A túlhasználat csökkentésével enyhül a depresszió és a magányosság érzése is, bár önbizalmat így sem szerez, akinek arra lenne szüksége – derül ki egy friss kutatásból.

Az utóbbi időben egyre többen foglalkoznak a digitális gazdaság, azon belül pedig a közösségi média társadalmi hatásaival. Az adatkezelési botrányokkal összefüggésben terítékre kerültek azok az addiktív és kártékony felhasználási modellek is, amelyeken keresztül a szolgáltatók egy zéró összegű játszmát folytatnak a felhasználók feltétel nélküli figyelméért. Egy nemrég készült felmérés most azt igazolja, hogy valóban lehet némi a közösségi média túlhasználata és a depresszió vagy a magányosság érzése között, bár a téma annyira összetett, hogy szerzők maguk is további vizsgálatokat tartanak szükségesnek.

A Pennsylvania Egyetemen készült kutatás eredményeit a Journal of Social and Clinical Psychology friss kiadásában tették közzé. A cikk egy kézenfekvőnek látszó kísérletből von le különféle következtetéseket: felmérték a közösségimédia-használók egy csoportjának bizonyos mentális jellemzőit, majd három hét múlva úgy vizsgálták meg ismét ugyanezeket az attribútumokat, hogy a csoport egyik része nem változtatott médiafogyasztási szokásain, míg a többiek lényegesen csökkentették a közösségi hálózatokon töltött idejüket.

Napi harminc percben is megoldották valahogy

Mindez számszerűen azt jelenteette, hogy összesen 143 olyan egyetemi hallgatót választottak ki a kísérlethez, aki egyfelől Facebook-, Instagram- és Snapchat-fiókkal is rendelkezett, másfelől iPhone-t használt – ez utóbbi azért volt fontos, mert az Apple okostelefonjának tevékenységkövetője automatikusan méri, hogy a képernyőn melyik alkalmazás mennyi ideig van aktív használatban. A hallgatók jóllétét előzetesen hét kategóriában értékelték ki (kérdéseket kaptak a társas támogatottság, a kimaradástól való félelem (FOMO), a magányosság érzése, az önállóság és az önelfogadás, a szorongás, a depresszió és az önbizalom kapcsán), majd következhetett maga a kísérlet.

Ennek során a társaság felének mindössze naponta és platformonként legfeljebb 10 percig volt szabad használniuk a közösségi médiás alkalmazásokat – a kutatók itt megjegyzik, hogy a teljes tiltás egyszerűen nem lett volna életszerű, de az összességében 30 perces limit is jelentős korlátozás volt a résztvevők megszokott rutinjához képest. A kísérleti időszak végén aztán ismét jöhetett a jóllét értékelése, ugyancsak az előbb felsorolt faktorok alapján.

A szorongás és a kimaradástól való félelem mindkét csoport esetében mérhetően csökkent, amit a kutatók annak tudtak be, hogy a kísérletben való részvétel önmagában is tudatosabb közösségimédia-felhasználásra ösztönözte az egyetemistákat, bármelyik körbe tartoztak. A társas támogatottság, az önbizalom és az önállóság/önelfogadás szintje nem változott érdemben. Ott van végül a magányosság érzése és a depresszív hangulat, ami a közösségi média használatának visszafogásával csökkenni kezdett – a szimptómákról és a felmérésben résztvevők saját gondolatairól a fent hivatkozott cikk részletesebben is beszámol.

Ennél sokkal részletesebb vizsgálatok is jöhetnek

Azt a kutatók is elismerik, hogy a mostani felállásban legfeljebb tájékoztató jellegű eredmények születhettek. Egyrészt a Facebook, az Instagram és a Snapchat mellett számtalan más közösségi csatorna is létezik, másrészt az iPhone-okra alapuló mérésekből nem derült ki, hogy az alanyok közül ki ült oda rendszeresen az asztali gépek elé, mikor kevesellte a 30 perces napi adagot. Ugyanígy érdekes lenne megvizsgálni, hogy milyen eredményeket hozna a közösségi média használatának más-más időtartamú korlátozása és más platformok bevonása.

Az a következtetés mindezzel együtt is levonható, hogy a napi félórás korlátozás látható javulást hozott a közösségimédia-használók jóllétében. A dokumentum azt is megállapítja, hogy eddig mindössze két hasonló kutatást publikáltak a közösségi média fogyasztása és a mentális egészség ok-okozati összefüggéseiről, amelyek azonban kizárólag a Facebook használatára fókuszáltak, vagyis a mostani felmérés a legelső volt a maga nemében. A ScienceDaily a kutatás vezetőjét idézve ironikusnak nevezi, hogy a kapcsolattartást és az élmények megosztását célzó platformok a gyakorlatban éppen a magányosság érzését fokozzák.

Ezután ad egy közhelyszerű jótanácsot is, amit azonban nem árt néha megismételni: mindenki tegye le a telefonját, és foglalkozzon többet az életét meghatározó valódi emberekkel.

Közösség & HR

Hatósági jelentés lökheti még mélyebbre a rossz szériában lévő Teslát

Elon Musk szerint aki nem bízik a cég önvezető technológiájában, az inkább ne is fektesse bele a pénzét. Egyelőre úgy fest, hogy sokan megfogadják a tanácsát.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.