Az online utazási szolgáltatásokat kifogásolják a leggyakrabban az európai fogyasztók. Az uniós fogyasztóvédelem szerint sem a szállás-, sem repjegy-árösszehasonlító oldalak nem teszik megfelelően a dolgukat.
Hirdetés
 

Az utóbbi tíz évben már a harmadszor kerülnek uniós fogyasztóvédelmi górcső alá az utazási szolgáltatások, és egyelőre úgy tűnik nem nagyon javul a helyzet, sőt. Miközben ma már egyre általánosabb, hogy az utazni vágyók legalább a repülőjegyüket és a szállásukat online módon foglalják, a webes szolgáltatók hozzáállása nagyon lassan változik.

A kétharmaduk szabálytalanul működik

Az Európai Unión belül legutóbb tavaly októbertől vizsgálták a területet az Európai Fogyasztói Központok (EFK). Az átfogó átvilágításba összesen 352 darab, unió-szerte elérhető ár-összehasonlító és utazásfoglalási weboldalt vontak be. A weboldalak 23,6 százaléka a szálláshelyek árait, 21,3 százaléka a repülő-, hajó-, vonat- és buszjegyek árát, 5,1 százaléka pedig az autókölcsönzési árakat vetette össze. Közel a felük pedig a felsorolt termékek és szolgáltatások kombinált összehasonlítását végezte.

A vizsgálat kiderítette, hogy a kétharmaduk működése komolyan kifogásolható volt: előfordult például, hogy a weboldalak az árat a foglalás során kellő tájékoztatás nélkül új elemekkel bővítették, vagy kamu volt a meghirdetett akciós árajánlat.

A tavalyit megelőzően 2013-ban volt a piaccal kapcsolatban hasonló átfogó vizsgálat, akkor a szállás- és repülőjegy-értékesítő weboldalakat nézték meg közelebbről. Akkor az 552 weboldalból 382 nem felelt meg a hatályos jogszabályoknak, pedig már akkor is minden harmadik nethasználó élt rendszeresen az online szállás- és repülőjegy-foglalással.

A mostani fejleményekkel kapcsolatban Věra Jourová, a jogérvényesülésért, a fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős uniós biztos kiemelte: ha az összehasonlító weboldalakon megjelenő értékelések zavarosak, az árak pedig nem átláthatók, ezek a weboldalak félrevezetik a fogyasztókat. Az érintett vállalkozásoknak ugyanúgy tiszteletben kell tartaniuk az európai fogyasztóvédelmi szabályokat, mint az utazási irodáknak.

Kamus akciós árak, nehezen követhető végleges árszámítás

Melyek a leggyakoribb kifogások az összehasonlító oldalakkal kapcsolatban? Az egyik, hogy nem annyit fizet a fogyasztó a foglalási folyamat végén, mint amennyire eredetileg számított. Az esetek harmadában fordult elő, hogy az elsőként megmutatott ár nem egyezett meg a végső árral.

Mennyire valódiak az ajánlatok? Az esetek ötödében a meghirdetett akciós árakon valójában egyáltalán nem kínáltak szolgáltatást. Sok fejtörést okoz a mennyi az annyi kérdése is. A vizsgálatba bevont oldalak mintegy harmada esetében ugyanis egyáltalán nem volt egyértelmű, mi lesz a végleges ár, illetve az sem, hogy hogyan számolta ki azt a szolgáltató vagy a közvetítő.

Emellett rendszeres a pszichikai nyomás a webes foglalási gyakorlatot követőkön, akik sorra kapják az értesítéseket, hogy siessenek, mert ez az utolsó olcsó szoba a szállodában. De lehet, hogy csak az utolsó promóciós áron kínált szobáról van szó az adott weboldalon? Négyből egy weboldal ezt egyáltalán nem jelöli.

A korábbiakhoz hasonlóan a tagországokban működő EFK-k kapcsolatba lépnek a kifogásolt 235 weboldal üzemeltetőivel, és nyomatékosan felszólítják azokat a hibás gyakorlat megváltoztatására. Ha az üzemeltetők nem veszik komolyan a felszólítást, a nemzeti hatóságok közigazgatási vagy jogi eljárást kezdeményezhetnek – Magyarországon a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium alá tartozik a hazai EFK.

A mostani vizsgálattal kapcsolatban egyelőre még nem hozták nyilvánosságra az egyes tagországok érintettségét. A három évvel korábbiról Magyarországra vonatkozóan annyit lehet tudni, hogy a vizsgálatba akkor 8 honlapot vontak be, ebből 5 teljesítette a fogyasztóvédelmi elvárásokat, de a kifogásolt 3 is néhány hónap múlva már szabályosan működött.

A tavalyi átvilágítás főbb megállapításai

Az átvilágítás egy sor szabálytalanságot tárt fel, a legtöbbet az árakkal és azok kiszámítási és megjelenítési módjával kapcsolatban. Az esetek közel egyharmadában az ár-összehasonlító oldalon megadott összeg nem egyezett meg a foglalási folyamat végén megjelenő árral, de azoknak az aránya is meghaladja a 30 százalékot, amelyeknél nem volt egyértelmű az adózott ár vagy annak kiszámítása.

Az is gyakori eset volt, a weboldalak több mint az ötödét érintve, hogy azokon olyan promóciós árakat hirdetettel, amelyek a hirdetés időpontjában már, vagy még nem voltak elérhetők a megadott foglalási felületen. Félrevezető volt a weboldalak több mint a negyede, mert azt a benyomást keltette, mintha bizonyos ajánlatok már csak korlátozott számban állnának rendelkezésre – ahelyett, hogy egyértelművé tette volna, hogy ezek az állítások csak az adott weboldalra vonatkoznak.

Az összehasonlító weboldalak üzemeltetőinek egy része továbbra is rejtőzködik. A vizsgálatba bevont felületeknek a 22,7 százaléka ezzel kapcsolatban csak korlátozott információval (név, telephely címe) szolgált, míg a 4 százalékuk a teljes anonimitást választotta.

Az összehasonlító oldalak tulajdonosainak 21,3 százaléka nehezen állja a kritikákat. Weboldalaikon zavaros vagy átláthatatlan módon jelenítették meg a felhasználói értékeléseket, vagy olyan elemeket is megjelenítettek, amelyek alapból megkérdőjelezték az értékelések valódiságát. A tized részüknél még az is előfordult, hogy az összehasonlító oldalról épp az összehasonlításhoz szükséges lényegi információ hiányzott. A legkevesebb kifogás a hirdetések megjelenítésével és a marketinggel kapcsolatban jelent meg, ez az érintett weboldalaknak kevesebb mint a három százalékára vonatkozott.

Piaci hírek

Ritka az olyan magyar, aki nem vásárol neten

Egy friss kutatás szerint már érdemben nem nagyon lehet növelni az online vásárlók hazai táborát.
 
Ha nem sikerül megválaszolni azokat a biztonsági kihívásokat, amelyek az informatikai fejlesztések még mélyebb integrációjával járnak, nem teljesedhet ki a gyártóipar negyedik forradalmát elhozó trend. Lehetőségek és buktatók.
A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.