Fontos lépés történt a múlt hétvégén az önvezető teherszállítás kapcsán Kaliforniában. Pénteken az illetékes gépjármű-felügyelet nyilvánosságra hozta az autonóm járművek autópályákon való üzemeltetésére vonatkozó szabálytervezetet, ami idővel megnyithatja az utat a terhüket önállóan fuvarozó kamionok előtt.
A most publikált anyag kapcsán a hatóság október közepéig várja a visszajelzéseket, ezek kiértékelését követően pedig megtöténhet a szabályozás véglegesítése. A tervezet egyébként első körben a tehergépjárművek méretétől függetlenül kizárólag olyan fuvarokat engedélyezne a kaliforniai közutakon, amelyeket végig felügyel egy biztonsági (humán) sofőr.
Van mit szabályozni
Ahogy a Reuters beszámolója is megjegyzi, a tervezet egy meglehetősen turbulens időszakban érkezett meg, amikor a szabályozó hatóságokra egyre nagyobb nyomást helyeznek a önvezető autókkal kapcsolatos balesetek és a technológiával szemben erősödő szakszervezeti ellenállás, illetve néha extrém tettekben megmutatkozó lakossági idegenkedés.
Például a General Motors érdekeltségébe tartozó Cruise engedélyét azonnal bevonták egy tavalyi súlyos személyi sérüléssel járó, "társtettesként elkövetett" baleset miatt. Ezt követően a startup nem csupán Kaliforniában, de az összes más helyen futó tesztprogramját is leállította, hogy újratervezze és biztonságosabbá tegye a folyamatokat. Némi reménysugár, hogy a cég idén nyáron Dallasban és Houstonban újraindította tevékenységét, ám szigorúan csak emberi sofőr közreműködése és felügyelete mellett.
Teher alatt nő?
Ami a teherszállítást illeti, az egyszerre tűnik könnyebb és nehezebb ügynek. A jellemzően jól behatárolható útvonalon, zömében autópályákon zajló fuvarok mérnöki szempontból a legkönnyebb szcenáriónak minősülnek. A sok egyenes szakasz, az enyhe kanyarok, az egyirányú közlekedés és a kereszteződések hiánya mind-mind egyszerűsíti a megoldandó képletet. Nem véletlen, hogy sokan és sokféle konstrukcióban igyekeznek jó pozícióba manőverezni magukat a még csak most formálódó új piacon, sőt a Volvónál már az önvezető kamionok sorozatgyártására is felkészültek.
A másik oldalon viszont ott van a biztonság kérdése. Az sem jó, ha egy személyautó koccan neki valaminek vagy valakinek a városi forgalomban, de ha ezt egy nagy sebességgel haladó soktonnás teherjármű teszi meg, az szinte garantálja a tragédiát. Ennek megfelelően a szabályozók óvatossága érthető és indokoltnak mondható.
A hatóságokat egyébként más okokból is igyekeznek "nyomás alatt tartani" a tervezet ellenzői. Az egyik munkavállalói szervezet például szinte azonnal elítélte a pénteken nyilvánosságra hozott anyagot, mivel az álláspontjuk szerint "veszélyezteti a munkahelyeket és a közbiztonságot".
Az önvezető rendszerek fejlesztőit tömörítő Autonomous Vehicle Industry Association képviselője ellenben nagy lelkesedéssel nyilatkozott, és fontos lépésnek nevezte a rendelettervezetet, amely a közlekedésbiztonság megörzése mellett javíthatja "az ellátási láncok rugalmasságát" Kaliforniában.
(Fotó: Volvo)
Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel
Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak