Árazási modelljével is igyekszik vonzóvá tenni a közelmúltban bejelentett analitikai platformját a Microsoft. A Builden útjára indított, egyelőre preview-ban elérhető Fabricért a számítási és tárolási kapacitás függvényében kell fizetni, és az előfizetőknek a jövőben nem kell külön kezelniük a platformba belegyúrt egyes szolgáltatásokat.
Igénybe lehet venni másodpercenkénti számlázással (addig pörög a "villanyóra", amíg használjuk), és lehet előfizetést is vásárolni hónapra-évre a Microsoft 365 keretében, amikor mindenképpen ki kell fizetni bizonyos mennyiségű kapacitást függetlenül atól, hogy elhasználjuk-e. (A Microsoft a Fabric oldalán részletekbe menően ismerteti a modellt.)
Egyelőre csak az USA nyugati partjára érvényes árak ismertek: 1 CPU pay-as-you-go ára óránként 18 cent, de a minimum vásárolható mennyiség 2 CPU. A OneLake-ért gigabájtonként és havonta 2,3 centet kell fizetni.
A VentureBeat szerint ez komoly versenyre késztetheti a Microsoft két legnagyobb versenytársát, a Google-t és az Amazont, melyek ugyancsak kínálnak felhős analitikai szolgáltatásokat. Az Amazon azonban igyekszik a különböző szolgáltatásait külön kezelni, így az ügyfélnek minden egyes elemzési eszköz használatáért (kapacitás, tárolás stb.) le kell rónia a díjat. A Google DataPlex nevű szolgáltatása ugyan igyekszik valamiféle egységes platformként kínálni az eszközöket, de analitikai eszköztára szűkösebb.
Minden szempontból gazdaságosabb
Vállalati ügyfelek szempontjából a Fabric csomag valószínűleg az idei Build legfontosabb bejelentése volt: eddig önállóan kínált eszközöket fog össze egy a OneLake nevű data lake köré épített platformon. Az előfizető egységesített frontenddel (felhasználói élmény) és egységes adatarchitektúrával használhatja az Azure Data Factoryt, az Azure Synapse csomagot (adattárház és elemző eszközök) és a Power BI-t. A SaaS modellben kínált szolgáltatást elsősorban azoknak a mérnököknek és fejlesztőknek szánják, akiknek rendszeresen kell riportokat készíteni adatokból üzleti döntéshozók számára.
A Fabric esetében persze a fejlesztők körét szélesebben kell értelmezni. A platformba integrálták a Data Activatort. Ez egy olyan no-code programozási eszköz (a márciusban bemutatott Copilot fut mögötte), amellyel programozási ismeretek nélkül is össze lehet állítani az adatelemzéshez egyszerűbb automatizálási folyamatokat.
A Fabric egyik legvonzóbb tulajdonsága, hogy sok ponton segít takarékoskodni a felhős kapacitásokkal. Az alapját adó OneLake biztosítja, hogy az adatok csak egyetlen példányban és egy helyen legyenek tárolva. A data lake a nyílt forráskódú Apache Parquet formátumot használja, amely biztosítja az adatok natív tárolásának és lekérdezésének egységes módját. Minden Fabric-munkaterhelés automatikusan bekötődik a OneLake-be (ahogyan a Microsoft 365 összes alkalmazása is bekötődik a OneDrive-ba).
Ez felszámolja az adatsilókat: ha például elemzést szeretnénk futtatni a Power BI-jal a Microsoft Synapse adattárházon, a Power BI nem a Synapse-nek küld SQL-lekérdezést, hanem közvetlenül a OneLake-ből veszi ki az adatokat.
Elemzők szerint a Fabric komplexitása miatt komoly kihívást jelent a konkurenseknek, de eladni sem lesz egyszerű, mert a C szintű vezetőket kell meggyőzni arról, hogy érdemes használni a platformot.
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak