A magyarországi kiskereskedelemben szinte csak az internetes értékesítésben résztvevő kereskedők tudtak jelentős forgalomnövekedést realizálni 2011-ben – áll a hazai e-kereskedelemről készült tanulmányban.

Kuponőrület, exkluzív vásárlói klubok és erősödő apróhirdetési oldalak jellemezték a tavalyi évet a magyarországi elektronikus kereskedelemben. A GKIeNET és a T-Mobile E-kereskedelmi trendek 2011-ben című jelentéséből kiderül, hogy előzetes becslések alapján a hazai online kiskereskedelem 155 milliárdos forgalmat bonyolított az év során.

A magyarországi online vásárlók száma a szeptember végi adatok alapján tavaly körülbelül 1,4 millió főt tett ki. Demográfiai szempontból új fejlemény, hogy az internetes vásárlók között a női-férfi arány egyensúlyba került, és idén már várhatóan több hölgy fog online vásárolni, mint férfi.

Kuponban úszva Tavaly egyértelműen a kuponos értékesítési modell volt a hazai piac fő érdekessége. A Groupon üzleti modelljét másoló magyar oldalak az elmúlt egy évben gyors és látványos fejlődésen mentek keresztül. Az év elején még csupán néhány szereplőből álló piac az év végére közel 60 szereplősre duzzadt.

A Groupon modelljét követő legnagyobb kuponos cégek itthon (2011. okt.)

A magyarországi bónuszos/kuponos oldalak indulásakor kizárólag szolgáltatásokat kínáltak jellemzően 50 százalékos vagy magasabb kedvezményekkel. Mivel az impulzusvásárlás főleg a hölgyvásárlók körében kedvelt, jellemzően szépségápolással, utazással és éttermi fogyasztással kapcsolatos ajánlatokkal próbálták vásárlásra bírni az internetezőket. Később - a nemzetközi trenddel szinkronban - a kedvezményes ajánlatok köre a szolgáltatások mellett már termékekkel is bővült.

A felmérést jegyző GKIeNET az anyagban megjegyzi, hogy a médiában megjelent híresztelések ellenére az alkalmazott üzleti modell kiváló, a nagy kedvezmények sok, a világhálót korábban vásárlásra nem használó internetezőt csábítottak vásárlásra. Utóbbi megjegyzéssel nem kívánunk vitába szállni, ám az üzleti modell kiválóságát ez önmagában aligha bizonyítja. Annak ellenkezőjét viszont inkább alátámasztja a folyamatosan veszteséges Groupon kétes eredményű tőzsdére menetele, vagy éppen az, hogy a legjelentősebb hazai klón, a Bónusz Brigád is egyre távolabbra tolja a nyereséges működési szint elérését.

A kutatás adatai alapján a piac 2011-ben 3-3,5 milliárd forintos forgalmat bonyolíthat, melynek megközelítőleg háromnegyede a legnagyobb három szereplő között oszlik meg. Ez a szám egyébként magasabb, mint amennyit a szintén a GKIeNET által végzett, tavaly nyáron publikált kutatás előrevetített: akkor 2 és 3 milliárd forint közé tették a 2011-es várható összforgalmat.

Elitista szemlélettel Tavaly a kuponok mellett a vásárlói klubok kínálta kedvezmények is nagyobb teret kaptak. Ezek a csoportok jellemzően prémium termékek exkluzív választéka köré szerveződnek. Tagjaik a legnagyobb divatmárkák termékei közül válogathatnak outlet árakon, akár 80 százalékos kedvezménnyel. Az ilyen akciók hirdetése azonban már jóval komolyabb infrastrukturális és szervezési hátteret igényel, így a magyar piac egyelőre csak két nagy szereplő (Brands.hu és Fashion Days) között oszlik meg. A kutatás szerint azonban 2012-ben várható újabb nagy szereplő piacra lépése.

A zárt vásárlói klubok forgalma sem lebecsülendő, hiszen 2011-re 1,5 milliárd forintot várnak a magyarországi kereskedők. 2010-ben ez a szám még nem érte el az egymilliárdot, miközben idén a további 1-2 milliárd forintos bővülés sem tart elképzelhetetlennek a GKIeNET.

Nem aprópénz Az új értékesítési módok mellett a régebbi megoldások között is akadt olyan, amelyik új erőre kapott. A hazai e-kereskedelemben sikeresen működő aukciós piacterek idén kihívókra találtak az általános apróhirdetési oldalak révén. Ennek egyik oka, hogy 2010-ben világszinten csökkenni kezdett az aukciók iránti kereslet, a piactereken megnövekedett a fixáras értékesítések száma, és így a legnagyobb szereplők, köztük az eBay is, nyitottak az apróhirdetések felé.

Ez a trend 2011 elejére hazánkba is elért, és kezdenek egyre népszerűbbé válni az általános apróhirdetéseket kínáló oldalak. A hatásuk annyira erősnek bizonyult, hogy a másodlagos, fogyasztó és fogyasztó közötti árucsere jelentős hányada elkezdett átvándorolni ezekre az oldalakra.

Az apróhirdetési oldalak népszerűsége azzal magyarázható, hogy nem tranzakcióra épülnek, azaz nem kérnek jutalékot közvetítői díjként, sőt a felfutás érdekében jelenleg több online apróhirdetési oldal ingyenesen működik. A találatok minőségének megőrzése viszont hatalmas kihívás jelent az oldalak üzemeltetői számára, ami akár azt is eredményezheti, hogy a jelenlegi felfutást követően sok vásárló inkább visszavándorol az azonnali tranzakció lehetőségét nyújtó aukciós piacterekre.

Online boltokat kóstolgatnak a kockázati befektetők
Pálinkát nem webboltban vesznek a magyarok

A plázák éve Ugyan egy nemrégiben hozott törvény a nagy üzletek építését rendkívül megszigorította hazánkban, ez nem vonatkozik az internetes világra. Idén várható, hogy a legnagyobb magyarországi internetes kereskedők tovább bővítik termékkínálatukat, és bár eredetileg különböző termékek kereskedelméből indultak, sőt eltérő értékesítési módokkal lettek sikeresek, mindegyik áruház az online hipermarketek, más néven webplázák létrehozásán dolgozik.


A virtuális bevásárlóközpontok kínálata egyre szélesebb skálán mozog, és a "mindent egy helyen" elvet célozták meg. Az értékesítés történhet tisztán saját kínálatból, de már most is van példa olyan oldalra, amely csak közvetít és pusztán kirakatot biztosít a professzionális értékesítők számára. Ez az értékesítési filozófia pedig képes lehet arra, hogy teljesen átrendezze az internetes vásárlásról alkotott képünket. A fejlesztéseknek további lendületet ad, hogy az internetes kereskedők legnagyobbika, az Amazon.com, már építi Szlovákiában a disztribúciós raktárát, ahonnan a közép-kelet európai piacot kívánják kiszolgálni – zárja az idei előrejelzéssel kapcsolatos meglátásokat a GKIeNET kutatása.

Jövőre kezdik a gyárak invázióját a kínai humanoid robotok

Jövőre mennek gyártásba a kínai MagicBot új modelljei, amelyek már egymással is képesek lesznek a hatékony együttműködésre.
 
A software defined network már évek óta velünk él. Csak idő kérdése volt a koncepciót kiterjesztése a WAN-okra.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.