Az illetékes kínai szabályozó szerint ideje lenne a többi gazdasági eszközhöz hasonlóan megadóztatni a nagy mennyiségű adat begyűjtését és felhasználását, tisztába téve az adatok árazási mechanizmusait is.

A kínai Beijing News riportjában a helyi értékpapír-piaci felügyelet (China Securities Regulatory Commission, CSRC) tudományos és technológiai hivatalának vezetőjét idézve számolt be a nagy mennyiségű felhasználói adatot kezelő technológiai vállalkozások célzott adóztatásának elképzeléséről. Ennek alapján a megfelelő technolgiai platformok üzleti értékét maguk a felhasználók generálják, akik esetleges nyereségüket is megosztják a szolgáltatókkal; a kuponok vagy különféle ajándékok vagy térítések viszont csak a platformok fejlődésének korai szakaszára jellemző marketingfogások, és összességében a felhasználók nem sokat profitálnak azokból a bevételekből, amelyeket a szolgáltatók rjtuk keresztül húznak.

A kormánylap cikkében szereplő hasonlat szerint a sokszor elképesztő mennyiségű felhasználói adat kezelése olyan, mintha a társaságok valamilyen nemesfém-bányán ülnének. A CSRC ezzel összefüggésben úgy látja, hogy a közösséget képviselő kormányzatoknak meg kell vizsgálnia az ilyen platformüzletek adóztatásának a lehetőségét, ugyanúgy, mint ahogy azt a természetes erőforrások esetében is teszik.

Ha az adat az új olaj, akkor úgy is kell szabályozni

A Reuters a kínai pénzügyi felügyelet vezetőjének egy korábbi nyilatkozatát is idézi, ami az adatokra vonatkozó szabályozást olyan átalakítását sürgette, mint ahogy az más gazdasági eszközök, például a munkaerő vagy a tőke esetében is érvényes. A technológiai vállalkozások szigorú felügyelete Kínában is aktuális téma, értve ez alatt elsősorban a hazai nagyvállalatokat, köztük az olyan big tech óriásokkal, Alibaba vagy a Tencent. Ezek legtöbbje értelemszerűen iszonyatos mennyiségű felhasználói aatot gyűjtött össze eddigi működése során, ami mára a kormányzat és a szabályozók szempontjából is minél hamarabb megoldandó problémát jelent.

A big tech vállalatok ugyanis nem csak tárolják és használják ezt az adattömeget, hanem de facto övék az adatok feletti korlátlan ellenőrzés is, ez pedig felveti annak a szükségességét, hogy az adatgazdaság más szereplőinek jogait is minél előbb egyértelműsítsék – nem utolsósorban javítva az adatok átjárhatóságát, és tisztába téve a velük kapcsolatos árazási mechanizmusokat is.

A felügyelet és a kínai jegybank a múlt hónapban már egy olyan szabályozástervezetet is közzétett, ami az alternatív pénzügyi szolgáltatásokat szorítaná korlátok közé, mások mellett szigorítva az online mikrohitel-szolgáltatásokra vonatkozó előírásokat. Ennek első és eddig legnagyobb vesztese az éppen tőzsdére készülő Ant Group lett, ahol centikre voltak az új rekordot jelentő, 37 milliárd dollár bevonását eredményező elsődleges kibocsátástól. A kormányzati oldal viszont egyre kevésbé vevő rá, hogy az alternatív pénzügyi szolgáltatók technológiai cégként határozzák meg magukat, és erre hivatkozva majdhogynem ellenőrizetlenül válnak a terület meghatározó szereplőivé.

Piaci hírek

Külföldi SaaS-piacon nyomulna az Alibaba

Nyílt terepen ütközik meg a globális felhős piacot uraló AWS–Microsoft–Google felállású trióval.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.