A helyi hatóságok nyilvánosságra hozták az autonóm teherjárművek közúti használatára vonatkozó tervezetet.

Fontos lépés történt a múlt hétvégén az önvezető teherszállítás kapcsán Kaliforniában. Pénteken az illetékes gépjármű-felügyelet nyilvánosságra hozta az autonóm járművek autópályákon való üzemeltetésére vonatkozó szabálytervezetet, ami idővel megnyithatja az utat a terhüket önállóan fuvarozó kamionok előtt.

A most publikált anyag kapcsán a hatóság október közepéig várja a visszajelzéseket, ezek kiértékelését követően pedig megtöténhet a szabályozás véglegesítése. A tervezet egyébként első körben a tehergépjárművek méretétől függetlenül kizárólag olyan fuvarokat engedélyezne a kaliforniai közutakon, amelyeket végig felügyel egy biztonsági (humán) sofőr. 

Van mit szabályozni

Ahogy a Reuters beszámolója is megjegyzi, a tervezet egy meglehetősen turbulens időszakban érkezett meg, amikor a szabályozó hatóságokra egyre nagyobb nyomást helyeznek a önvezető autókkal kapcsolatos balesetek és a technológiával szemben erősödő szakszervezeti ellenállás, illetve néha extrém tettekben megmutatkozó lakossági idegenkedés.

Például a General Motors érdekeltségébe tartozó Cruise engedélyét azonnal bevonták egy tavalyi súlyos személyi sérüléssel járó, "társtettesként elkövetett" baleset miatt. Ezt követően a startup nem csupán Kaliforniában, de az összes más helyen futó tesztprogramját is leállította, hogy újratervezze és biztonságosabbá tegye a folyamatokat. Némi reménysugár, hogy a cég idén nyáron Dallasban és Houstonban újraindította tevékenységét, ám szigorúan csak emberi sofőr közreműködése és felügyelete mellett.

Teher alatt nő?

Ami a teherszállítást illeti, az egyszerre tűnik könnyebb és nehezebb ügynek. A jellemzően jól behatárolható útvonalon, zömében autópályákon zajló fuvarok mérnöki szempontból a legkönnyebb szcenáriónak minősülnek. A sok egyenes szakasz, az enyhe kanyarok, az egyirányú közlekedés és a kereszteződések hiánya mind-mind egyszerűsíti a megoldandó képletet. Nem véletlen, hogy sokan és sokféle konstrukcióban igyekeznek jó pozícióba manőverezni magukat a még csak most formálódó új piacon, sőt a Volvónál már az önvezető kamionok sorozatgyártására is felkészültek.

A másik oldalon viszont ott van a biztonság kérdése. Az sem jó, ha egy személyautó koccan neki valaminek vagy valakinek a városi forgalomban, de ha ezt egy nagy sebességgel haladó soktonnás teherjármű teszi meg, az szinte garantálja a tragédiát. Ennek megfelelően a szabályozók óvatossága érthető és indokoltnak mondható.

A hatóságokat egyébként más okokból is igyekeznek "nyomás alatt tartani" a tervezet ellenzői. Az egyik munkavállalói szervezet például szinte azonnal elítélte a pénteken nyilvánosságra hozott anyagot, mivel az álláspontjuk szerint "veszélyezteti a munkahelyeket és a közbiztonságot".

Az önvezető rendszerek fejlesztőit tömörítő Autonomous Vehicle Industry Association képviselője ellenben nagy lelkesedéssel nyilatkozott, és fontos lépésnek nevezte a rendelettervezetet, amely a közlekedésbiztonság megörzése mellett javíthatja "az ellátási láncok rugalmasságát" Kaliforniában.


(Fotó: Volvo)

Mobilitás

Időnként szuper ostoba az OpenAI legújabb, szuper okos MI-je

A nemrég kiadott Strawberry modellről korábban úgy beszéltek, mint egy újabb lépésről a mesterséges általános intelligencia (AGI) megalkotása felé, de az első tapasztalatok alapján a technológiára jellemző hiányosságokat is tovább görgeti maga előtt.
 
A teljes életciklust lefedő rendszerek képesek megszüntetni azt a káoszt, ami a szervezetek zöménél még mindig akadályozza az információáramlást.

a melléklet támogatója a GLOBAL-UNION Kft., a Kyocera márka kizárólagos magyar disztribútora

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.