A sátáni tornacipőiről elhíresült MSCHF csapata ezúttal sokáig sztárolt, majd hatalmasat égő startup cégek termékeit adta ki majdnem annyira gagyi formában, mint amennyit azok valójában értek.
A brooklyni MSCHF Product Studio 2016-os indulása óta számtalan alkotásával jelent meg a hírekben, amelyek a munkahelyi lógást támogató Chrome-bővítménytől az emberi vérrel reklámozott Nike-cipőkön át a paintballozó Boston Dynamics-robotkutyáig a legkülönfélébb formákban űztek gúnyt a meghatározó márkákból és az aktulis divathullámokból.
Bár a a korábban művészcsoportként meghatározott MSCHF ma már bejegyzett cégként, ráadásul tavaly óta 11,5 millió dolláros befektetői tőke bevonásával működik, az ötletekből a jelek szerint azóta sem fogytak ki. Legutóbbi, immár ötvenedik projektjükben világszerte elhíresült és borzalmasan drága startup-kudarcokat örökítettek meg miniatűr játékok formájában.
Rémes ötös
Az összesen ötféle figurát darabonként 40 dollárért, vagy készletben 160 dollárért lehet tőlük megvásárolni. A Dead Startup Toys (Halott Startup Játékok) sorozat arra már nem lesz jó, hogy a megszokott módon felingerelje a kigúnyolt cégeket, de a hoppon maradt befektetőknél azért utólag is betalálhat az MSCHF trollkodása. A szettben a következő vállalkozások megbukott termékeiről mintázott játékok találhatók:
-
A túlságosan ambiciózus és az elejétől fogva kudarcra ítélt One Laptop Per Child program a 2000-es évek közepén indult, és egy kifejezetten olcsó, 100 dolláros mini notebook kifejlesztését célozta volna a hozzá való szoftverekkel együtt, ami a fejlődő országokban zajló oktatást lett volna hivatott gyökeresen átalakítani. Ez egyáltalán nem sikerült, de az OLPC fejlesztése így is nagyjából 60 milliárd dollárt emésztett fel.
-
Ennél sokkal kevésébé magasztos történet a Juicero, ami majdnem 120 millió dollárt szedett össze a kapzsi befektetőktől egy évekig csak papíron létező gyümölcsfacsaró gépre. A fizikai termékből végül az lett, amire számítani lehetett: egy 400 dolláros masina, ami körülményesebben készíti gyümölcslét, mint ha a fogyasztó a saját kezével tenné ugyanezt.
-
A Coolest Cooler egy multifunkciós hűtő lett volna, ami annak idején 14 millió dollárt szedett össze egy Kickstarter-kampányban. Ezzel az egyik legnagyobb katasztrófaként vonult be a közösségi finanszírozású projektek történetébe, miután a támogatók soha nem kaptak semmit, maga a vállalkozás pedig hosszas vergődés után le is húzta a rolót.
-
A használható funkciókat következetesen nélkülöző Jibo társas robotot a Time magazin 2017-ben még az év innovációjának választotta, hogy két évvel később a fejlesztők végleg lekapcsolják a robotokkal kommunikáló szervereket. A Jibo darabonként 900 dollárba került, a befektetőknek pedig összességében 73 millió dollárjába, de a büszke tulajdonosok a cloud szolgáltatás nélkül legfeljebb hamutartónak használhatják.
-
Végül nem maradhatott ki a sorból a Theranos miniLab, egy 10 milliárdos cégértékig emelkedő, majd hirtelen összeomló startup nem létező készüléke, amely néhány csepp vérből készített volna teljes vérképet és mutatott volna ki patogéneket. A Theranos alapítója közel másfél évtizeden át csapta be folyamatosan a befektetőit, köztük állami és üzleti vezetőket is, ezalatt pedig 1,4 milliárd dollárt énekelt ki a zsebükből.