A befektetők a Meta Platforms bejelentése nyomán rávetették magukat a virtuális világokat fejlesztő cégekre, de a metaverzum úttörői nem igazán látják, hogy a Facebook centralizált modellje hogyan lehetne sikeres ezen a területen.

A metaverzum néven hivatkozott virtuális terek korai fejlesztői és alkalmazói nincsenek elájulva a Facebook márkájának átalakításától, és általában csak egy kísérletet látnak benne, hogy a társaságnál megpróbáljanak meglovagolni egy felfutóban lévő trendet, amelyet még csak nem is ők hoztak létre. A megosztott virtuális környezetek és a metaverzum kifejezés az idén vált igazán divatossá, felkeltve a következő nagy dobást kereső vállalatok és befektetők érdeklődését is, pedig a felhasználók már évek óta ismerik a gyorsan növekvő, de nehezen átlátható virtuális világokat.

A Reuters hét eleji összeállítása az ilyen úttörők véleményét is idézi, akik szerint a néhány napja már Meta Platforms néven működő Facebook most azt akarja felépíteni, amin ők jó ideje dolgoznak, hogy aztán az egészet a saját brandjéhez kapcsolja. Ennek alapján a sietős névváltoztatás oka is az lenne, hogy az érdeklődés növekedésével jogi oldalról a lehető leghamarabb biztosítsa magának az új védjegyet, és kikönyökölje magának a megfelelő helyet abban a narratívában, amelyik még csak mostanában kristályosodik ki.

A hírügynökség beszámolója alapján a piaci szereplők jelentős része úgy látja, hogy ezek a törekvések elsősorban a felhasználók oldaláról ütközhetnek majd jelentős ellenállásba, akik nem kérnek belőle, hogy azokat a tartalmakat is az eddig megszokott módon vonja valaki az ellenőrzése alá. Mivel a Facebook (Meta) minden bizonnyal egy centralizált modellben gondolkodik, ezzel szembe megy mindazokkal, akik meg akarják őrizni a kreatív teljesítményükhöz fűződő jogaikat vagy a szabad mozgás lehetőségét, és emiatt a decentralizált megoldásokat támogatják.

Van, ami a virtuális térben sem működik

Ide tartozik, hogy a metaverzumhoz köthető platformok jó része a blokklánc-technológián alapul, amelyik ebben a formában eleve lehetetlenné teszi a központi irányítást. A kriptovaluták alapját is képező elosztott főkönyvi rendszerek már ahhoz is hozzájárulnak, hogy az emberek ilyen digitális fizetőszközökkel adják-vegyék a virtuális térben létrehozott dolgokat az úgynevezett nem helyettesíthető tokeneken (Non-Fungible Tokenek, NFT-k) keresztül, amelyek ezáltal a pénzügyi eszközök közé emelhetők, a megfelelő a virtuális világokban például már ingatlanpiac is létezik.

A metaverzum korai alkalmazói a Reuters szerint a Meta megjelenésében egyetlen pozitívumot látnak. Bár a felhasználói adatok értékesítését formailag a legtöbben elítélik, a nagyvállalat mindenki szerint sokat tehet azért, hogy még jobban felkeltse az érdeklődést a koncepció iránt, több befektetőt és több felhasználót csalogatva oda. Abban viszont sokkal kevesebben hisznek, hogy a súlyos kritikák elől mindig előrefelé menekülő Mark Zuckerberg pont most lépné majd át a saját árnyékát: a Facebook érzékeny dokumentumokat kiszivárogtató volt alkalmazottja éppen most beszélt a Web Summit konferencián arról, hogy a Facebook mindig a terjeszkedést és az új területeket választja ahelyett, hogy rendesen felépítene valamit.

Az újabb buzzword mindenképpen megvan

A társaság átmárkázásának ebben a tekintetben nincs túl sok értelme, ameddig nem képes kezdeni valamit az alaptevékenységét jelentő közösségi hálózat biztonságában vagy algoritmizált döntési folyamataiban tapasztalható problémákkal. Viszont az is igaz, hogy már az átnevezés a múlt héten felröppent híre is elég volt ahhoz, hogy a befektetők megrohanják a virtuális élményekben utazó vállalkozásokat. A hongkongi The Sandbox játékos platform saját kriptovalutájának árfolyama például a háromszorosára erősödött a Meta-bejelentés óta, és a cég nem sokkal később azt is bejelentette, hogy 93 millió dollárnyi befektetést szerzett a japán SoftBank Vision Fund 2 alapjától.

Érdemes egyébként megjegyezni, hogy a metaverzum koncepciója olyannyira nem újdonság, hogy a Facebook mellett már több fajsúlyos piaci szereplő is kerülgeti. Ilyen a vállalati-üzleti metaverzumot vizionáló Microsoft, az Omniverse szimulációs platformot fejlesztő Nvidia, a Facebookkal talán a leginkább párhuzamba állítható kínai Tencent, és még tucatnyi olyan vállalat, amelynek fontos szerepe lehet a megosztott virtuális világok kialakításához szükséges, évtizedes távlatra szóló technológiai együttműködésekben.

Közösség & HR

Linus Torvalds eligazította a generatív mesterséges intelligenciát

Már nagyon hiányzott a megfelelő iránymutatás a linuxos közösségnek.
 
Hirdetés

Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében

"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.

Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Hirdetés

Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni

A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.