Erősödő verseny és új szereplők megjelenése is várható a gépjárműbiztosítási piacon. A valós idejű vezetési adatokat szállító telematika integrációjával javítható, pontosítható például a biztosítási szerződések árazási mechanizmusa, a káresemények rendezése. De lesz itt sokkal nagyobb változás is.
A következő nagy forradalmat a részlegesen vagy teljesen önvezető autók megjelenése indíthatja el. A Berg Insight azzal számol, hogy 2030-ban évente 24 milliót ilyen járművet adnak el (addig évi átlagban 62 százalékot nő a piac), és mintegy 71 millió darab rohangál belőlük majd az utakon. Ezeknél az adatoknál ráadásulk még azzal is kalkuláltak, hogy jelenleg még a potenciális vevőjelöltek többsége is tart az önvezető járművektől.
A Gartner mérte fel nemrégiben a piaci potenciált a technológia jelenlegi éllovas országaiban, az USA-ban és Németországban. Az eredmény egyelőre nem igazolja a gyártók optimizmusát: a válaszadók 55 százaléka egyáltalán nem szándékozik önvezető járműben utazni, 71 százalékuk legfeljebb a részlegesen önvezető technológiában gondolkodik.
Már nem a tulajdonos lesz a fő kockázatviselő
A fejlődés azonban megállíthatatlan, előbb-utóbb kereskedelmi mennyiségben is megjelennek az új típusú járművek, s velük egy új biztosítástípus is. Ezeknél a biztosításoknál a kihívások és a kockázatok is máshol lesznek, mint jelenleg. Új elem lesz például a járművekbe ágyazott szoftverekkel kapcsolatos kockázat. Változik az autó tulajdonjoga is – az autómegosztás, az újfajta bérlési konstrukciók miatt –, amire szintén reagálniuk kell a biztosítóknak.
A részlegesen önvezető járművekbe épített ADAS (Advanced Driver Assistance Aystems), valamint az EBA (Emergency Greak Assist) rendszerek alapján a gépkocsitulajdonosok a hagyományos biztosításokhoz képest jelentős kedvezményekre lehetnek jogosultak – már ha a biztosító szempontjából megfelelő módon használják az autót.
A teljesen önvezető autók pedig teljesen leveheti a káreseményekkel kapcsolatos felelősséget az autótulajdonosok válláról. Könnyen elképzelhető, hogy a balesetekért és egyéb károkért a jövőben a jármű gyártójának és beszállítóinak kell helytállni. A szakértők yzerint a biztosítási telematika az önvezető autóknál is kritikus szerepet játszik majd a baleseti kockázatelemzésekben és a felelősség megállapításában.
Díjcsökkenés bő másfél évtized múlva...
A kutatók egyébként azt prognosztizálják, hogy az önvezető járművekre kötött biztosítások sokkal inkább fognak hasonlítani egy jelenlegi lakásbiztosításéhoz, mint egy mostani autóbiztosításéhoz. Nem az általános felelősségvállalásra helyezik a hangsúlyt, hanem nagyon is konkrét káreseményekre lehet majd biztosítást kötni.
Ha valaki abban reménykedik, hogy ettől a biztosítási díjak is csökkennek, a szakértők gyorsan kiábrándítják: a Fidelity befektetési szolgáltató szakértői ennek a lehetőségét is latolgatták. Ők azt jósolják, hogy jelentősebb díjcsökkenésre 2035 után lehet számítani, feltéve, ha a kárigények nem haladják meg a jelenlegi szinteket. Döntő változás csak akkor várható e téren, ha a járművek már annyira biztonságosak lesznek, hogy egy esetleges káreseménynél is minimális a személyi sérülés veszélye, és a járművek sem törnek rommá ilyenkor.
Nehezebb feladatnak ígérkezik az önvezető autók szoftveréhez kapcsolódó kiberbiztonság biztosítása, a szolgáltatás helyes beárazása. Ezen segíthetnek a későbbiekben a bíróságok által hozott precedens értékű döntések.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak