A valós és virtuális világ határinak elmosását segítheti az az egyelőre csak kísérleti modellként funkcionáló eszköz, amelyet a Meta (leánykori nevén Facebook) saját kutatási részlege, a Reality Labs hét éve fejleszt. Az egyelőre meglehetősen bumfordi kinézetű kesztyűvel a virtuális- és kiterjesztett valóság (virtual/augmented reality - VR/AR) életszerűbb átélését igyekeznek megteremteni a mérnökök.
A témával kapcsolatban tegnap kiadott blogbejegyzésben a munkálatokat vezető Sean Keller egyelőre meglehetősen visszafogottan fogalmaz a lehetséges piaci bevezetéssel kapcsolatban, azaz idén karácsonykor még senkinek nem érdemes ilyet kérni ajándékba.
Az érintésen alapuló érzékelés az emberiség hajnalától velünk van, így amennyiben sikerülne mindezt megfelelő színvonalon mesterséges módszerekkel reprodukálni, az nagyban megkönnyítené a virtuális elemekkel történő interakciókat. Mivel gyerekkorunk óta tudjuk, hogy kell megfogni, forgatni a tárgyakat, az ilyen kesztyűk viselésével teljesen természetessé válhatna az, ahogy manipuláljuk a digitális világot.
A probléma csak az, hogy mindehhez egyelőre nincs meg a megfelelő technika. A Facebook boszorkánykonyhájában ezért az alapoktól kellett a kutatóknak kitalálni, milyen (még nem létező) módszerekkel, anyagokkal lehetne a tervből fogyasztók millióihoz eljutó, megfizethető kereskedelmi terméket alkotni.
A most felvillantott prototípusban miniatűr, felfújható "motorok" vannak elhelyezve, amelyek attól függően lépnek működésbe, hogy éppen milyen cselekvést végez a kesztyű viselője a virtuális térben. A nyomást a mikrofolyadékok által tolt levegő biztosítja, ami felfújja az aktuátorként funkcionáló mini motort, ezt pedig a bőr érzékeli.
Az egész rendszer azonban még nagyon messze van a késztől. A fejlesztőknek többek között össze kell kombinálni a kesztyűben zajló folyamatokat egy megfelelően pontos kézkövető technológiával. Arról nem is beszélve, hogy az sem egyértelmű, hogy lehet olyan tömeggyártásra alkalmas formába hozni mindezt, ami a számtalan kézmérettel és -formával rendelkező potenciális ügyfélkör mindegyik tagjára illik.
Itt sem ők az elsők
Egy ilyen eszközzel nyilvánvalóan jelentős fegyverhez juthatna a nemrégiben brandváltáson átesett közösségi oktopusz, mivel az immár Metaként hívott vállalat deklaráltan a metaverzumra, azaz a virtuális világokra fókuszál. Ám ahogy a metaverzum koncepcióját sem Mark Zuckerberg találta ki, és még csak nem is elsőként kezdte meghódítani, úgy a természetes érzékelést generáló kesztyűkről sem a héten hallottunk először. Tavaly például mi is beszámoltunk arról a Cornell Egyetemen folyó munkáról, amelynek célja ugyanaz: kézzel foghatóvá tenni a virtuális világot. Aki kapja, marja!
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak