Árazási modelljével is igyekszik vonzóvá tenni a közelmúltban bejelentett analitikai platformját a Microsoft. A Builden útjára indított, egyelőre preview-ban elérhető Fabricért a számítási és tárolási kapacitás függvényében kell fizetni, és az előfizetőknek a jövőben nem kell külön kezelniük a platformba belegyúrt egyes szolgáltatásokat.
Igénybe lehet venni másodpercenkénti számlázással (addig pörög a "villanyóra", amíg használjuk), és lehet előfizetést is vásárolni hónapra-évre a Microsoft 365 keretében, amikor mindenképpen ki kell fizetni bizonyos mennyiségű kapacitást függetlenül atól, hogy elhasználjuk-e. (A Microsoft a Fabric oldalán részletekbe menően ismerteti a modellt.)
Egyelőre csak az USA nyugati partjára érvényes árak ismertek: 1 CPU pay-as-you-go ára óránként 18 cent, de a minimum vásárolható mennyiség 2 CPU. A OneLake-ért gigabájtonként és havonta 2,3 centet kell fizetni.
A VentureBeat szerint ez komoly versenyre késztetheti a Microsoft két legnagyobb versenytársát, a Google-t és az Amazont, melyek ugyancsak kínálnak felhős analitikai szolgáltatásokat. Az Amazon azonban igyekszik a különböző szolgáltatásait külön kezelni, így az ügyfélnek minden egyes elemzési eszköz használatáért (kapacitás, tárolás stb.) le kell rónia a díjat. A Google DataPlex nevű szolgáltatása ugyan igyekszik valamiféle egységes platformként kínálni az eszközöket, de analitikai eszköztára szűkösebb.
Minden szempontból gazdaságosabb
Vállalati ügyfelek szempontjából a Fabric csomag valószínűleg az idei Build legfontosabb bejelentése volt: eddig önállóan kínált eszközöket fog össze egy a OneLake nevű data lake köré épített platformon. Az előfizető egységesített frontenddel (felhasználói élmény) és egységes adatarchitektúrával használhatja az Azure Data Factoryt, az Azure Synapse csomagot (adattárház és elemző eszközök) és a Power BI-t. A SaaS modellben kínált szolgáltatást elsősorban azoknak a mérnököknek és fejlesztőknek szánják, akiknek rendszeresen kell riportokat készíteni adatokból üzleti döntéshozók számára.
A Fabric esetében persze a fejlesztők körét szélesebben kell értelmezni. A platformba integrálták a Data Activatort. Ez egy olyan no-code programozási eszköz (a márciusban bemutatott Copilot fut mögötte), amellyel programozási ismeretek nélkül is össze lehet állítani az adatelemzéshez egyszerűbb automatizálási folyamatokat.
A Fabric egyik legvonzóbb tulajdonsága, hogy sok ponton segít takarékoskodni a felhős kapacitásokkal. Az alapját adó OneLake biztosítja, hogy az adatok csak egyetlen példányban és egy helyen legyenek tárolva. A data lake a nyílt forráskódú Apache Parquet formátumot használja, amely biztosítja az adatok natív tárolásának és lekérdezésének egységes módját. Minden Fabric-munkaterhelés automatikusan bekötődik a OneLake-be (ahogyan a Microsoft 365 összes alkalmazása is bekötődik a OneDrive-ba).
Ez felszámolja az adatsilókat: ha például elemzést szeretnénk futtatni a Power BI-jal a Microsoft Synapse adattárházon, a Power BI nem a Synapse-nek küld SQL-lekérdezést, hanem közvetlenül a OneLake-ből veszi ki az adatokat.
Elemzők szerint a Fabric komplexitása miatt komoly kihívást jelent a konkurenseknek, de eladni sem lesz egyszerű, mert a C szintű vezetőket kell meggyőzni arról, hogy érdemes használni a platformot.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Három fájdalompont, amire az IT szolgáltatásmenedzsment gyors válaszokat adhat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak