Új termék, szolgáltatás bevezetését csupán hatoduk tervezi, derül ki a K&H legfrissebb innovációs indexéből.

Ha mérsékelten is, de nőt a magyar vállalatok innovációs aktivitása, derült ki a K&H hatodik alkalommal elkészített kutatásából, amely a hazai közepes és nagyvállalati szektor innovációs aktivitását vizsgálja. A mutató 2023 első félévének mélypontja után egy ponttal emelkedett: a 29 pont azonban még mindig alacsonyabb, mint a pandémia második évében, amikor a bank első alkalommal készítette el elemzését (2021 első félévében 31 pont volt az összesített innovációs index értéke).

Digitális átállás: igen. Új termék: nem

A vizsgált paraméterek közül egyértelműen kiemelkedik a digitális átállás témaköre. A mintában szereplő cégek fele ezen a téren továbbra is aktív, dinamikusan fejleszti digitális terét. A hangsúlyok azonban áttevődtek: a már meglévő szoftverek összekapcsolása vagy a szervezet távmunkára való felkészítése ma már kevésbé hangsúlyos. A K&H ezt azzal magyarázza, hogy amelyik cég akarta, ezeket a feladatokat már korábban elvégezte.

Folyamatosan nő viszont az alkalmazottak körében a számítógép-használat. 2023 második felében már 60 százalékuk használt számítógépet a munkájához. Négy géphasználó közül háromnak (74 százalék) már az internet is fontos munkaeszközévé vált. 2021 első félévében kevesebb mint felükre (49 százalék) volt ez igaz. Fontos tendencia továbbá, hogy nő a hordozható informatikai eszközök súlya: 2023 második félévében a számítógéppel dolgozók 56 százaléka használ ilyen típust, míg 2021-ben csak 39 százalékuk.

A digitalizáció terjedése más területen is megmutatkozik: a mintában szereplő cégek 16 százaléka részben vagy egészében átállt az adatalapú működésre (pl. a vállalati adatvagyon big data elemzése a döntési folyamatokban). 28 százalékuk elemzi az okoseszközökből és szenzorokból kinyert adatokat.

Utóbbi adattípusoknál érdekes tendenciára figyeltek fel az elemzők: egyrészt a vállalatokat egyre kevésbé érdeklik az eszközökből kinyerhető geolokációs adatok, másrészt évről évre csökken azoknak a cégeknek az aránya, amelyek elemzik a közösségimédia-adatokat (például a kommenteket). 2021-ben még a cégek tizede figyelte a közösségi médiát, 2023 második félévében azonban már csak 1 százalékuk mondta, hogy foglalkozik ezzel.

Terjed, de még gyerekcipőben az MI-használat

Tavaly a második félévben már a cégek 11 százaléka használt valamilyen mesterséges intelligenciához köthető megoldást. A legáltalánosabb felhasználási terület (a minta 10 százaléka) az MI-alapú folyamatautomatizálás. 2-5 százalékuk használja előrejelzésre, optimalizálásra, vizuális adatok feldolgozására, arc- és képfelismerésre vagy önvezérlő gépekhez. Kb. 5 százalékuk beszédfelismeréshez, gépi fordításra vagy chatbotként alkalmazza. A K&H szerint ez csupán azt jelenti, hogy a cégek érdeklődése e téren visszatért a 2021-es szintre.

Az összességében mérsékeltnek mondható innovációs kedvet a K&H innovációs vezetője, Németh Balázs azzal magyarázta, hogy a kedvezőtlen gazdasági környezetben (visszaeső kereslet, növekvő költségek) a cégek a háttérfolyamatokra koncentrálnak, és elsősorban saját működésüket észszerűsítik belső tartalékaik feltárásával. Ehhez pedig egyre jobb eszközöket kínál az MI.

Piaci hírek

Annyira menő az új japán papírpénz, hogy leolvasztja az automatákat

Japánban még mindig nagy divat a készpénzes fizetés, legújabb bankjegyeik pedig világszenzációnak számító megoldásokat vetnek be a hamisítás ellen. Ennek viszont az az ára, hogy jó eséllyel lepattannak róluk a korábbi gyártású parkolójegy- vagy élelmiszer-automaták.
 
A kiberbiztonsági tanúsítási rendszerből kivettek egy olyan követelményt, amely hátrányosan érintette a nem uniós felhőszolgáltatókat.

a melléklet támogatója a 4iG Nyrt.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.