Újabb 16 százalékot nőtt tavaly a hazai online kiskereskedelem. Ez több mint háromszorosa a teljes kiskereskedelem bővülésének.

A fizikai termékek hazai online kiskereskedelme tavaly 270 milliárd forint bevételt hozott a piac mintegy 4200-4500 szereplőjének. (Ők azok, akik magyar nyelvű honlappal és forintban számláznak.) Az összforgalom 37 százaléka az év utolsó három hónapjában képződött – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös online kisker.index kutatássorozatának első felméréséből, amelyről ma számoltak be a kutatók.

Nagy a koncentráció a piaci szereplők között

Az online kiskereskedelem piaca meglehetősen koncentrált: a top 10 kereskedő adja a teljes online forgalom bő egyharmadát. Teljes bevételük tavaly 77 milliárd forint volt. A toplistán továbbra is kiemelt helyen szerepel a Edigital, az eMAG és a Mall.hu, de már a jelentős szereplők között tartják számon a Tescót is. A hipermarketek online megjelenése a jövőben tovább erősödik, annak ellenére, hogy ez a tevékenység a szóban forgó vállalkozások számára üzemi szinten hosszabb távon is veszteségesen működtethető. Igény viszont van rá, főleg az állami beavatkozással a fizikai boltokra erőltetett nyitvatartási korlátozások miatt.

A tranzakciók száma az egy évvel korábbi 22 millióról 26 millióra nőtt, ebből a top 10 webáruház összesített tranzakciója megközelítette az 5 milliót. Az egy vásárlásra jutó érték meghaladta a 10 ezer forintot, míg ugyanez az érték a teljes kiskereskedelemben mindössze 2 és fél ezer forint.

Magyarországon a neten 2015-ben hozzávetőlegesen 2,3-2,5 millió ember vásárolt, háromnegyedük már vidéki vevő. Az utóbbi években a vásárlói kör nagyon lassan bővül, tavaly már mindössze 4 százalék volt azoknak a vevőknek a száma, akik először próbálkoztak online vásárlással. Így a kereskedőknek a jövőben már egyre kevésbé éri meg azokkal foglalkozni, akik még nem jelentek meg a webáruházakban, sokkal inkább azokkal, akik legalább egyszer vásároltak már náluk.

Fizetésben még konzervatívok vagyunk

Miközben az online vásárlás látványosan növekszik, az elektronikus fizetési módok nem tudnak látványosan teret nyerni, Magyarországon még a világhálón is a készpénzfizetés dominál. A teljes webes forgalomnak mindössze a 16 százalékát egyenlítjük ki valamilyen online fizetési móddal. Némi paradoxon, hogy a fizikai boltban már jobban szeretünk bankkártyával fizetni, mint a neten. Ugyanígy keveset vásárolunk még közvetlenül mobil eszközökről, tavaly a rendszeresen internetezők alig 10 százaléka adott fel megrendelést okostelefonról.

A kutatás nem foglalkozik a magyar netezők külföldi online vásárlásaival, de a szakértők szerint az érvényes adózási szabályok miatt ennek az értéke ma még elenyésző. Visszatartó erő a viszonylag alacsony 30 dolláros áfa- és vámmentes küszöbérték.

Piaci hírek

A kisebb hazai gyártóvállalatok elengedhetetlennek tartják a digitalizációt

Egy friss kutatás szerint az üzleti siker és a technológiai fejlődés csereszabatos kifejezésként élnek a kisebb gyártó vállalkozásokat irányító vezetők fejében.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.