Az OpenAI a múlt héten jelentette be, hogy felvásárolja a Global Illumination nevű, MI-alapú digitális eszközöket készítő vállalkozást, melynek legismertebb terméke a nyílt forráskódú és a Minecraftre erősen emlékeztető Biomes videojáték. A társaság rövid közleménye szerint az Global Illumination teljes csapata csatlakozik az OpenAI-hoz, hogy részt vegyen annak meghatározó tevékenységeiben, köztük az ugyancsak mesterséges intelligenciával hajtott ChatGPT chatbot fejlesztésében.
A kommentárok kiemelik, hogy a nem egészen két éve működő cég egyik alapítója az a Thomas Dimson, aki az Instagram tartalomrangsoroló algoritmusának megalkotója volt. Az OpenAI-hoz igazoló szakemberek közül többen is az Instagram és a Facebook platformjain terveztek és fejlesztettek szolgáltatásokat, de van köztük olyan is, aki korábban a YouTube-nál, a Google-nél, a Pixarnál vagy a Riot Gamesnél dolgozott, amiből esetleg következtetni lehet az OpenAI motivációjára.
Mivel az OpenAI sokmilliárd dolláros partnerséget folytat a Microsofttal, az "igazi Minecraft" tulajdonosával, valószínűleg nem a Biomes volt a felvásárlás legfőbb célpontja. Vannak persze, akik lehetségesnek tartják, hogy az új mesterségesintelligencia-modellek, így a GPT-4 felokosítása is benne van a pakliban a valós élethez hasonló 3D-s világokban való navigációval, és az is lehet, hogy az OpenAI valamilyen MI-vel átszőtt játék kiadásával akarja erősíteni felhasználói és bevételi bázisát.
A nagy pénzzel megjelent a teljesítménykényszer is
A tippek közül azonban az tűnik a leginkább életszerűnek, hog a társaság még idejében meg akar jelenni a játékiparban a generatív MI-technológiákkal, amelyekbe a kiadók az eddigi felhasjtás ellenére sem ugrottak fejest. Már az Ubisoft is kivételnek számít azzal, hogy házon belül egy MI-eszközzel kísérletezik a párbeszéd írásához – de ez még mindig csak a kreatív munkatársak támogatásáról szól, és a cél továbbra sem az, hogy az MI-re bízzák a videojátékok karaktereinek megszólaltatását.
Egyelőre természetesen csak spekulációról van szó, mert az OpenAI részleteket nem hozott nyilvánosságra a tranzakció kapcsán, ami egyébként legelső cégfelvásárlása lesz nagyjából hét éves története során. Erre valószínűleg forrásai sem voltak, bár befektetési és támogatási programokat már azelőtt is vitt, hogy megjelentek volna nála a Microsofttól és a nagy kockázatitőke-befektetőktől milliárdjai. A tétek emelkedésével viszont már egyértelműen az üzleti eredményekre kell hajtania.
A beszámolók felidézik, hogy a ChatGPT globális felfutásával párhuzamosan az OpenAI tavaly már több mint 540 millió dollárt költött fejlesztésekre, beleértve azokat a kiadásokat is, amelyeket a magasan jegyzett szakemberek elcsábítására használt fel a Google-től és más vállalatoktól. Ehhez képest az előző évben a cég mindössze 30 millió dolláros bevételt jelentett, amit az idén a befektetőknek adott tájékoztatás szerint állítólag 200 millióra, jövőre pedig már 1 milliárd dollárra akarnak növelni.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak