A telematika már bevonult az autóbiztosítási piacra, de az igazi változások az önvezető autókkal jönnek. Biztosítást akkor is kell fizetni, csak még az nem látszik, hogy kinek.

Erősödő verseny és új szereplők megjelenése is várható a gépjárműbiztosítási piacon. A valós idejű vezetési adatokat szállító telematika integrációjával javítható, pontosítható például a biztosítási szerződések árazási mechanizmusa, a káresemények rendezése. De lesz itt sokkal nagyobb változás is.

A következő nagy forradalmat a részlegesen vagy teljesen önvezető autók megjelenése indíthatja el. A Berg Insight azzal számol, hogy 2030-ban évente 24 milliót ilyen járművet adnak el (addig évi átlagban 62 százalékot nő a piac), és mintegy 71 millió darab rohangál belőlük majd az utakon. Ezeknél az adatoknál ráadásulk még azzal is kalkuláltak, hogy jelenleg még a potenciális vevőjelöltek többsége is tart az önvezető járművektől.

A Gartner mérte fel nemrégiben a piaci potenciált a technológia jelenlegi éllovas országaiban, az USA-ban és Németországban. Az eredmény egyelőre nem igazolja a gyártók optimizmusát: a válaszadók 55 százaléka egyáltalán nem szándékozik önvezető járműben utazni, 71 százalékuk legfeljebb a részlegesen önvezető technológiában gondolkodik.

Már nem a tulajdonos lesz a fő kockázatviselő

A fejlődés azonban megállíthatatlan, előbb-utóbb kereskedelmi mennyiségben is megjelennek az új típusú járművek, s velük egy új biztosítástípus is. Ezeknél a biztosításoknál a kihívások és a kockázatok is máshol lesznek, mint jelenleg. Új elem lesz például a járművekbe ágyazott szoftverekkel kapcsolatos kockázat. Változik az autó tulajdonjoga is – az autómegosztás, az újfajta bérlési konstrukciók miatt –, amire szintén reagálniuk kell a biztosítóknak.

A részlegesen önvezető járművekbe épített ADAS (Advanced Driver Assistance Aystems), valamint az EBA (Emergency Greak Assist) rendszerek alapján a gépkocsitulajdonosok a hagyományos biztosításokhoz képest jelentős kedvezményekre lehetnek jogosultak – már ha a biztosító szempontjából megfelelő módon használják az autót.

A teljesen önvezető autók pedig teljesen leveheti a káreseményekkel kapcsolatos felelősséget az autótulajdonosok válláról. Könnyen elképzelhető, hogy a balesetekért és egyéb károkért a jövőben a jármű gyártójának és beszállítóinak kell helytállni. A szakértők yzerint a biztosítási telematika az önvezető autóknál is kritikus szerepet játszik majd a baleseti kockázatelemzésekben és a felelősség megállapításában.

Díjcsökkenés bő másfél évtized múlva...

A kutatók egyébként azt prognosztizálják, hogy az önvezető járművekre kötött biztosítások sokkal inkább fognak hasonlítani egy jelenlegi lakásbiztosításéhoz, mint egy mostani autóbiztosításéhoz. Nem az általános felelősségvállalásra helyezik a hangsúlyt, hanem nagyon is konkrét káreseményekre lehet majd biztosítást kötni.

Ha valaki abban reménykedik, hogy ettől a biztosítási díjak is csökkennek, a szakértők gyorsan kiábrándítják: a Fidelity befektetési szolgáltató szakértői ennek a lehetőségét is latolgatták. Ők azt jósolják, hogy jelentősebb díjcsökkenésre 2035 után lehet számítani, feltéve, ha a kárigények nem haladják meg a jelenlegi szinteket. Döntő változás csak akkor várható e téren, ha a járművek már annyira biztonságosak lesznek, hogy egy esetleges káreseménynél is minimális a személyi sérülés veszélye, és a járművek sem törnek rommá ilyenkor.

Nehezebb feladatnak ígérkezik az önvezető autók szoftveréhez kapcsolódó kiberbiztonság biztosítása, a szolgáltatás helyes beárazása. Ezen segíthetnek a későbbiekben a bíróságok által hozott precedens értékű döntések.

Piaci hírek

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.