Egy dél-koreai kutatóintézet találta ki. Megvan a prototípus, és már olyan jól működik, hogy megmutatták a nyilvánosságnak.

A robotfejlesztés egyik érzékeny pontja: hogyan változtasson helyet a gép? Bár a Boston Dynamics két- és négylábú humanoid és "kutyaoid" robotjai a wow-érzést szinte mindig kiváltják, a robotgyártók többsége mégis marad a jól bevált keréknél: egyszerűbb, olcsóbb, stabilabb – főleg, ha három vagy négy van belőle. Pedig a kerék előtt is tornyosulhatnak leküzdhetetlen akadályok: például a lépcső.

Ám jöttek a dél-koreai tudósok, és ezt is megoldották. Egy többek között robotikával foglalkozó kutatóintézet (Korea Institute of Machinery and Materials – KIMM), kitalált egy kereket, ami akkor a legjobb, amikor nem is kerek. A szerkezet ugyanis valós időben képes változtatni a merevségét, hogy igazodhasson a terepviszonyokhoz. A robot (vagy akár jármű) így sokkal könnyebben tudja leküzdeni a terepi akadályokat (szikla, lépcső stb.), mint merev szerkezetű kerékkel.

A kerék szerkezetének (a kutatók intelligens láncoltblokk rendszernek, smart chain block systemnek nevezték el) megalkotásához állítólag a felületi feszültség által összetartott folyadékcseppek viselkedése adta az ötletet (alapfokú ismétlés a videóban). A futófelület némileg a kerépárláncra hajaz, kis egységekből áll. A kerék merevsége a középpontjához csatlakozó küllők meghúzásával vagy meglazításával változtatható. Normál módban merev, kör alakú. Akadályokhoz ütközve azonban deformálható állapotba kapcsol: részben idomul az előtte tornyosuló akadályhoz (ahogy a folyadékcsepp is), amin így szinte átkúszik vagy inkább átcsorog (lásd az alábbi videót). A terepviszonyokat-akadályokat szenzorok segítségével érzékeli, és jeleik alapján automatikusan változtatja a merevségét.
 


Katonáknak és mozgáskorlátozottaknak is

Az intelligens kerék első prototípusait egy kerekesszékbe építették. Az eredmény több mint meggyőző. A kerekek merevségének változtatásával nehéz, egyenetlen terepen is sokkal stabilabbá vált a mozgás, és a székkel akár 18 cm magas lépcsőket is gond nélkül le lehetett küzdeni külső segítség nélkül. A kutatók állítása szerint négykerekű rendszerbe szerelve gond nélkül átjut sugarának 1,3-szorosáig terjedő akadályokon. A sebességre sem lehet panasz, a kísérletek során 30 km/h-nál még stabilan működött a kerékintelligencia.

A csapat szerint találmányuk forradalmasítja a mobilitás számos aspektusát. Amellett, hogy jelentősen növelheti a mozgáskorlátozott emberek szabadságfokát, új lendületet adhat a mobil robotok (pl. a házhoz szállítást végző autonóm konténerek) fejlesztésének. Szintén jól hasznosíthatják a felfedezést szélsőséges környezetekre tervezett speciális járművek (pl. katonai eszközök) építésénél.

(Fotó: Korea Institute of Machinery and Materials)

Mobilitás

Meglepetés! Elhülyít minket a ChatGPT használata

Az MIT tudósainak frissen publikált kutatása megerősíti azokat az aggodalmakat, miszerint annyira nem tesz jót az agyműködésünknek, ha túlzottan a generatív algoritmusokra bízzuk magunkat.
 
Hirdetés

Cyber Threat Intelligence: üzleti előny a sötét adatokból

Egyetlen kompromittált jelszó. Egy belépési pont, amit már nem használnak. Egy korábbi alkalmazott adatszivárgása. Ezek ma már nem csupán technikai hibák, hanem valós üzleti fenyegetések, amelyek a digitális alvilág piacán előbb bukkannak fel, mint ahogy a cég egyáltalán észrevenné.

A digitális támadások célpontjai ma már nem feltétlenül azok a vállalatok, amelyektől a támadók adatokat vagy pénzt akarnak szerezni. Elég, ha a támadás egyik láncszeme nem védett – az elkövetők ezen keresztül lépnek be a rendszerbe. És ez a láncszem gyakran nem is belül van.

a melléklet támogatója a One Solutions

Hirdetés

Miért kell az üzleti intelligenciának megelőznie az MI bevezetését?

A felfokozott várakozásokhoz képest kiábrándító az MI-bevezetések valósága, ebben pedig a fő bűnös a rossz adatminőség és nem megfelelő adatinfrastruktúra.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.