Pittsburgh után a cég központjának helyet adó San Franciscóban is megkezdődött tegnap az önvezető járművek tesztje. Csak éppen a hatóságok rögtön le állítanák azt.

Miközben a héten az Alphabetnél alaposan újratervezték az önvezető autókkal kapcsolatos terveket, az autómegosztás területén komoly tényezőnek számító Uber újabb fokozatra kapcsolt, és San Franciscóban is elindította azt a tesztprogramot, melynek végső célja az emberi tényező kiiktatása a modern idők taxizásából.

Barátságtalan hazai terepen

Az Uber első, szenzorokkal felturbózott, gépi irányításra alkalmas kocsija szeptemberben jelent meg valódi forgalomban. A pittsburghi debütálást most szerdán követte egy hasonló tesztüzem, ezúttal a cég központjában, San Franciscóban. A felállás most is ugyanolyan, azaz a járművekben sofőr is ül a volán mögött (plusz egy mérnök mellette), hogy szükség esetén bármikor átvehesse az irányítást. 

Az Uber a speciálisan felszerelt autókat véletlenszerűen "sorsolja ki" a fuvart rendelők közül, akik látják, hogy nem hagyományos, hanem önvezető sofőr indul értük. Amennyiben ez nem tetszik nekik, lemondhatják azt, és akkor a szokásos menetrend alapján érkezik a normál autó. Hogy a kísérletet vonzóbbá tegyék, ezek az utak teljesen ingyenesek.

Rögtön az indulást követően azonban máris érkezett a hatósági felszólító levél, miszerint vagy felhagynak az önvezető autók futtatásával, vagy komoly jogi következményekkel kell számolnia a cégnek. San Francisco területén ugyanis csak előre kiadott engedély birtokában lehet az utakra engedni a robotpilótával közlekedő járműveket. Az illetékes közlekedési testület közleménye szerint erre korábban húsz szereplő is kért és kapott már engedélyt, aminek köszönhetően autók százait tesztelhették már Kalifornia útjain. Ha az Uber is ezt akarja tenni, bizony engedélyre van szüksége.

Ellentétben a hatóságokkal, az Uber jogászai egyáltalán nem gondolják a tevékenységüket engedélykötelesnek, mivel a vállalat álláspontja szerint a járműveik nem is önvezetőek, hiszen ott ül benne egy sofőr, aki folyamatosan felügyeli a viselkedést. Ráadásul a tesztjük teljesen olyan, mint a már említett Pittsburghben zajló, ahol minden gond nélkül üzemelhetnek. Úgy tűnik továbbá, hogy a cég a makacskodással azt szeretné elérni, hogy a Kaliforniában tapasztalható túlszabályozást egy liberálisabb, innovációt ösztönző keretrendszer váltaná fel. Olyan, amilyenre van működő példa Arizonában, Nevadában vagy éppen Floridában.

Ejnye-bejnye!

Az Uber hatóságok elleni keresztes hadjáratát bizonyosan nem fogja segíteni az a felvétel, amelyet rögtön az indulás napján rögzítettek San Franciscóban. Az alábbi képsorokon jól látszik, amint egy speciális Uber kocsi bőven a lámpa pirosra váltása után gurul át egy gyalogátkelőhelyen.

 

 

Miután ezzel kapcsolatban újságírók megkeresték a céget, az első körben csak egy sablonválaszt adott, miszerint a legfontosabb szempont számukra a biztonság, értesültek az esetről és vizsgálják azt. Órákkal később aztán meglett a bűnös. A hivatalos verzió szerint a jármű nem is vett részt a tesztprogramban, a vétséget az emberi sofőr követte el, akit azon melegében fel is függesztettek.

Az Uber pozícióját tovább gyengíti azonban, hogy Twitteren egy teljesen különálló esetről is beszámolt egy közlekedő. A nő elmondása szerint épp a konkurens Lyft kocsijában utazott, amikor egy kereszteződésbe érve majdnem nekik ütközött egy, szintén pirosban áthajtó speciális Uber jármű. Persze lehet, hogy az sem volt része a programnak, és a sofőrt már fel is függesztették...

Közösség & HR

Nem tudjuk és nem is nagyon akarjuk használni az AI PC-t

Mindez egy Intel által rendelt nemzetközi kutatás eredményeiből olvasható ki. Az eladásban érdekelt csipgyártó összefoglalója azért igyekezett a potenciális pozitívumokra koncentrálni.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.