Sűrű hét volt ez a technológiai óriásokra figyelő befektetőknek, hiszen egymás után érkeztek a negyedéves jelentések, amelyek hol hurráoptimizmust, hol világvége-hangulatot váltottak ki. Alig pihenték ki az Alphabet robogása okozta ünneplést, máris jött a Meta, és elrontotta egy egész szektor hangulatát. Tegnap az Amazonon volt a sor, hogy új irányt szabjon a parkettnek.
Jó, de azért annyira nem
Ami az összforgalmat illeti, rögtön vegyes a kép, hiszen a tavalyi utolsó negyedévben elért 137,4 milliárd dollár rekordnak számít a társaság történetében, nem mellesleg pedig 9 százalékos éves növekedésnek felel meg. Az elemzők azonban ennél is optimistábban várták az eredményeket, azaz a szakértői jóslat szintjét nem sikerült megugrani az Amazonnak.
A gondok a nyereségességnél már sokkal egyértelműbbek. A cég üzemi eredménye a 2020-as ünnepi szezonhoz képest durván lefeleződött (6,9 milliárdról 3,5 milliárd dollárra). Ennek elsődleges oka, hogy mind a szállítmányozáshoz, mind a munkaerőhöz köthető költségek jelentősen emelkedtek.
Nettó profit tekintetében a nyers számok kicsit csalóka képet rajzolnak. A most zárt periódusban kimutatott tiszta nyereség ugyanis 14,3 milliárdra rúg, ám ennek tetemes része a Rivian Automotive közelmúltbeli tőzsdére lépésének köszönhető. A cégben meglévő 20 százalékos amazonos befektetés hozadékát nem számítva a nettó profit csak 2,5 milliárd lenne - ami jelentősen elmarad az egy évvel korábbi szinttől.
Változó széljárás
Ami a vállalat egyes üzletágait illeti, teljesen ellentétes trendek látszanak. A céget óriásvállalattá tévő online kereskedelem gyakorlatilag falnak ütközött. A terület hatalmasat nyert a pandémia miatti korlátozásokkal, és az elmúlt időszakban folyamatosan és lendületesen emelkedetek az e-kereskedelemhez köthető bevételek. A legutóbbi periódusban azonban a webes értékesítés csak 66 milliárdot hozott, ami nem éri el a 2020-as évzáráskor kimutatott 66,5 milliárdot sem. A partnerektől és az előfizetésekből származó bevételek azonban továbbra is kétszámjegyű növekedést mutatnak.
Egyértelmű nyerésben van viszont a vállalat cloudos üzletága. Az AWS forgalma az elmúlt nagyjából másfél évben fokozatosan egyre nagyobb tempóban nőtt, ami egy éves szinten bőven több mint 50 milliárdot termelő divíziótól páratlan teljesítménynek minősül. A részleg a legutóbbi negyedévben közel 17,8 milliárd dollárt tud felmutatni, 40 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Ezzel párhuzamosan pedig a nyereségesség is javult. Az 5,3 milliárd dollárnyi üzemi eredmény majdnem másfélszerese a 2020 hasonló időszakában elért mennyiségnek.
A jelentés legérdekesebb részét viszont a hirdetési bevételek adják, mivel ezekről első ízben adott számszerű tájékoztatást a vállalat. Az Amazon online áruházában és bizonyos fizikai termékek képernyőin elhelyezett reklámok immár nagyon komoly szeletét adják az összbevételnek. A részleg a legutóbbi negyedévben bő 9,7 milliárd dollárt produkált, nagyjából harmadával többet, mint egy évvel korábban. Az éves szinten 31 milliárdot hozó üzletág méretét érzékeltetendő: ez több, mint amennyit a Google keres a YouTube platformján elhelyezett reklámokkal, és valamivel meghaladja a teljes nyomtatott sajtó globális összbevételét.
Áremelés és hullámvasút
Az Amazon az üzleti eredményekkel együtt közölte azt is, hogy az USA-ban 119-ről 139 dollárra emeli a Prime előfizetés éves díját. A jelentős, 17 százalékos drágulás élét azzal igyekeztek elvenni, hogy 2018 óta változatlan a különböző előnyöket, extra kedvezményeket biztosító csomag ára.
A felemás számok és ellentétes irányú folyamatok alaposan megmozgatták a cég papírjainak árfolyamát is. A befektetők a jelentés előtt meglehetősen pesszimista hangulatba voltak, ami 8 százalékkal küldte lejjebb az árszintet. Az adatok nyilvánosságra kerülését követően azonban ez pillanatok alatt eltűnt, és a részvények 17 százaléknyit erősödtek, hogy aztán a kedélyek lenyugodtával némileg visszakorrigáljanak.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak