Autóknál ez már szinte nem is számít különleges funkciónak, ám a vízen lényegesen nehezebb feladat az algoritmusra bízni a parkolást. A svéd cég több év fejlesztést követően piacra dobja a technológiát.

Talán sokan nem tudják, de a szerteágazó tevékenységgel rendelkező Volvónak van egy hajózásra specializálódott külön üzletága is. A Volvo Penta munkatársai már 2018 nyarán beharangozták azt a kikötést segítő rendszert, amelyet mostanra sikerült olyan minőségűvé fejleszteni, hogy megindulhat a piaci értékesítése.

Ne sodródjunk az árral

A hajózás egyik legkritikusabb eleme maga a kikökéts procedúrája. Ez még tapasztalt kormányosoknak sem mindig egyszerű, hiszen a széljárás, a víz örvénylésének iránya, intenzitása miatt egy folyamatosan változó egyenletet kell megoldani. Ráadásul egy kisebb jacht is komoly összegbe kerül, így mondjuk egy zsúfolt kikötőben történt balesetet sem lehet annyiból megúszni, mint egy autós bakit.

A svédek Assisted Docking (AD) rendszer szeretné a problémák nagy részét levenni a hajózók válláról azzal, hogy a természet szeszélyeit pillanatnyi pontossággal leköveti és ellenmanőverrel korrigálja a nem kívánt elmozdulásokat. Praktikusan ez azt jelenti, hogy a vezetőnek mindössze az irányt kell megadnia, hogy merre szeretne manőverezni. Minden mást az algoritmus elvégez, így gyakorlatilag nyílegyenesen lehet haladni egy hajóval erős szélben és hullámzásban is.

 

 

A most zajló, és idén kényszerűségből virtuálisan megtartott Consumer Electronics Show (CES) keretében bemutatott rendszer tavasztól lesz elérhető a könnyebbségre vágyó kapitányoknak. A megoldás nem csak új hajóknál lesz opciós extra, de utólagos fejlesztésként régebbi Volvo Penta jachtotra is felszerelhető.

Hajózni muszáj, kormányozni nem feltétlenül

A svédek fejlesztése nem csak azok számára lehet érdekes, akik anyagi helyzetükből fakadóan megtehetik, hogy ennek a nem éppen olcsó hobbinak hódoljanak. A hajózás automatizálása ugyanúgy hosszú ideje terítéken van, mint a földi közlekedés robotizálása. Minden ezen a területen beért fejlesztés azt jelenti, hogy kicsivel közelebb kerültünk az akár emberi beavatkozás nélkül navigálni képes hajókhoz.

Az ausztrál BHP bányavállalat például már 2018-ban az óriási, autonóm módon közlekedő teherhajók használatba állításának lehetőségeit vizsgálta. Az önvezető teherhajókkal nem csak a cég saját nyersanyagainak szállítását forradalmasítanák, de alaposan felforgatnák a több száz milliárd dolláros tengeri árufuvarozás piacát is.

A tengeri hajókhoz is motorokat gyártó Rolls-Royce Holdings korábbi becslése szerint a személyzet nélküli óceánjárók 2035-re jelenhetnek meg a nemzetközi vizeken.

Konzumer tech

A zsarolóprogramoktól félnek a legjobban a biztonsági vezetők

A ransomware támadások mára vezető IT-biztonsági kockázattá váltak, az idén várhatóan még tovább növekszik az incidensek száma és a célpontok köre is.
 
Jó hír: ehhez rendelkezésre állnak a megfelelő eszközök. Az általánossá váló távmunka még jobban ráirányította a figyelmet, hogy az adatok biztosítása nem csak a cloud szolgáltatók, hanem legalább akkora részben a megrendelők felelőssége is.
Nem általában a távmunkáé, hanem a mostani tipikus távmunka-helyzeteké. A szervezetek arra nem voltak felkészülve, hogy mindenki otthonról dolgozik.

Alapjaiban kell megújítani a biztonságról kialakított felfogásunkat

Tavaly január végétől megszűnt a Java SE 8 ingyenes frissítése, és a Java SE 11 sem használható ingyenesen üzleti célra. Tanácsok azoknak, akik még nem találtak megoldást. Hegedüs Tamás (IPR-Insights) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2021 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.