Kanada is olyan törvény elfogadását fontolgatja, amely kötelezné a Facebookot és más internetes platformokat, hogy fizessenek azokért a felületükön megosztott tartalmakért, melyeket különböző lapok újságírói állítanak elő. Az Online News Actként emlegetett tervezet hasonló szabályokat írna elő, mint amit pár éve Ausztrália bevezetett: megkövetelné a nagy platformoktól, hogy állapodjanak meg a kiadókkal a tartalmaik átvételéért fizetendő díjban.
A törvény egyik első számú célpontja, a Meta (a Facebook anyacége), ezért kanadai leányvállalatának közpolitikai felelőse, Rachel Curran a témáért felelős parlamenti bizottság előtt is kifejtette vállalata álláspontját: ott az alapvető probléma, hogy olyan anyagokért kellene kompenzációt fizetnie a kiadóknak, melyeknek sem a Facebook, sem más hasonló internetes hálózat számára nincs gazdasági értéke. Azt persze Curran is elismerte, hogy társadalmi értékük van.
Mint a kanadai hírportálok és a Reuters is beszámoltak róla, Currannak két fontos érve volt: a tervezett modell fenntarthatatlan, mivel a hírcikkekre mutató linkek a felhasználói hírfolyamban található tartalom kevesebb mint 3 százalékát adják. Másrészt meg éppen hogy az újságírók profitálnak abból, ha munkáikat közzétehetik a közösségi médiában. És ha ezért még a Metának fizetnie is kell, az eléggé problémás.
Ez a gondolkodás a demokráciát is veszélyezteti
Justin Trudeau kanadai miniszterelnök felelőtlennek minősítette a nyilatkozatot. Az internetes óriáscégek érvelése nemcsak hibás, hanem veszélyes is "a demokráciánkra és a gazdaságunkra nézve", nyilatkozta. Szerinte Curran mondatai is ezeknek a cégeknek a felelőtlenségét mutatják. Aki például az ukrajnai borzalmakról tudósít, nem arra törekszik, hogy minél több lájkot gyűjtsön a Facebook-oldalán, mondta Trudeau.
Ausztrália már lejátszotta ezt a meccset. 2020-ban jelentették be, hogy rendezik a kérdést. A canberrai kormány alapvetően a versenyjog felől közelített a problémához: az online hirdetési piac sokszorosára nőtt, de a növekmény jelentős része a nagy platformok (mindenekelőtt a Google és a Facebook) zsebébe vándorol. Emiatt a versenyjogi és fogyasztóvédelmi témákért felelős ACCC-nek (Australian Competition and Consumer Commission) kellett előkészíteni azt a kötelező érvényű magatartáskódexet, amely szabályozza a média és a digitális platformok együttműködését.
A Facebook először az ellenállást választotta, és blokkolta a médiatartalmak megosztását. A Google azonban sokkal együttműködőbb volt, így gyorsan tető alá hozott néhány látványos megállapodást, és ez a Facebook hozzáállását is megváltoztatta.
Egyelőre Kanadában is azzal fenyegetőzik a két cég, hogy kitiltják platformjukról a híreket, ha az ottawai törvényhozás változatlan formában fogadja el a törvényt.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak