A hazai mobiltelefon-beszerzési szokásokat igyekezett feltérképezni a MediaMarkt és az Opinio reprezentatív online kutatása. A most közzétett eredményekből többek között kiderül, hogy a fiatalok egyre inkább műszaki áruházban szeretnek vásárolni, tokot szinte mindenki vesz, biztosítást azonban nagyon kevesen kötnek készülékükre.
Inkább kényszerből vásárolunk
A friss, 2024 júliusi megkérdezés alapján hiba tölt napi szinten hosszú órákat a telefon nyomkodásával egy átlagos fogyasztó, a magyarok nagy többsége (60%) csak akkor vásárol új mobilt, ha a régi meghibásodik, vagy összetörik. Szemmel látható arányt (12%) képviselnek ugyanakkor azok is, akik a hűségidő lejárta után néznek új készülék után. Mindössze 9 százalék mondta azt, hogy azért vesz újat, mert megunta az előzőt, technoőrültnek pedig csak a válaszadók 4 százaléka tekinthető, akik azért váltanak, mert mindig a legmodernebb technológiát szeretnék a zsebükben tudni.
A felmérés készítői érdekességként jelölték meg, hogy az alacsonyabb végzettségűek ragaszkodnak jobban ahhoz, hogy 1-2 évente új telefont vegyenek, akkor is, ha a korábbinak kutya baja. A nyolc általánost végzettek 27 százaléka, a szakmunkás végzettségűek negyede tesz így, míg a diplomások közül csak minden kilencedik.
Az ár az úr
A vásárlásnál figyelembe vett szempontokkal kapcsolatban 73 százalék úgy nyilatkozott, hogy a jó ár/érték arány jelenti a legfőbb vonzerőt, 28 százalékuk esetében pedig kulcskérdés az alacsony ár is. Ugyanannyian, 38 százaléknyian vannak azok, akik márka alapján választanak, illetve azok, akiknek a kamera minősége fontos. A termékdizájn ugyanakkor csak a megkérdezettek 17 százalékánál szerepel a vásárlási kritériumok listáján. Az nem meglepő, hogy utóbbi leginkább a fiataloknak fontos.
A magyarok több mint kétharmada maximum 200 ezer forintot szánna telefon vásárlásra, sőt, azok vannak a legtöbben (42%), akik százezer alatt megúsznák az egész kalandot. A nők és az idősek a leginkább spórolósak e tekintetben, a férfiak és a fiatalok többet hajlandók áldozni a kinézett készülékért. A csúcskategóriás modelleket kevesen enged(het)ik meg maguknak: 300-400 ezer forint körül csak 7 százalék adna ki egy telefonra, a 400 ezer feletti összeget pedig 4 százalék hajlandó fizetni.
A MediaMarkt felmérése szerint a lakosság fele (51%) közvetlenül a szolgáltatónál vásárol telefont, ezt követik népszerűségben a műszaki áruházak (17%) és az online shopok (16%).
Tokot honfitársaink 84 százaléka, védőfóliát pedig 71 százalék vásárol mobiljához. Talán előbbi adatoknak tudható be, hogy biztosítást a magyar vásárlók 65 százaléka egyáltalán nem köt készülékére, 44 százalék pedig még csak nem is gondolt erre a lehetőségre. A rendszeresen biztosítást kötők aránya itthon alig éri el a 9 százalékot.
Három fájdalompont, amire az IT szolgáltatásmenedzsment gyors válaszokat adhat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak