A belépő szintű és a középkategóriás okostelefonok iránti kereslet továbbra is erős, de az előző év során számottevően visszaesett a drága csúcsmodellek iránti érdeklődés – derül ki a Gartner héten közzétett jelentéséből. A piackutató a 2018-as piaci trendeket bemutatva kiemeli, hogy a felső szegmensben áremelések társultak az érdemi innováció hiányához, ami arra ösztönözte a vásárlókat, hogy hosszabb ideig használják meglévő készüléküket, és ne rohanjanak azonnal lecserélni az újabb sorozatok aktuális modelljeire.
Ez nagyjából alátámasztja a felhasználói preferenciákkal kapcsolatos felmérések eredményét. A Morning Consult például november közepén állaptotta meg, hogy egyre kevesebben vevők a marketingízű technológiai fejlesztésekre, és elsősorban a praktikus szempontok alapján döntenek. Itt nyilván képbe kerül a felső kategória egyre jobban elszálló árazása is, de a fogyasztók többségét már a nagyobb kijelzők és a járulékos funkciók sem különösebben érdeklik, szemben a mindennapi használatot megkönnyítő jellemzőkkel.
A Gartner adatai alapján tavaly mindössze 1,2 százalékkal bővült a piac a 2017-es eredményekhez képest, így is átlépve az 1,6 milliárdos értékesítési darabszámot. Észak-Amerikában, az ázsiai és csendes-óceáni régióban, illetve Kínában viszont komoly visszaesés volt tapasztalható. Ezeken a területeken rendre 6,8 százalékkal, 3,4 százalékkal és 3 százalékkal csökkent a gyártók forgalma, akik az érett piacokon a csúcskategóriás, zászlóshajónak nevezett készülékeket erőltették, így a piaci folyamatok is itt voltak igazán drámai hatással az eladásokra.
A negyedik negyedévben az Apple könyvelhette el a legnagyobb visszlépést (ez a Gartner szerint 11,8 százalékos éves csökkenést jelent), amihez fogható egyébként már három éve nem fordult elő a társasággal. A 64,5 millió eladott okostelefon és a 15,8 százalékos piaci részesedés így is a második helyre volt jó a gyártók rangsorában, amelyet 17,3 százalékkal a Samsung vezetett. A harmadik a 14,8 százalékos Huawei volt, a kínai céget azonban a negyedév győztesének nevezhetjük, miután a több mint 60 millió leszállított készülék 37,6 százalékos növekedésnek felel meg az előző év megfelelő időszakához képest.
A magas árakból visszavenni sem egyszerű
A Gartner szerint a Huawei a legtöbb régióban, így Kínában vagy Európában is fejlődni tudott – mi is éppen a napokban számoltunk be a Canalys február közepén kiadott jelentéséről, amelynek alapján a kínai gyártóknak összességében már az európai piac harmadát sikerült bezsákolniuk 2018 végére. A Gartner ehhez hozzáteszi, hogy a Huawei kihasználta a Honor márkában lévő növekedési lehetőséget, ami a fejlődő piacokon összességében 13 százalékos pluszt jelentett neki: ez a termékvonal a 200 és 500 dollár közötti tartományban mozog, rendesen alávágva a 750-nél induló iPhone-sorozatnak.
A közeljövőben a legnagyobb küzdelmet a Samsung és a Huawei vívja egymással: a dél-koreai gyártó regionális lebontásban a legtöbb helyen még kétszer, de akár ötven-százszor annyi okostelefont ad el, mint a kínaiak, utóbbiaknak azonban stabil hátországot jelent a hazai piacuk, ahol ők rendelkeznek tízszer nagyobb részesedéssel. A Samsungnál ebben az évben az M sorozat lenne hivatott rá, hogy beleálljon a fejlődő piacokon a kínai gyártók által diktált agresszív árversenybe, különös tekintettel a már hasonlóan széles termékskálát felvonultató Huaweire.
Az Apple-ről szólva egy másik piackutató, az IHS Markit nemrég megjelent elemzése azt feltételezi, hogy a vállalat mindenképpen ragaszkodni fog a prémium márkához, ami nyilván az árazás rugalmasságára is hatással van. A megoldást a csereprogramok és a finanszírozási lehetőségek kiszélesítésében látják, ami több fogyasztót segíthet hozzá, hogy kezelni tudja az iPhone-ok egyre magasabb árait. A legfontosabb feladat, a stabil készülékeladások mellett, a sikeres iPhone-ökoszisztéma fenntartása – ehhez az Apple-nek még mindig megvannak az eszközei, bár a kedvezőtlen piaci folyamatok közepette egyre jobban meg kell dolgoznia a pénzéért.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak