Az USC kutatói olyan tesztkörnyezetet fejlesztettek ki, amely reményeik szerint alkalmas lesz az összetett manipulációs feladatok hatékonyságának mérésére és felgyorsítására.

A Dél-Kaliforniai Egyetem (University of Southern California, USC) kutatói szerdán tették közzé annak a tesztkörnyezetnek a leírását, amely reményeik szerint új szintre emelné a ma elterjedt ipari robotokat, ugródeszkát biztosítva a gépek információ-feldolgozó, tervező és végrehajtó képességeinek tekintetében a precíz fizikai műveletek területén. Az IKEA Furniture Assembly Environment környezetre az egyik legelső olyan benchmark programként hivatkoznak, amely alkalmas az összetett manipulációs feladatok tesztelésére és felgyorsítására.

Ennek keretein belül a rendszerek a gépi tanulás (machine learning) megerősítéses tanulás (reinforcement learning) nevű módszerével, kísérlet útján találják és tanulják meg a legjobb kombinációkat és sorrendeket a legegyszerűbb műveletektől egészen a hosszabb távú tervezést és szofisztikált, alacsony szintű irányítást igénylő, komplex tevékenységekig. A pillanatnyilag béta állapotú kiadás 1.0-s verzióját decemberre ígérik, addig pedig a visszajelzéseket is gyűjtik az első publikáción és a program saját oldalán és a keresztül.

Az IKEA Furniture Assembly Environment nevében nem egybeesés az IKEA betűszó, mivel a szimulációban összesen 80 féle asztal, polc, szék vagy szekrény összeszerelésére van lehetőség a svéd lakberendezési vállalat bútorai közül. Az OpenAI Gym interfészre épülő tesztkörnyezet a mostani állás szerint két emulációt támogat a Rethink Robotics által fejlesztett Sawyer és Baxter robotokkal. Érdekesség, hogy a vizualizációhoz (jobban mondva a grafikus rendereléshez) a háromdimenziós játékok fejlesztéséhez használt Unity 3D motort alkalmazzák.

Nem rossz, de a csavarozás csak később jön

A bútorok összerakása teljesen realisztikus, amennyiben az egyes elemek ugyanúgy apró darabokban kezdik, mint egy otthoni IKEA-összeszerelős menetben. A kész termékeket a fogásra és mozgatásra alkalmas robotkarok a betanított mesterséges intelligencia irányításával állítják össze. A kutatók fogták a megfelelő bútorokhoz tartozó IKEA összeszerelési útmutatókat, minden fázist modelleztek a Unity alatt, és felcímkézték a kapcsolódási pontokat; a szoftver ezután a megerősítéses tanulás jutalmakra és büntetésekre épülő rendszerében egyszerűen összeépíti a berendezési tárgyakat.
 

forrás: clvrai.github.io/furniture


A leírás szerint a tesztkörnyezetben minden egyes lépést követően ellenőrzik a kapcsolatokat, vagyis két kapcsolódási pont azonosítójának megfelelőségét és azt, hogy az egymáshoz képest elfoglalt pozíciók vagy szögek beleesnek-e az előre meghatározott tartományokba. Ha minden klappol, akkor a két összekötő elem megkapja az "összekapcsolható" jelölést. Fontos, hogy a megvilágítás, a háttér, a színek vagy a textúrák véletlenszerűen változtathatók, hogy az is kiderüljön, a robotokat a gyakorlati felhasználásban mennyire borítják meg a munkakörnyezetükben tapasztalható változások.

Attól egyelőre nem kell tartani, hogy holnap reggeltől már robotokkal is összeszereltethetjük az otthoni szekrénysorokat, mivel a tesztkörnyezet egyelőre csak az elemek egymásba illesztésére alkalmas, vagyis még nincs szó a szerszámok felhasználásával való csavarozásról és szögelésről. A bétában ugyanígy csak 10 bútormodell közül lehet válogatni. A kutatók szerint az egész dolognak mégis van kifutása, mert a bútorok összeszerelése még az emberek számára is komplex feladat, ami magas szintű érzékelést, tervezést és alacsony szintű irányítást feltételez. Éppen ezért a folyamatosan fejlesztett környezetetből is megfelelő benchmark lehet az összetett problémák megoldását célzó algoritmusok teljesítményének mérsére és javítására.

Cloud & big data

Tervezni kezdik az óriási, űrhajósok generációit szállító hajókat

A legközelebbi exobolygók is csak több száz vagy ezer év alatt lesznek megközelíthetők, ami különféle kérdések egész sorát veti majd fel az utazás fizikai megvalósításán túl is.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.