Az Amazon egyelőre csak amerikai mobilos felhasználóinak egy csoportja előtt nyitotta meg új szolgáltatását, amelynek keretei között írásos összefoglalókat jelenít meg az áruházában kapható termékek vásárlói értékeléséről. A generatív mesterséges intelligencia munkába állításával a társaság automatikusan kivonatolja az adott cikkekhez tartozó véleményeket, kiemelve a gyakran előforduló kulcsszavakat és kifejezéseket. A dolog lényege az lenne, hogy az érdeklődőknek megspórolják a nagy csomó hozzászólás végigböngészését, a bekezdésnyi szöveg alatt pedig bekezdés alatt megjelenítik a termékattribútumok listáját is, amelyekre rákattintva a megfelelő megjegyzésekhez irányítják a felhasználókat.
A vállalat a bejelentés kapcsán kiemeli, hogy először 1995-ben vezette be a fogyasztói értékeléseket, ami a maga idejében forradalmi dolognak számított. Ezt az eltelt évek során folyamatosan fejlesztgette: a különféle szűrések és kiterjesztések mellett 2019-ben a csillagos osztályzatok is megjelentek, amelyek anélkül adnak visszajelzést, hogy a vásárlóknak meg kellene írniuk egy teljes szöveges értékelést. Az Amazon saját adatai alapján tavaly 125 millió vásárló közel 1,5 milliárd véleményt és értékelést küldött a szolgáltató webáruházainak, ami másodpercenként 45 új megjegyzést jelent világszerte. A következő lépés most az MI bevetése lesz, egyszerűsítve a rengeteg összegyűlt információ értelmezését.
Új tetőt húznak a roskadozó házra
A dolog onnantól válik igazán érdekessé, hogy a beszámolók szerint az Amazon egyelőre nem áll jól a hamis, szándékosan félrevezető és jellemzően gépek által generált vélemények elleni küzdelmében. A mesterséges intelligencia megkönnyítette a robotoknak, hogy nagyságrendet ugorjanak a mesterségesen előállított szemét mennyiségében, sőt újabban már magukat a termékeket is robotok hamisítják, ahogy az kiderült a The New York Times e-könyves csalásokról szóló riportjából. A The Register beszámolójában egy amerikai kormányzati jelentést is idéznek, amelyből kiderül, hogy az ilyen jellegű tartalom 27,6 százalékát találták hamisítványnak a nyilvános megjegyzések és értékelését vizsgálatakor.
Az Amazon eddig is arról beszélt, hogy az emberi moderátorok mellett gépi tanulóalgoritmusokat használ a gyanús tartalom kiszűrésére. Az általa használt szoftverek állítólag ezernyi adatpontot elemeznek, beleértve az áttekintések előzményeit és a felhasználók addigi tevékenységét. Ez azonban a jelek szerint nem volt túl hatékony: a Vice tavasszal közölt cikkében például arról írnak, hogy a kommentárok egy részében még az "as an AI language model" ("mivel én egy mesterséges intelligencia vagyok") kifejezés is szerepel, amit a ChatGPT is előszeretettel használ a különféle kérdésekre adott válaszaiban. Innentől pedig kérdéses, hogy mennyi értelme lesz az MI-fertőzött értékelések MI-alapú kivonatolásának.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak