Las Vegasban, az ACT Expo keretében mutatkozott be a világnak a Volvo első sorozatgyártású autonóm teherautója. A svédek témára specializálódott részlege, a V.A.S. (Volvo Autonomous Solutions) az önvezető rendszereket fejlesztő Aurora startuppal közösen alkotta meg a Volvo VNL nevet kapó teherjárművet.
A kiadott sajtóközlemény szerint a kamiont az Aurora Driver elnevezésű technológia irányítja, amely többek között redundáns számítógépes háttérrel, LiDAR-érzékelőkkel, nagy felbontású kamerákkal és képalkotó radarokkal büszkélkedhet. A több mint 400 méterre lévő tárgyak észlelésére alkalmas összetett rendszer 4-es szintű autonómiával bír, azaz már csak egy lépésre van attól, hogy teljesen önvezetőnek lehessen minősíteni.
Az Aurora technológiáját a fejlesztés során "több milliárd virtuális mérföld" megtételével trenírozták, amelyhez további 1,5 millió mérföldet csaptak hozzá tényleges közutakon. A biztonság érdekében a teherautónál a számítási kapacitás mellett a "kormányzási, fékezési, kommunikációs, energiagazdálkodási, energiatárolási és járműmozgás-irányítási rendszerek" is redundánsak, azaz probléma esetén helyben és automatikusan képesek pótolni a meghibásodott elemet.
Ez csak az első lépés
A Las Vegas-i rendezvényen tartott bemutatóról beszámolva az Engadget arról ír, hogy a svéd vállalat már megkezdte a VNL tesztflottájának gyártását a virginiai New River Valley-i összeszerelő üzemében. A V.A.S. elnöke a debütálás kapcsán megjegyezte, hogy a teherautó csak az első databja a cég által megálmodott "szabványosított globális autonóm technológiai platformnak". Nils Jaeger azt is hozátette, hogy a VNL utat nyit a Volvónak arra, hogy "a jövőben további modelleket vezessen be".
A sajtóközlemény ugyan nem tér ki rá, de a TechCrunch szerint a járműveket első körben emberi sofőr felügyelete mellett üzemeltetik, akik szükség esetén átvehetik az irányítást. A flotta első tesztkörei a következő hónapokban veszik majd kezdetüket Észak-Amerikában. Az Aurora szóvivője azt is elmondta a lap érdeklődésére, hogy előreláthatólag még idén bejelentenek több olyan partnercéget, amelyek a Volvo teherautójára alapozott kísérleti programba fognak.
A Volvo egyébiránt az egyik legaktívabb hagyományos járműgyártó az autonómiában rejlő lehetőségek feltérképezésében. A svédek már 2018-ban önvezető megoldásokkal operáló teherautókkal szállítottak egy norvég bányából mészkövet, egy évre rá pedig bemutatkoztak a Vera kamionok, amelyek erősen korlátozott útvonalon, de szintén autonóm módon támogatták például a kikötői logisztikát. A Volvo ezen kívül rakodógépek vagy éppen hajók esetében sem veti el az önjáró megoldások fejlesztését.
(Fotó: Volvo)
Három fájdalompont, amire az IT szolgáltatásmenedzsment gyors válaszokat adhat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak