Mark Zuckerberg metaverzum felé tartó cége tegnap egy tapintási érzetet generáló AR/VR-eszköz prototípusát mutatta be.

A valós és virtuális világ határinak elmosását segítheti az az egyelőre csak kísérleti modellként funkcionáló eszköz, amelyet a Meta (leánykori nevén Facebook) saját kutatási részlege, a Reality Labs hét éve fejleszt. Az egyelőre meglehetősen bumfordi kinézetű kesztyűvel a virtuális- és kiterjesztett valóság (virtual/augmented reality - VR/AR) életszerűbb átélését igyekeznek megteremteni a mérnökök.

A témával kapcsolatban tegnap kiadott blogbejegyzésben a munkálatokat vezető Sean Keller egyelőre meglehetősen visszafogottan fogalmaz a lehetséges piaci bevezetéssel kapcsolatban, azaz idén karácsonykor még senkinek nem érdemes ilyet kérni ajándékba.
 

 

Az érintésen alapuló érzékelés az emberiség hajnalától velünk van, így amennyiben sikerülne mindezt megfelelő színvonalon mesterséges módszerekkel reprodukálni, az nagyban megkönnyítené a virtuális elemekkel történő interakciókat. Mivel gyerekkorunk óta tudjuk, hogy kell megfogni, forgatni a tárgyakat, az ilyen kesztyűk viselésével teljesen természetessé válhatna az, ahogy manipuláljuk a digitális világot.

A probléma csak az, hogy mindehhez egyelőre nincs meg a megfelelő technika. A Facebook boszorkánykonyhájában ezért az alapoktól kellett a kutatóknak kitalálni, milyen (még nem létező) módszerekkel, anyagokkal lehetne a tervből fogyasztók millióihoz eljutó, megfizethető kereskedelmi terméket alkotni.

 

 

A most felvillantott prototípusban miniatűr, felfújható "motorok" vannak elhelyezve, amelyek attól függően lépnek működésbe, hogy éppen milyen cselekvést végez a kesztyű viselője a virtuális térben. A nyomást a mikrofolyadékok által tolt levegő biztosítja, ami felfújja az aktuátorként funkcionáló mini motort, ezt pedig a bőr érzékeli.

Az egész rendszer azonban még nagyon messze van a késztől. A fejlesztőknek többek között össze kell kombinálni a kesztyűben zajló folyamatokat egy megfelelően pontos kézkövető technológiával. Arról nem is beszélve, hogy az sem egyértelmű, hogy lehet olyan tömeggyártásra alkalmas formába hozni mindezt, ami a számtalan kézmérettel és -formával rendelkező potenciális ügyfélkör mindegyik tagjára illik. 

Itt sem ők az elsők

Egy ilyen eszközzel nyilvánvalóan jelentős fegyverhez juthatna a nemrégiben brandváltáson átesett közösségi oktopusz, mivel az immár Metaként hívott vállalat deklaráltan a metaverzumra, azaz a virtuális világokra fókuszál. Ám ahogy a metaverzum koncepcióját sem Mark Zuckerberg találta ki, és még csak nem is elsőként kezdte meghódítani, úgy a természetes érzékelést generáló kesztyűkről sem a héten hallottunk először. Tavaly például mi is beszámoltunk arról a Cornell Egyetemen folyó munkáról, amelynek célja ugyanaz: kézzel foghatóvá tenni a virtuális világot. Aki kapja, marja!

Konzumer tech

A vártnál lassabban másznak ki a gödörből az okostelefonok

Az IDC jelentősen visszavett idei forgalomra vonatkozó jóslatából. Az ok a sokszor emlegetett alkatrészhiány és a globális logisztikai kihívások.
 
Hirdetés

Viszlát, nyolcórás munkarend!

A járvány miatti kényszerű lezárások új alapokra helyezték a munka világát is, ami már nem lesz olyan, mint azelőtt.

A cloud computing fontos ígérete, hogy pontosan tervezhetővé teszi az IT költségeit. Akkor miért nem annyi hónap végén a számla, amennyit beterveztünk?

a melléklet támogatója az Invitech

A KPMG immár 22. alkalommal kiadott CIO Survey jelentése szerint idén az informatikai vezetők leginkább a digitalizációra, a biztonságra és a szoftverszolgáltatásokra koncentráltak.

Használtszoftver-kereskedelem a Brexit után

Az EU Tanácsa szerint összeegyeztethető a backdoor és a biztonság. Az ötlet alapjaiban hibás. Pfeiffer Szilárd fejlesztő, IT-biztonsági szakértő írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2021 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.