A napokban a média- és hírközlési biztos egyeztetett a Magyar Telekom képviselőivel a májustól bevezetendő csekkdíjról. A jogszerűséget nem vizsgálták, csak a lehetőségeket vették számba.
Mint ismeretes, a Magyar Telekom május elsejétől a sárga csekken történő befizetéseket számlánként bruttó 142,24 forintos díjjal emeli meg a most életbe lépő új szerződési feltételek értelmében. A környezetvédelmi okok mögött nyilvánvalóan az elavult fizetési módszer magas költségei álltak, ám több fogyasztóvédelmi és nyugdíjas szervezet is jelezte, hogy számukra elfogadhatatlan a lépés.
Vizsgálódó biztos ■ Tekintettel a fogyasztói panaszok jelentős számára, valamint a hivatalból is érzékelt érdeksérelemre Bodonovich Jenő média- és hírközlési biztos március végén egyeztetési eljárást kezdeményezett a szolgáltatóval. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) közleménye szerint a hírközlési biztos, illetve a Magyar Telekom között az elmúlt napokban tárgyalások zajlottak a sárga csekken történő befizetés díjának bevezetésével kapcsolatban.
A május 1-jétől bevezetendő változtatás jogszerűségét nem vizsgálva, a biztos javaslatára a Magyar Telekom arról tájékoztatja előfizetőit, hogy a cég a beállított fizetési módtól függetlenül kizárólag a ténylegesen postán, sárga csekken - hivatalos nevén készpénz-átutalási megbízással - befizetett T-Home- és T-Mobile-számlák, valamint a személyes ügyfélkapcsolati pontokon, azaz T-Pontokban és T-Partner üzletekben történt befizetés után számít fel tranzakciós költséget.
Van más választás ■ Az NMHH közleménye szerint a Magyar Telekom megerősíti, hogy nem számít fel tranzakciós díjat a banki átutalás, az elektronikus, a www.t-mobile.hu oldalon található My T-Mobile, a www.t-home.hu oldalon található My T-Home felületeken vagy távszámlán történő befizetés, vagy csoportos beszedési megbízás esetén.
Százmilliárdos
nagyságrendű éves társadalmi költséggel jár a sárga csekkek elavult rendszere.
A távszámla, azaz a Magyar Telekom elektronikus számlamegjelenítési rendszere segítségével banki átutalást, bankkártyás fizetést vagy csoportos beszedési megbízási számlakiegyenlítési módokat lehet használni. Az utóbbihoz szükséges nyomtatvány a megadott honlapról letölthető, vagy a nyomtatvány postázása a társaság hálózatából díjmentesen hívható 1430-as és 1412-es ügyfélkapcsolati számon is kérhető. Távszámlára ingyenesen a
www.tavszamla.hu internetes oldalon lehet regisztrálnia a T-Home- és, vagy a T-Mobile-számlákat. A váltást megkönnyítheti az az akció is, ami márciustól május végéig tart, és sikeres regisztráció esetén, a cég a regisztrált folyószámlánként egyszeri 1000 forintos kedvezményt biztosít.
Nem egyedi eset ■ A Magyar Telekom lépése nem tekinthető egyedinek, hiszen a Telenornál például már 2008-ban bevezettek egy hasonló rendszert. Akkor is nagy tiltakozást váltott ki az eset, és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, az APEH és a GVH is vizsgálódott az ügyben. Csekkdíj létezik az Invitelnél is, a Vodafone pedig a másik oldalról közelítette meg a kérdést, és jóváírást ad azoknak az ügyfeleinek, akik elektronikusan vezetik és egyenlítik ki számlájukat. Az
elektronikus ügyintézés, számlázás és fizetés szektortól függetlenül több vállalatnál is felkerült a kiemelt projektek listájára az utóbbi években.
A Magyar Nemzeti Bank egy korábbi tanulmánya szerint össztársadalmi szinten évente 85 milliárd forintba kerül az államnak, a vállalatoknak és az ügyfeleknek a sárga csekkes rendszer. A régi módszerek felszámolása azonban láthatóan nehézkesen és nagy elleneállás mellett történhet csak meg.