Magyarországon az elmúlt két-három évben terjedt el az előfizetéses streaming szolgáltatások használata, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) most közzétett éves felmérése szerint pedig legutóbb már a háztartások 44 százalékában néztek filmeket vagy sorozatokat ilyen csatornákon. Az elmúlt két évben ezzel párhuzamosan megindult a televíziós előfizetések lemorzsolódása is. Általánosságban nem igaz, hogy ha valaki lekérhető filmeket néz, akkor annyival kevesebbet tévézik, de a tévéhasználat lassú visszaszorulásának az NMHH szerint akkor is egyértelmű jelei vannak.
A hatóság legutóbbi felmérésében már az szerepel, hogy a háztartások 12 százalékában egyáltalán nem néznek már televízióadásokat, bár köztük olyanok is akadnak, amelyekben streaming szolgáltatásokat sem használnak. Ami biztos, hogy korábban hosszú ideig stabilan 3,7 millió körül volt a tévés előfizetések száma, ez a mennyiség 2021 közepe óta folyamatosan csökken, 2023 közepén pedig a két évvel korábbi csúcsértékhez képest 175 ezerrel kevesebb előfizetést tartottak nyilván. Negyedévente tehát 20-30 ezer háztartásban mondanak le a hagyományos televíziózásról.
Nem kell olyan streaming, ami nem tud magyarul
Az NMHH szerint idehaza a három legnagyobb streamingszolgáltató a Netflix, az HBO Max és a Disney+, amelyeket a háztartásoknak rendre 30, 21 és 14 százalékában használnak. Az ilyen szolgáltatások széles körű elterjedése természetesen előfeltételeken alapult, mint amilyen például a jó minőségű internetkapcsolat és az okostévé, illetve a szolgáltatók részéről a magyar nyelvű tartalom és a magyar nyelvű ügyfélszolgálat. Így valószínűleg az Amazon Prime népszerűsége is azért lehet alacsonyabb, mert hatalmas kínálatában viszonylag kevés a magyarul is nézhető film.
A felmérés alapjén a streaminghasználatban is megfigyelhető az innováció terjedésének jellemző mintázata, amennyiben a dolog jellemzőbb a magasabb végzettségű, a jó anyagi helyzetben lévő előfizetőkre, továbbá a fiatalabb háztartásokra. Utóbbiak 30 és 39 év közötti háztartásfőkkel 54 százalékban streaming-előfizetők, míg a 60 feletti korcsoportban ez az arány már csak 19 százalékos. A legjobb anyagi helyzetű háztartásoknak ugyancsak 65 százaléka használ előfizetéses videócsatornákat, a legrosszabb pénzügyi helyzetben lévőknek csak 24 százaléka rendelkezik előfizetésekkel.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak