A tegnap zárult Oracle OpenWorldről készült beszámolók többsége arra hegyezi ki mondanivalóját, hogy a partnerkonferencia egyetlen dologról szólt: hogyan lesz az Oracle a világ vezető felhős cége. Larry Ellison a konferencián a fő ellenfeleket is kijelölte. Ebben azonban nincs sok újdonság, hiszen a vállalat CTO-ja már tavaly is hasonló húrokat pengetett, azóta legfeljebb az Oracle-től "lemaradók" sora bővült, például az Amazonnal (AWS).
A nagy stratégia mellett az újdonságok mintha kevesebb hangsúlyt kaptak volna. Pedig bejelentették az Exadata Express Cloud Service-t, a felhős Exadatán futó Oracle Database 12c Release 2-t, ami nagyon olcsón kínálja a Database minden szolgáltatását, bár egyelőre csak fejlesztői környezetként használható. Szintén a konferencián jelentették be, hogy általánosan elérhetővé tették a Docker-alapú alkalmazásokhoz kínált megoldásukat, aminek szoftverkínálatában az Oracle saját, konténerizált szoftverei is belekerültek.
Ellison: az Amazonnak vége
Infrastruktúra fronton még az Amazon a legnagyobb ellenfél, de Ellison szerint hosszabb távon minden az Oracle mellett szól. Ahogy Ellison – szokásához híven – sarkosan fogalmazott: az Amazonnak vége. Mind technológiában, mind árban jobbat tudnak nyújtani a következő generációsnak nevezett IaaS (Infrastructure as a Service) megoldásukkal, mint az AWS.
Az Amazon zárt technológiákat kínál, ami csak a saját infrastruktúráján működik, és sokkal lassabb is – már az Oracle mérései szerint –. mint az Oracle-é. Ha tehát valaki az Amazon felhőjébe költözik, ott is marad – idézte meg a vendor lock-in rémét Ellison –, míg az Oracle megoldásai akár az AWS-en is futtathatók.
Ezen a piacon egyébként valószínűleg hat is az ár. Nem véletlen, hogy az Oracle szinte a kezdetektől hirdeti, hogy akár drasztikus árversenybe is hajlandó belemenni, hogy minél nagyobb piaci részesedést szerezzen. Ellison tavaly, az Oracle Cloud Platform bővítése kapcsán mondta először, hogy – akkor még csak a tárolási megoldásával, az Archive Storage Cloud Service-zel – az AWS közvetlen vetélytársává vált, és hogy készek belemenni árversenybe is.
Ezért jobb a technológia
Technológiai előnyként azt emelte ki, hogy Oracle a helyi régiókba telepített, dupla redundanciát biztosító adatközpontokból nyújtja a szolgáltatását. Ez a magas megbízhatóságon felül gyors elérést (alacsony késleltetés) biztosít, és a compliance-szel kapcsolatos fenntartásokat is orvosolja az erre érzékeny iparágakban. Ha ez nem lenne elég biztonságos, ott van a hibrid modell, a márciusban bejelentett Cloud at Customer modell, amit Thomas Kurian, az Orcale termékfejlesztésért felelős alelnöke a felhőkoncepció fejre állításának nevezett. Az ügyfelek saját adatközpontjába és tűzfala mögé viszi az Oracle felhőjét, de az üzemeltetést az Oracle végzi, az ügyfél pedig csak előfizetési díjat fizet.
Platformszinten ott vannak az automatizált migrációt támogató eszközök, a szoftverszolgáltatás (SaaS) pedig teljes egészében a felhőből is elérhető. Itt a legnagyobb ellenfél a Salesforce.com. Az Oracle itt már egyes esetekben – pl. a Database 12c Release 2-nél – előbb hozza ki a felhős változatot, mint az on-premise szoftvert.
A kétkedők hangja
Az Oracle kereken tíz éve dolgozik azon, hogy felhős céggé váljon. Thomas Kurian egy a Fortune-nek adott interjújában beszélt arról, hogy 2006-ban döntöttek: minden szoftverüket alkalmassá teszik felhős használatra. Mintegy ezer olyan fejlesztőt vettek fel, akik képesek az agilis módszertan szerint dolgozni, hogy tudjanak alkalmazkodni a gyorsan változó igényekhez. Kurian egyébként némileg visszafogottabban nyilatkozott arról, hogy hol tart ma az Oracle. Mint mondta, ez egy hosszú út, amely még ma is tart. És persze közben meg kell győzni arról az ügyfeleiket is, hogy érdemes átállniuk a felhőre.
A számok is visszafogottságra intenek. A mostani OpenWorldön az első számú ellenfélként megjelölt AWS-nek mintegy 2,9 milliárd dollár bevétele volt az IaaS szolgáltatásokból, és a teljes nyilvános felhőszolgáltatási piac 31 százalékát birtokolja, amihez képest a második Microsoft is erősen lemarad a maga 9 százalékos részesedésével. Ezzel szemben az Oracle-nek legutóbbi negyedévében az IaaS-ból 170 millió dollár bevétele volt.
Ugyanakkor az is igaz, hogy a cég teljes bevételének negyedévről negyedévre nagyobb arányát adják a felhőszolgáltatások, e legutóbbiban például 11 százalékát. Bár Ellison most is és a negyedévi eredmények bejelentésekor is arról beszélt, hogy a következő generációs IaaS-sal az AWS közvetlen ellenfelévé váltak, a Deutsche Bank egy elemzője nem tartja valószínűnek, hogy az Oracle egyhamar versenyképessé válhat ezen a piacon.
A szomszédnak mondom, hogy a családom is értse
A Financial Times más oldalról, de hasonló húrokat penget. A lap finoman utal arra, hogy Ellison mondandóját nem feltétlenül kell szó szerint venni, hiszen az elsősorban azt szolgálja, hogy az ellenfél alázásával saját munkatársait inspirálja nagyobb teljesítményre. Ezért is beszél gyakran célzottan az SAP-ról, a Salsforce-com-ról vagy a Workdayről, ha a SaaS-piacról van szó, az AWS-ről pedig ha IaaS-ról. Ugyanakkor a lap is úgy látja, hogy bár az Oracle még mindig a felhő felé vezető út elején tart, a fordulópont már bekövetkezett azzal, hogy az ebből származó bevételeinek az aránya átlépték a 10 százalékot.
A Gartner elemzője, Lydia Leong egyébként azon a véleményen van, hogy IaaS fronton nem is kell a legjobb felhőt építeni, elég, ha a célra megfelel. Szerinte az Oracle-nél az adatbázis nagyon erős kapocs, ami amúgy is magával húzza a felhőbe a többi alkalmazást a felhasználóknál. Ellison szerint viszont nagyon is fontos az infrastruktúra üzlet szempontból.
És végül még két adat arra, hogy az Oracle IaaS-a versenyképes lesz-e rövid időn belül az Amazonéval. Az Oracle 1,2 milliárd dollárt költött tavaly új létesítményekre, ami 4 százalékos csökkenés az előző évhez képest, és mindössze negyede annak, amit ugyanerre az Amazon elköltött. És a másik: az elmúlt negyedévben az Oracle SaaS- és PaaS-bevételei 77 százalékkal, IaaS-bevétele viszont csupán 7 százalékkal bővültek.
Meglehet Ellison ez utóbbi növekedési ütemének gyorsítására akarta serkenteni munkatársait azzal, hogy olyan cég ellen tüzelte őket, amelynek a legnagyobb esélye van arra, hogy elérje az ezermilliárdos cégértéket.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak