A sorozatgyártásra kész autonóm jármű az Aurorával három évvel korábban bejelentett együttműködés gyümölcse.
Hirdetés
 

Las Vegasban, az ACT Expo keretében mutatkozott be a világnak a Volvo első sorozatgyártású autonóm teherautója. A svédek témára specializálódott részlege, a V.A.S. (Volvo Autonomous Solutions) az önvezető rendszereket fejlesztő Aurora startuppal közösen alkotta meg a Volvo VNL nevet kapó teherjárművet.

A kiadott sajtóközlemény szerint a kamiont az Aurora Driver elnevezésű technológia irányítja, amely többek között redundáns számítógépes háttérrel, LiDAR-érzékelőkkel, nagy felbontású kamerákkal és képalkotó radarokkal büszkélkedhet. A több mint 400 méterre lévő tárgyak észlelésére alkalmas összetett rendszer 4-es szintű autonómiával bír, azaz már csak egy lépésre van attól, hogy teljesen önvezetőnek lehessen minősíteni.

Az Aurora technológiáját a fejlesztés során "több milliárd virtuális mérföld" megtételével trenírozták, amelyhez további 1,5 millió mérföldet csaptak hozzá tényleges közutakon. A biztonság érdekében a teherautónál a számítási kapacitás mellett a "kormányzási, fékezési, kommunikációs, energiagazdálkodási, energiatárolási és járműmozgás-irányítási rendszerek" is redundánsak, azaz probléma esetén helyben és automatikusan képesek pótolni a meghibásodott elemet.

Ez csak az első lépés

A Las Vegas-i rendezvényen tartott bemutatóról beszámolva az Engadget arról ír, hogy a svéd vállalat már megkezdte a VNL tesztflottájának gyártását a virginiai New River Valley-i összeszerelő üzemében. A V.A.S. elnöke a debütálás kapcsán megjegyezte, hogy a teherautó csak az első databja a cég által megálmodott "szabványosított globális autonóm technológiai platformnak". Nils Jaeger azt is hozátette, hogy a VNL utat nyit a Volvónak arra, hogy "a jövőben további modelleket vezessen be".

A sajtóközlemény ugyan nem tér ki rá, de a TechCrunch szerint a járműveket első körben emberi sofőr felügyelete mellett üzemeltetik, akik szükség esetén átvehetik az irányítást. A flotta első tesztkörei a következő hónapokban veszik majd kezdetüket Észak-Amerikában. Az Aurora szóvivője azt is elmondta a lap érdeklődésére, hogy előreláthatólag még idén bejelentenek több olyan partnercéget, amelyek a Volvo teherautójára alapozott kísérleti programba fognak.

A Volvo egyébiránt az egyik legaktívabb hagyományos járműgyártó az autonómiában rejlő lehetőségek feltérképezésében. A svédek már 2018-ban önvezető megoldásokkal operáló teherautókkal szállítottak egy norvég bányából mészkövet, egy évre rá pedig bemutatkoztak a Vera kamionok, amelyek erősen korlátozott útvonalon, de szintén autonóm módon támogatták például a kikötői logisztikát. A Volvo ezen kívül rakodógépek vagy éppen hajók esetében sem veti el az önjáró megoldások fejlesztését.

(Fotó: Volvo)

Piaci hírek

A robotok újabb bűnözési hullámot indíthatnak az Europol szerint

A robotok, a drónok és a mesterséges intelligencia fejlődésével a fizikai világban is megjelenik minden, ami eddig a digitális világra volt jellemző, nem beszélve arról, ha az automatizálás miatt tényleg tömegek veszítik majd el a megélhetésüket.
 
Hirdetés

Az ötlettől az értékteremtésig – a gépi tanulási pipeline szerepe az adattudományi működésben

A jó adatok önmagukban még nem elegendők: a modellek csak akkor működnek megbízhatóan, ha egy átlátható, automatizált és reprodukálható környezetben futnak. A gépi tanulási pipeline-ok éppen ezt a technológiai hátteret teremtik meg.

Sok szervezet adatvezéreltnek tartja magát, mert van BI rendszere és heti dashboardja. A valóságban azonban ennél többről van szó; a kérdés ugyanis nem az, hogy van-e elég adat, hanem, hogy mennyire jól használják a döntések meghozatalához.

a melléklet támogatója a One Solutions

EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!

Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.

2026.03.10. UP Rendezvénytér

RÉSZLETEK »

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.