Mark Zuckerberg metaverzum felé tartó cége tegnap egy tapintási érzetet generáló AR/VR-eszköz prototípusát mutatta be.
Hirdetés
 

A valós és virtuális világ határinak elmosását segítheti az az egyelőre csak kísérleti modellként funkcionáló eszköz, amelyet a Meta (leánykori nevén Facebook) saját kutatási részlege, a Reality Labs hét éve fejleszt. Az egyelőre meglehetősen bumfordi kinézetű kesztyűvel a virtuális- és kiterjesztett valóság (virtual/augmented reality - VR/AR) életszerűbb átélését igyekeznek megteremteni a mérnökök.

A témával kapcsolatban tegnap kiadott blogbejegyzésben a munkálatokat vezető Sean Keller egyelőre meglehetősen visszafogottan fogalmaz a lehetséges piaci bevezetéssel kapcsolatban, azaz idén karácsonykor még senkinek nem érdemes ilyet kérni ajándékba.

Az érintésen alapuló érzékelés az emberiség hajnalától velünk van, így amennyiben sikerülne mindezt megfelelő színvonalon mesterséges módszerekkel reprodukálni, az nagyban megkönnyítené a virtuális elemekkel történő interakciókat. Mivel gyerekkorunk óta tudjuk, hogy kell megfogni, forgatni a tárgyakat, az ilyen kesztyűk viselésével teljesen természetessé válhatna az, ahogy manipuláljuk a digitális világot.

A probléma csak az, hogy mindehhez egyelőre nincs meg a megfelelő technika. A Facebook boszorkánykonyhájában ezért az alapoktól kellett a kutatóknak kitalálni, milyen (még nem létező) módszerekkel, anyagokkal lehetne a tervből fogyasztók millióihoz eljutó, megfizethető kereskedelmi terméket alkotni.

 

 

A most felvillantott prototípusban miniatűr, felfújható "motorok" vannak elhelyezve, amelyek attól függően lépnek működésbe, hogy éppen milyen cselekvést végez a kesztyű viselője a virtuális térben. A nyomást a mikrofolyadékok által tolt levegő biztosítja, ami felfújja az aktuátorként funkcionáló mini motort, ezt pedig a bőr érzékeli.

Az egész rendszer azonban még nagyon messze van a késztől. A fejlesztőknek többek között össze kell kombinálni a kesztyűben zajló folyamatokat egy megfelelően pontos kézkövető technológiával. Arról nem is beszélve, hogy az sem egyértelmű, hogy lehet olyan tömeggyártásra alkalmas formába hozni mindezt, ami a számtalan kézmérettel és -formával rendelkező potenciális ügyfélkör mindegyik tagjára illik. 

Itt sem ők az elsők

Egy ilyen eszközzel nyilvánvalóan jelentős fegyverhez juthatna a nemrégiben brandváltáson átesett közösségi oktopusz, mivel az immár Metaként hívott vállalat deklaráltan a metaverzumra, azaz a virtuális világokra fókuszál. Ám ahogy a metaverzum koncepcióját sem Mark Zuckerberg találta ki, és még csak nem is elsőként kezdte meghódítani, úgy a természetes érzékelést generáló kesztyűkről sem a héten hallottunk először. Tavaly például mi is beszámoltunk arról a Cornell Egyetemen folyó munkáról, amelynek célja ugyanaz: kézzel foghatóvá tenni a virtuális világot. Aki kapja, marja!

Konzumer tech

A robotok újabb bűnözési hullámot indíthatnak az Europol szerint

A robotok, a drónok és a mesterséges intelligencia fejlődésével a fizikai világban is megjelenik minden, ami eddig a digitális világra volt jellemző, nem beszélve arról, ha az automatizálás miatt tényleg tömegek veszítik majd el a megélhetésüket.
 
Hirdetés

Az ötlettől az értékteremtésig – a gépi tanulási pipeline szerepe az adattudományi működésben

A jó adatok önmagukban még nem elegendők: a modellek csak akkor működnek megbízhatóan, ha egy átlátható, automatizált és reprodukálható környezetben futnak. A gépi tanulási pipeline-ok éppen ezt a technológiai hátteret teremtik meg.

Sok szervezet adatvezéreltnek tartja magát, mert van BI rendszere és heti dashboardja. A valóságban azonban ennél többről van szó; a kérdés ugyanis nem az, hogy van-e elég adat, hanem, hogy mennyire jól használják a döntések meghozatalához.

a melléklet támogatója a One Solutions

EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!

Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.

2026.03.10. UP Rendezvénytér

RÉSZLETEK »

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.