Az óriásvállalatnál megállt az e-kereskedelem növekedése, ellenben a cloudos üzletág és a hirdetési bevételek szépen híznak. A felemás eredményeket tőzsdei hullámvasutazás kísérte.

Sűrű hét volt ez a technológiai óriásokra figyelő befektetőknek, hiszen egymás után érkeztek a negyedéves jelentések, amelyek hol hurráoptimizmust, hol világvége-hangulatot váltottak ki. Alig pihenték ki az Alphabet robogása okozta ünneplést, máris jött a Meta, és elrontotta egy egész szektor hangulatát. Tegnap az Amazonon volt a sor, hogy új irányt szabjon a parkettnek.

Jó, de azért annyira nem

Ami az összforgalmat illeti, rögtön vegyes a kép, hiszen a tavalyi utolsó negyedévben elért 137,4 milliárd dollár rekordnak számít a társaság történetében, nem mellesleg pedig 9 százalékos éves növekedésnek felel meg. Az elemzők azonban ennél is optimistábban várták az eredményeket, azaz a szakértői jóslat szintjét nem sikerült megugrani az Amazonnak.

A gondok a nyereségességnél már sokkal egyértelműbbek. A cég üzemi eredménye a 2020-as ünnepi szezonhoz képest durván lefeleződött (6,9 milliárdról 3,5 milliárd dollárra). Ennek elsődleges oka, hogy mind a szállítmányozáshoz, mind a munkaerőhöz köthető költségek jelentősen emelkedtek.

Nettó profit tekintetében a nyers számok kicsit csalóka képet rajzolnak. A most zárt periódusban kimutatott tiszta nyereség ugyanis 14,3 milliárdra rúg, ám ennek tetemes része a Rivian Automotive közelmúltbeli tőzsdére lépésének köszönhető. A cégben meglévő 20 százalékos amazonos befektetés hozadékát nem számítva a nettó profit csak 2,5 milliárd lenne - ami jelentősen elmarad az egy évvel korábbi szinttől.

Változó széljárás

Ami a vállalat egyes üzletágait illeti, teljesen ellentétes trendek látszanak. A céget óriásvállalattá tévő online kereskedelem gyakorlatilag falnak ütközött. A terület hatalmasat nyert a pandémia miatti korlátozásokkal, és az elmúlt időszakban folyamatosan és lendületesen emelkedetek az e-kereskedelemhez köthető bevételek. A legutóbbi periódusban azonban a webes értékesítés csak 66 milliárdot hozott, ami nem éri el a 2020-as évzáráskor kimutatott 66,5 milliárdot sem. A partnerektől és az előfizetésekből származó bevételek azonban továbbra is kétszámjegyű növekedést mutatnak.

Egyértelmű nyerésben van viszont a vállalat cloudos üzletága. Az AWS forgalma az elmúlt nagyjából másfél évben fokozatosan egyre nagyobb tempóban nőtt, ami egy éves szinten bőven több mint 50 milliárdot termelő divíziótól páratlan teljesítménynek minősül. A részleg a legutóbbi negyedévben közel 17,8 milliárd dollárt tud felmutatni, 40 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Ezzel párhuzamosan pedig a nyereségesség is javult. Az 5,3 milliárd dollárnyi üzemi eredmény majdnem másfélszerese a 2020 hasonló időszakában elért mennyiségnek. 

A jelentés legérdekesebb részét viszont a hirdetési bevételek adják, mivel ezekről első ízben adott számszerű tájékoztatást a vállalat. Az Amazon online áruházában és bizonyos fizikai termékek képernyőin elhelyezett reklámok immár nagyon komoly szeletét adják az összbevételnek. A részleg a legutóbbi negyedévben bő 9,7 milliárd dollárt produkált, nagyjából harmadával többet, mint egy évvel korábban. Az éves szinten 31 milliárdot hozó üzletág méretét érzékeltetendő: ez több, mint amennyit a Google keres a YouTube platformján elhelyezett reklámokkal, és valamivel meghaladja a teljes nyomtatott sajtó globális összbevételét.

Áremelés és hullámvasút

Az Amazon az üzleti eredményekkel együtt közölte azt is, hogy az USA-ban 119-ről 139 dollárra emeli a Prime előfizetés éves díját. A jelentős, 17 százalékos drágulás élét azzal igyekeztek elvenni, hogy 2018 óta változatlan a különböző előnyöket, extra kedvezményeket biztosító csomag ára.

A felemás számok és ellentétes irányú folyamatok alaposan megmozgatták a cég papírjainak árfolyamát is. A befektetők a jelentés előtt meglehetősen pesszimista hangulatba voltak, ami 8 százalékkal küldte lejjebb az árszintet. Az adatok nyilvánosságra kerülését követően azonban ez pillanatok alatt eltűnt, és a részvények 17 százaléknyit erősödtek, hogy aztán a kedélyek lenyugodtával némileg visszakorrigáljanak.

Piaci hírek

Kitessékelnék a gyerekeket a közösségi médiából a francia elnök szakértői

Az Emmanuel Macron által felkért szakértői bizottság egyáltalán nem adna okostelefont a 13 éven aluliak kezébe, a közösségi médiát pedig 18 pluszos szolgáltatásként kezelné.
 
Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.