Ha mérsékelten is, de nőt a magyar vállalatok innovációs aktivitása, derült ki a K&H hatodik alkalommal elkészített kutatásából, amely a hazai közepes és nagyvállalati szektor innovációs aktivitását vizsgálja. A mutató 2023 első félévének mélypontja után egy ponttal emelkedett: a 29 pont azonban még mindig alacsonyabb, mint a pandémia második évében, amikor a bank első alkalommal készítette el elemzését (2021 első félévében 31 pont volt az összesített innovációs index értéke).
Digitális átállás: igen. Új termék: nem
A vizsgált paraméterek közül egyértelműen kiemelkedik a digitális átállás témaköre. A mintában szereplő cégek fele ezen a téren továbbra is aktív, dinamikusan fejleszti digitális terét. A hangsúlyok azonban áttevődtek: a már meglévő szoftverek összekapcsolása vagy a szervezet távmunkára való felkészítése ma már kevésbé hangsúlyos. A K&H ezt azzal magyarázza, hogy amelyik cég akarta, ezeket a feladatokat már korábban elvégezte.
Folyamatosan nő viszont az alkalmazottak körében a számítógép-használat. 2023 második felében már 60 százalékuk használt számítógépet a munkájához. Négy géphasználó közül háromnak (74 százalék) már az internet is fontos munkaeszközévé vált. 2021 első félévében kevesebb mint felükre (49 százalék) volt ez igaz. Fontos tendencia továbbá, hogy nő a hordozható informatikai eszközök súlya: 2023 második félévében a számítógéppel dolgozók 56 százaléka használ ilyen típust, míg 2021-ben csak 39 százalékuk.
A digitalizáció terjedése más területen is megmutatkozik: a mintában szereplő cégek 16 százaléka részben vagy egészében átállt az adatalapú működésre (pl. a vállalati adatvagyon big data elemzése a döntési folyamatokban). 28 százalékuk elemzi az okoseszközökből és szenzorokból kinyert adatokat.
Utóbbi adattípusoknál érdekes tendenciára figyeltek fel az elemzők: egyrészt a vállalatokat egyre kevésbé érdeklik az eszközökből kinyerhető geolokációs adatok, másrészt évről évre csökken azoknak a cégeknek az aránya, amelyek elemzik a közösségimédia-adatokat (például a kommenteket). 2021-ben még a cégek tizede figyelte a közösségi médiát, 2023 második félévében azonban már csak 1 százalékuk mondta, hogy foglalkozik ezzel.
Terjed, de még gyerekcipőben az MI-használat
Tavaly a második félévben már a cégek 11 százaléka használt valamilyen mesterséges intelligenciához köthető megoldást. A legáltalánosabb felhasználási terület (a minta 10 százaléka) az MI-alapú folyamatautomatizálás. 2-5 százalékuk használja előrejelzésre, optimalizálásra, vizuális adatok feldolgozására, arc- és képfelismerésre vagy önvezérlő gépekhez. Kb. 5 százalékuk beszédfelismeréshez, gépi fordításra vagy chatbotként alkalmazza. A K&H szerint ez csupán azt jelenti, hogy a cégek érdeklődése e téren visszatért a 2021-es szintre.
Az összességében mérsékeltnek mondható innovációs kedvet a K&H innovációs vezetője, Németh Balázs azzal magyarázta, hogy a kedvezőtlen gazdasági környezetben (visszaeső kereslet, növekvő költségek) a cégek a háttérfolyamatokra koncentrálnak, és elsősorban saját működésüket észszerűsítik belső tartalékaik feltárásával. Ehhez pedig egyre jobb eszközöket kínál az MI.
Szakmai nap a jövőálló digitális infrastruktúra jegyében
A digitális infrastruktúra új kihívásai - legyen szó MI megoldásokról, szigorodó fenntarthatósági követelményekről, vagy az reziliens és szünetmentes működésről - szinte minden nagyobb szervezet életében meghatározó szerepet játszanak. Egy szakmai rendezvénysorozat segítségével közelebb kerülhetünk a megoldásokhoz és segítséget kaphatunk az új technológiák sikeres implementálásához.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak