyre kevesebb jut fejlesztésekre, miközben az ügyfelek igényei nőnek. A igények és lehetőségek közti távolságot sok bank a mesterséges intelligencia segítségével hidalná át, hogy megőrizze vagy javítsa versenyképességét, állítja a közelmúltban kiadott Global Banking Benchmark Study 2024 című tanulmány, amelyhez több mint ezer bankvezetőt kérdezett meg világszerte a Publicis Sapient (a cég MI-alapú vállalati megoldásokat kínál felhőből).

A tendencia általános: mindössze a válaszadók 2 százaléka nyilatkozott úgy, hogy még egyáltalán nem foglalkoznak a generatív MI-vel.

Személye szabott ügyfélutak

A tanulmány szerint a bankok elsősorban az ügyfélélmény területén remélnek sokat a technológiától. Az ügyfélélmény átalakítására fordított költségek közel harmada már most is valamilyen MI-alapú (vagy gépi tanulási) megoldásra megy. A legtöbben (a bankok 42 százaléka) a személyre szabott ügyfélutak kialakítását szeretnék megoldani ezekkel a technológiákkal.

A következő három évben szintén fókusztéma lesz a mesterséges intelligenciával támogatott adatelemzés, valamint a generatív MI használatának bevezetése a belső folyamatokban. Ennek kapcsán kiderült: a bankok felső vezetői azzal is tisztában vannak, hogy fel kell készíteniük az alkalmazottakat az MI használatára, hogy ezek a tervek sikeresek, sőt egyáltalán megvalósíthatók legyenek.

A legtöbb pénzintézet (61 százalék) egyelőre csak a belső folyamataiban kísérletezik a generatív MI-vel. Használják például hitelképesség-elemzésre, portfóliókezelésre, kockázatértékelésre, szerződések, ajánlatok, tenderek stb. dokumentumok előállításának támogatására. A bankok 55 százalékánál működik valamilyen generatív MI-alapú asszisztens, de sokan (49 százalék) marketing vagy ügyfélszolgálati területen is használják legalább kísérleti jelleggel.

MI-be fektetni kifizetődő

Bár a fentiek az MI gyors banki adoptációját vetítik előre, a kutatás szerint összességében mintha lassulna a szektor digitális transzformációja. Mindössze minden tizedek vezető látja szervezetét az átalakulás terén vezetőnek (arányuk két év alatt feleződött). A legtöbben a szabályozási környezet okozta nehézségeket, szervezetük működési agilitásának hiányát, a meglévő elavult alaptechnológiájukat és a pénzhiányt említették lassító tényezőként.

Ezek a körülmények hatnak az MI bevezetésétől várt célokra is. Jóllehet az ügyfélélmény javítása fontos, a digitális átalakulással kapcsolatos prioritáslistára a banki vezetők legszívesebben ilyeneket írnának: jövedelmezőség javítása, magasabb árrés, hatékonyság javítása, rugalmasság növelése, költségcsökkentés stb.

Bár a bankok óvatosak, a kutatás adatai azt mutatják, az MI-beruházások megtérülnek. Azoknak a bankoknak a vezetői, amelyeknél vállalták ennek a befektetésnek a kockázatát, jelentős hatékonyságnövekedésről számoltak be.

Az MI bevezetésében élen járó cégek nem csupán többet költöttek. Figyeltek például arra, hogy az egész szervezet számára prioritás legyen a mesterséges intelligencia. Nem készen kapható, hanem testre szabott megoldásban gondolkodtak, valamint figyelmet fordítottak arra, hogy meglegyen a két technikai alapfeltétel: a megfelelő belső szakértelem, valamint a modellek képzéséhez szükséges megfelelő minőségű adatok.

A Global Banking Benchmark Study 2024 című tanulmány letöltési helye »

Piaci hírek

Így detoxikálná a digitális függőket Skyline telefonjaival a HMD

Ha a durva függőségen nem is segít a Detox funkció, talán egy picit élhetőbbé teszi a mobiljukon lógók életét.
 
Hirdetés

ITSM a gyakorlatban

Három fájdalompont, amire az IT szolgáltatásmenedzsment gyors válaszokat adhat.

Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.