Már ha egy új elektromos ID.3 vagy ID.4 modellt veszünk – és persze, ha a Volkswagen vezérkara is úgy ítéli meg. Egyelőre 7 eurós óránkénti árat rebesgetnek.

Ezerrel megy az agyalás, hogyan lehetne visszaszedni minél gyorsabban az önvezetésre költött temérdek pénzt, energiát. A Volkswagennek már egészen konkrét elképzelései vannak arra, hogyan módosítja az autók értékesítését és használatát az önvezetés. A koncepció leglényegében nincs semmi új, a nagy autógyártók nagyjából egy évtizede gondolkodnak a megvalósításán: minél kevesebb valós értéket átadni a tulajdonosnak, és használatarányosan kínálni minden értéknövelt (jelentsen a szó bármit is) szolgáltatást.

A Volkswagennél a legfelsőbb szinten folyik az ötletelés, derült ki a Die Welt cikkéből (az előfizetéssel elérhető cikkből az ArsTechnika készített angol nyelvű összefoglalót.) A vállalatcsoport fejlesztésért felelős igazgatótanácsának februárban kinevezett új tagja, Thomas Ulbrich, azt mondta a lapnak, hogy több forgatókönyvet is vizsgálnak. Az elektromos járművek idő- vagy útarányos bérlési lehetőségén túl felmerült, hogy az önvezető funkciókat is használatarányosan kínálják.

Ulbrich, aki a járműfejlesztés irányítását is átvette, azt állította a lapnak, hogy ezek a konstrukciók már a jövő év második felében megjelenhetnek az elektromos autókhoz tervezett MEB (Modularer E-Antriebs Baukasten) platform két első autójával, a kompakt ID.3 és ID.4 városi terepjáró új kiadásával.

Tanultak a SaaS-modelltől

A VW egyébként komplex szolgáltatásokban gondolkodik: lehet bérelni autonóm vezetési funkciót, a töltési időt (ami gyorstöltés esetén is hosszabb, mint telecsöpögtetni a benzintankot) el lehet ütni pl. valamilyen videójátékkal. A játékokat nem a VW fejlesztené, és az sem tiszta egyelőre, hogy azokat előre telepítik, vagy alkalmazásboltból lehet majd megvásárolni.

De a pénzt az autonóm vezetés hozná. Minden autót ugyanis autonóm funkciók nélkül értékesítenének. Tehát a vezetőnek kell markolnia a kormányt, nyomni a gázt és a féket, de ha gondolja, átkapcsolhat önvezetésre, amiért aztán használatarányosan fizet – azaz lényegében egy szoftverszolgáltatást (Software as a Service, SaaS) vesz igénybe. Klaus Zellmer, a Volkswagen márkaértékesítési igazgatója azt mondta a Die Weltnek, hogy 7 euró/óra körüli árban gondolkodnak.

A VW szerint így sokkal szélesebb körben lehetne elterjeszteni az önvezetést, mint egy nagyon drága, a funkciót alapból tartalmazó autóval (mondjuk egy Teslával). Úgy tűnik, a VW inkább hisz a szapora fillérben, mint a ritkán csordogáló forintban. A bevételi tervek ugyanis eléggé ambiciózusak: ezek alapján az előfizetések több százmillió euró többletbevételt hoznak majd. Ez egyrészt jöhet az elektromos autóik iránt gyorsan növekvő keresletből (2019-ban 45 ezer tisztán elektromos hajtású modellt adtak el, tavaly 134 ezret), másérszt abból, hogy a VW is egyre jobban érti, milyen üzleti modellekkel lehet a legjobban keresni a szoftveriparban.

A felhasználók egyelőre még tanulják, hogy itt nem csak vasat vesznek. A használt Teslák értékesítése kapcsán már foglalkoztunk azzal, hogy az autókba telepített szoftverek hogyan alakítják a használtautó-piacot – hacsak a szabályzó hatóságok nem csapnak az asztalra. A VW modellje egyébként a Tesláénál annyiban mindenképpen követhetőbb az egyszeri autóvásárlónak, hogy a VW termékként nem, csak szolgáltatásként árul autonóm funkciókat.

Csoportszintű szoftverfejlesztés

Az persze kérdés, hogy ez az előfizetéses konstrukció mennyire lesz kedves az autóvásárlóknak. A BMW ugyanis remekül bemutatta, hogyan lehet csúnyán lehúzni az ügyfeleket ezzel a módszerrel. A 2019-es BMW-modellek vásárlói választhattak, hogy megveszik extraként egy összegben a CarPlay-t, vagy előfizetnek rá. Csakhogy a vásárlók két dologgal nem számoltak: ha értékesítik az autót, előfizetéses CarPlay esetén nagyobb lesz az autó értékvesztése, ráadásul sokszor nem működött a szolgáltatás, hiába fizetett az ügyfél.

Mint a 9to5mac akkoriban megírta, nem önmagában a CarPlay-jel volt probléma, hanem a ConnectedDrive-val, pontosabban a két szolgáltatás összehangolásával. Ha ugyanis utóbbira nem fizetett elő (vagy vette meg) az ügyfél, akkor nem volt CarPlay sem, előbbi ugyanis szükséges volt az ügyfél azonosításához, ami alapján a BMW központi rendszere ellenőrizhette, befizették-e az adott autó után a CarPlay-előfizetés díját. A BMW végül utóbbi szolgáltatását ingyenessé is tette.

A VW talán okult konkurense hibájából. Tavaly alaposan átszervezte, pontosabban egységesítette a belső szoftverfejlesztését. A távlati célja, hogy az autókban használt szoftverek 60 százaléka a saját cégnél készüljön.

Cloud & big data

CIO Hungary 2025: hogyan válhat veszélyessé egy félrenevelt MI?

Beszámolónk harmadik része a 16. CIO Hungary konferencia második napjáról, ahol a stresszes témák mellett a stresszcsökkentésről is sokat megtudhattunk.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.