Az elmúlt évek betonbiztosnak tűnő trendje volt, hogy az emberek egyre hosszabb ideig temetkeznek bele mobiljuk képernyőjébe, amivel párhuzamosan folyamatosan emelkedett az alkalmazásokra szánt átlagos napi "kvóta" (Magyarországon is). Mindezt a jelek szerint nemcsak megtöri, de erőteljesen a visszájára is fordítja a generatív modellek és a különböző, mesterséges intelligenciára épülő digitális segédek elterjedése.
A Gartner témában kiadott friss előrejelzése szerint a mostani állapothoz képest 2027-re nagyjából 25 százalékkal csökkenhet a mobilalkalmazások használata az MI-asszisztensek miatt. Az amerikai piackutató cég szerint az olyan megoldások, mint például az Apple Intelligence, a ChatGPT, a Google Gemini és a Meta AI eg sor olyan funkcióval rendelkeznek (vagy fognak rendelkezni), amelyeket korábban a felhasználók jellemzően appokban értek el.
Az elemzés ezt a folyamatot leginkább a marketinges teendők szemszögéből vizsgálja, és felhívja a marketingvezetők figyelmét arra, hogy a változó viszonyokra adott válaszokon már most el kell kezdeni gondolkodni. Az appok jelentőségének csökkenése ugyanakkor nem feltétlenül jelentkezik problémaként: azoknál a cégeknél például, ahol a bevétel nem kötődik szorosan az alkalmazásokhoz, még jól is jöhet, hogy spórolni lehet az alkalmazásfejlesztési költségeken.
Az appokra üzleti folyamataik központi részeként tekintő vállalkozásoknál azonban súlyos és többrétegű problémaként jelentkezik az alkalmazások használati idejének látványos visszaesése. A Gartner szakértője többek között arra figyelmezteti ezeket a márkákat, hogy a felhasználók elvesztése egyben a közvetlen adatgyűjtés lehetőségének elvesztését is jelenti, miközben egyre szűkül az a kör, akiket gyorsan és direkt módon lehet megszólítani mobil push-értesítéseken keresztül.
Mindent IS megváltoztat
Az MI térhódítása ugyanakkor nem csupán az apphasználat erodálásával befolyásolja a marketinges osztályok életét. A keresés területén például alapvető fontosságú, hogy megértsék, miként befolyásolják a generatív modellek és általában a mesterséges intelligencia a különböző tartalmak megítélését a keresőalgoritmusokban.
De amennyi munkát ad, annyit akár le is vehet a marketingesek válláról az MI. A Gartner elemzése szerint a nagy nyelvi modellek (LLM) és az ezekre épülő célzott MI-megoldások még nem rendelkeznek olyan képességekkel, hogy megbízhatóan és rugalmasan alkalmazkodva tudjanak emberi szintű munkát végezni. A fejlődés azonban töretlen és gyors, a marketingvezetőknek így résen kell lenniük, hogy az arra alkalmas területeken a lehető legjobb ütemben kezdjék kihasználni az algoritmusok biztosította előnyöket – állítja a jelentés.
(Illusztráció: Anthropic)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak