Éves összevetésben nulla növekedést produkált a kínai e-kereskedelem zászlóshajója, történetében először. Minden összejött.

A geoplitikai helyzet, Kína zéró Covid-politikája, valamint a technológiai cégekre nehezedő politikai nyomása együttesen megállította az Alibaba Group Holding növekedését. A vállalat a tegnap közzétett második negyedéves (április-június) pénzügyi jelentése szerint éves összevetésben nulla növekedést produkált. A vállalat összbevétele ugyanakkora, mint az előző év azonos időszakában: 205 555 milliárd jüan, kb. 30 milliárd dollár (múlt év azonos időszakában: 205 740 milliárd jüan).

Annak, hogy az előző két évben tapasztalható trend, tudniillik hogy az e-kereskedelmi vállalatok elképesztő pénzeket keresnek a járványon, szép lassan megfordul, korábban is voltak jelei, például az Amazon júniusban záródó negyedéve a 7 százalékos bevételnövekedés ellenére is veszteségbe fordult (PDF).

Amiért mégis hírértékű az Alibaba zéró növekedése (ha a negatív növekedés is növekedés, akkor a nulla növekedés még inkább az), hogy a vállalat történetében ez az első olyan időszak, amikor nem volt képes növelni a bevételeit. (Az más kérdés, hogy az elemzői konszenzus még gyengébb bevételi számokat várt.)

Daniel Zhang, az Alibaba elnök-vezérigazgatója, a jövővel kapcsolatban optimista, mivel a negyedév utolsó hónapjában a nagyon gyenge április-május után érzékelhetően élénkült a vállalat forgalma, írja a Nikkei, amely hozzáteszi, hogy az Alibaba leányvállalata, az Ant Group sem jeleskedik, profitja az utolsó közölt adatok szerint (január-márciusi időszak) több mint 17 százalékkal csökkent éves összevetésben, elsősorban a piacszabályozás átfogó átalakítása miatt.

Az Alibaba persze ettől még fontos kínai és globális szereplő maradt, bár a kínai kormányzat nem kímélte az elmúlt pár évben. A vállalat bevételeinek 31 százaléka származik külföldi piacokról, míg az Amazon kereskedelmi bevételeinek alig több mint negyede. (73 százaléka származik Észak-Amerikából, ami az Amazon számára lényegében hazai pályának számít.)

Lehet, hogy el kell felejteni az olcsó Alibabát?

A vállalat teljes hazai kereskedelmi bevételei 1 százalékkal csökkentek éves összevetésben. Ebben sok tényezőnek volt szerepe. 10 százalékkal estek például az online vásárlási platformok (Taobao, Tmall) ügyfélkezelési díjaiból származó bevételek, ugyanennyivel a reklámbevételek. (Emögött ott van az, hogy a Kína gazdasága a második negyedévben mindössze 0,4 százalékkal bővült, ami a kiskereskedelmi forgalomra is hatott.)

A nemzetközi kiskereskedelmi üzletága (Lazada, AliExpress, Trendyol, Daraz) 4 százalékkal zsugorodott. Ebben szerepet játszottak uniós adójogi, az euró dollárral szembeni leértékelődése, de az is, hogy az ukrajnai háború miatti komoly logisztikai zavarok alakultak ki.

A felhős üzlet, ami az Amazonhoz hasonlóan az Alibabának is fontos profitcentere, viszonylag jó tartja magát, bár a 10 százalékos éves bevételnövekedés nem kiugróan jó, de a menedzsment szerint értékelésekor figyelembe kell venni a kedvezőtlen makrogazdasági környezetet és a lanyhuló belső keresletet.

Daniel Zhang a kiutat a fejlődés útját abban látja, hogy sokkal diverzifikáltabb kínálatot kell felépíteni. Az elnök-vezérigazgató azt mondta, hogy ennek része lesz az is, hogy a jövőben a nagyobb vásárlóerővel rendelkező fogyasztói csoportok kiszolgálására fognak összpontosítani. A külső bizonytalanságokat (nemzetközi geopolitikai helyzet, Covid, Kína gazdaságpolitikája, a társadalmi trendek) az Alibaba nem tudja befolyásolni, mondta Zhang. Egyetlen dolgot tehet: saját fejlesztésére összpontosít.

Az elnök-vezérigazgató nem csak arra célozhatott, hogy a vállalat évek óta a központi kormányzat célkeresztjében van, hanem arra is, hogy például felkerült arra a 159 kínai vállalatot tartalmazó listára, melyeket megfenyegettek, hogy amennyiben nem tesznek eleget bizonyos amerikai szabályoknak, el kell hagyniuk az amerikai tőzsdéket.

Piaci hírek

Linus Torvalds eligazította a generatív mesterséges intelligenciát

Már nagyon hiányzott a megfelelő iránymutatás a linuxos közösségnek.
 
Hirdetés

Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében

"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.

Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Hirdetés

Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni

A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.