Az amerikai piackutató várakozásai szerint 2020 körül már többféle önvezető jármű közül is válogathatnak azok, akik szeretnek ott lenni a technológiaváltások rajtjánál. A gyártóknak azonban azzal is számolniuk kell, hogy maga a megoldás 2025 előtt még sem a társadalomban, sem a gazdaságban nem hagy még mély nyomokat. A fogyasztói és a társadalmi elfogadottságra pedig igencsak szükség lesz, mert ez a fő hajtóereje a tömeges elfogadottságnak.
A részlegesen önvezetőkben már többen bíznak
Idén tavasszal több mint 1500 embert keresett fel online kutatásával a Gartner az önvezető technológia jelenlegi éllovas országaiban az USA-ban és Németországban. A felmérés eredménye egyelőre nem igazolja a gyártók hihetetlen optimizmusát. Jelenleg a válaszadók 55 százaléka egyáltalán nem szándékozik önvezető járműben utazni, 71 százalékuk legfeljebb a részlegesen önvezető technológiában gondolkodik.
A válaszok nem igazán kell, hogy meglepjék a piackutatókat, hiszen az eddigi technológiai hibák, halálesettel is járó balesetek igencsak óvatossá teszik a felhasználók többségét az önvezető járművekkel szemben. A gépkocsik rosszul reagálnak a váratlan helyzetekre, a berendezésekkel és a szoftverrendszerekkel szemben sincs meg a teljes bizalom - csak hogy néhány aggodalomra okot adó példát említsünk.
Hogy valami bíztatót is kapjanak a gyártók a felmérés nyomán, a válaszadók egyhangúan egyetértenek abban, hogy egyébként az önvezető járművek számtalan előnnyel rendelkeznek hagyományos társaikkal szemben. Üzemanyag-takarékosak, az általuk, vagy velük szemben okozott balesetek száma és súlyossága is kisebb. További előnyük, hogy összességében biztonságos közlekedési opciót jelentenek, ha netán az autóvezető fáradt, vagy az utazás idejét inkább munkával, vagy valamiféle szórakoztató tevékenységgel töltené.
Nehéz megválni a saját járműtől
A felmérés arra is rámutatott, hogy azok, akik már most is előszeretettel használják a különféle autómegosztó szolgáltatásokat, nagyobb valószínűséggel mondanak igent a részlegesen, vagy teljesen önvezető járművekre is.
Az on demand car services iránt pedig folyamatosan növekszik a kereslet. Két éve épp ebben a témában kutakodott a Gartner, az akkori kérdőív alapján elmondható volt, hogy egy éven belül 4 százalékpontot javult 19-ről 23 százalékra nőtt az olyan mobility szolgáltatásokat mint például az Uber, vagy a Car2Go használók aránya.
A sűrűn lakott városi környezeten kívül élőknek azonban még hosszabb időbe telik majd, amíg lemondanak a saját tulajdonú járműről. Azoknak az autótulajdonosoknak, akik saját felhajtóval, vagy jó parkolási lehetőséggel rendelkeznek közel a fele nem szándékozik megválni gépkocsijától és váltani közösségi autómegosztásra, még akkor sem, ha tudván tudja, hogy ezzel az autózásra fordítandó költségeinek a 75 százalékát megspórolná.
Akkor mi lesz a technológiára fordított fizikai és a pénzbeli erőfeszítésekkel? Elemzők szerint a járműipar a gépjárművek megjelenése óta nem invesztált ennyit az autózás biztonságába és kényelmébe, mint most. Mennyivel másabb az autót tulajdonolni, vagy működtetni, ez lesz a következő tíz év nagy tapasztalása. Több tucat cég foglalkozik már azoknak a szenzoroknak és egyéb elemeknek a fejlesztésével, amiknek a segítségével tájékozódhat a jármű az őt körülvevő környezetről.
Az idei év közepéig már közel félszázra nőtt azoknak a vállalkozásoknak a száma, amelyek mesterséges intelligencia alapú szoftvert építenek az önvezető járművek irányító rendszerébe. Az új technológia alapjaiban átformálja az autóiparról eddig alkotott képünket, változik a módszer, ahogy a járműveket összeszerelik, eladják, használják, vagy szolgáltatásba adják – vélik az elemzők.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak