Egy dél-koreai kutatóintézet találta ki. Megvan a prototípus, és már olyan jól működik, hogy megmutatták a nyilvánosságnak.

A robotfejlesztés egyik érzékeny pontja: hogyan változtasson helyet a gép? Bár a Boston Dynamics két- és négylábú humanoid és "kutyaoid" robotjai a wow-érzést szinte mindig kiváltják, a robotgyártók többsége mégis marad a jól bevált keréknél: egyszerűbb, olcsóbb, stabilabb – főleg, ha három vagy négy van belőle. Pedig a kerék előtt is tornyosulhatnak leküzdhetetlen akadályok: például a lépcső.

Ám jöttek a dél-koreai tudósok, és ezt is megoldották. Egy többek között robotikával foglalkozó kutatóintézet (Korea Institute of Machinery and Materials – KIMM), kitalált egy kereket, ami akkor a legjobb, amikor nem is kerek. A szerkezet ugyanis valós időben képes változtatni a merevségét, hogy igazodhasson a terepviszonyokhoz. A robot (vagy akár jármű) így sokkal könnyebben tudja leküzdeni a terepi akadályokat (szikla, lépcső stb.), mint merev szerkezetű kerékkel.

A kerék szerkezetének (a kutatók intelligens láncoltblokk rendszernek, smart chain block systemnek nevezték el) megalkotásához állítólag a felületi feszültség által összetartott folyadékcseppek viselkedése adta az ötletet (alapfokú ismétlés a videóban). A futófelület némileg a kerépárláncra hajaz, kis egységekből áll. A kerék merevsége a középpontjához csatlakozó küllők meghúzásával vagy meglazításával változtatható. Normál módban merev, kör alakú. Akadályokhoz ütközve azonban deformálható állapotba kapcsol: részben idomul az előtte tornyosuló akadályhoz (ahogy a folyadékcsepp is), amin így szinte átkúszik vagy inkább átcsorog (lásd az alábbi videót). A terepviszonyokat-akadályokat szenzorok segítségével érzékeli, és jeleik alapján automatikusan változtatja a merevségét.
 


Katonáknak és mozgáskorlátozottaknak is

Az intelligens kerék első prototípusait egy kerekesszékbe építették. Az eredmény több mint meggyőző. A kerekek merevségének változtatásával nehéz, egyenetlen terepen is sokkal stabilabbá vált a mozgás, és a székkel akár 18 cm magas lépcsőket is gond nélkül le lehetett küzdeni külső segítség nélkül. A kutatók állítása szerint négykerekű rendszerbe szerelve gond nélkül átjut sugarának 1,3-szorosáig terjedő akadályokon. A sebességre sem lehet panasz, a kísérletek során 30 km/h-nál még stabilan működött a kerékintelligencia.

A csapat szerint találmányuk forradalmasítja a mobilitás számos aspektusát. Amellett, hogy jelentősen növelheti a mozgáskorlátozott emberek szabadságfokát, új lendületet adhat a mobil robotok (pl. a házhoz szállítást végző autonóm konténerek) fejlesztésének. Szintén jól hasznosíthatják a felfedezést szélsőséges környezetekre tervezett speciális járművek (pl. katonai eszközök) építésénél.

(Fotó: Korea Institute of Machinery and Materials)

Mobilitás

Folytatódhat a Meta "darabolós" pere

A Washingtonban hozott tegnapi bírósági döntés értelmében folytatódhat az akkoriban még Facebook néven futó közösségi polip ellen 2020-ban indított antitröszt per.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.