Mi kell ahhoz, hogy egy vállalkozás tőkepiaci értéke elérje a bűvös ezermilliárd dolláros határt? Legfőképpen az, hogy legyen óriási piaca, ahol domináns játékosként dinamikusan tud növekedni. A friss negyedéves értékelések alapján jelenleg három A-val kezdődő cégből kettő – Apple, az Alphabet (Google) – már túl van az 500 milliárdos határon, az Amazon pedig egyre közelebb kerül hozzá. A különbség persze jelentős (lásd lentebb a grafikont): Míg az Apple piaci kapitalizációja közel 588 milliárd, az Alphabeté pedig 534 milliárd, addig az Amazoné épp hogy elhagyta a 362 milliárd dollárt. A Business Insider elemzése ennek ellenére azt állítja, hogy az Amazonnak van a legnagyobb esélye arra, hogy piaci kapitalizációja elérje, sőt meghaladja az 1000 milliárd dollárt.
Apple: iPhone-frissítés és/vagy elektromos autó?
Hármuk közül tőkepiaci kapitalizációja alapján jelenleg a legértékesebbnek az Apple számít. A céghez egész egyszerűen folyamatosan áramlik a pénz. Az idei első negyedéves profitja (naptárilag ez 2015 utolsó három hónapját jelenti) minden eddigi rekordot megdöntve 18,4 milliárd dollár volt, hozzávéve a cég méretét, a legesélyesebbnek tűnne az ezermilliárdos célszalag átszakításában. Kérdéses ugyanakkor, hogy képes lesz-e elegendő bevétel- és nyereségnövekedést elérni ahhoz, hogy a részvényeinek árfolyama durván 75 százalékkal nőjön – írja a Business Insider elemzése. Ez kell ugyanis az álomhatár eléréséhez.
Ahogy a harmadik negyedév ereményei mutatták is, az Apple növekedési kilátások meglehetősen visszafogottak, bár a befektetők bizalmát ez sem rengette meg. Két nyerő lap azonban van a társaság kezében, ami közép-hosszú távon esetleg mégis elérhetővé tenné az ezermilliárdos piaci kapitalizáció elérését.
Az első az iPhone-hoz kapcsolódik. A mobilpiacot teljesen átalakító telefon 10. születésnapjára az Apple a hírek szerint az iPhone eddigi legnagyobb frissítésével kívánja ünnepelni, bár annak tartalmáról egyelőre főleg spekulációk vannak, hiszen a az új verzó piacra dobásáig még van egy év.
A másik nagy dobás az elektromos autó lehet. A Titan projekt szintén masszív bevételnövelő forrás lehet, ami kell is az 1000 milliárdos álomatár eléréséhez. Az vitathatatlan, hogy az az Apple ott van a lehetséges jelöltek között, de a célszalag átszakításához legalább egy új és valóban jól eladható termékre szüksége lesz.
Mi a helyzet az Alphabettel?
A másik jelölt az Aplhabet, amely az Apple-höz hasonlóan szintén profitgyár, amely jelenleg főleg abból él, hogy uralja az online reklámpiacot. A Business Insider idézi a Bank of America egy friss elemzését, amely szerint az Alphabet legalább 2018-ig képes lesz átlagon felüli növekedésre, mind a profitját, mind a bevételeit illetően. A szakértők a következő két évre évi 16 százalékos forgalom- és nyereségbővülést várnak. Az Alphabet bevételei a 2018-ban elérhetik a 96 milliárd dollárt, a nettó eredmény pedig a 31 milliárdot. Feltételezve, hogy a vállalat értékelésére használt úgynevezett trading multiple mutatója jó ideig nem változik, a cég tőkekapitalizációja elérheti a 950 milliárd dollárt is, innen pedig már csak egy ugrás az ezermilliárdos határ.
Az Alphabetnél ez csak idő kérdése – véli az üzleti lap. Az elemzők szerint azonban mégsem az Alphabetnek, hanem az Amazonnak van a legnagyobb esélye arra, hogy a leggyorsabban elérje, sőt jelentős meg is haladja az 1000 milliárdos cégértéket.
Két dinamikusan növő területen dolgozik
Vitathatatlanul az Amazon hosszú távú növekedési potenciálja a legerősebb a három technológiai óriás közül, mivel két olyan területen a legerősebb, amely nagyon gyorsan bővül: a kiskereskedelemben és a felhős infrastruktúrában.
Az eMarketer piackutató becslése szerint 2018-ra a világ kiskereskedelmi forgalma meghaladja a 28 ezer milliárd dollárt. Ennek 5,5 százalékát (1540 milliárd) adja az e-kereskedelem. Ebből azonban az Amazon számos fejlesztésével igyekszik a legtöbbet magának megszerezni. De nem csak fejleszt, hanem folyamatosan keresi azt is, hogy hol csökkentheti a költségeit. Persze abba, hogy a piaci viszonyok végül hogyan alakulnak, lesz másnak is beleszólása. Ott van például a Walmart, amely szintén erősen dolgozik azon, hogy megszórítsa az e-kereskedelemben az Amazont. (Az Amazon piaci kapitalizációja egyébként kb. 1,5-szer magasabb, mint a Walmarté: előbbi 362,7 milliárdot, utóbbi 231,7 milliárdot ér.)
Hasonlóan nagy növekedési potenciál van az Amazon másik lábában, a felhőbizniszben is. Az IDC becslése szerint a nagyvállalatok 2019-ben világszerte összesen 140 milliárd dollárt fordítanak csak az infrastruktúra alapú szolgáltatás (IaaS) igénybevételére. Az, hogy az Amazon mindkét kucsterületén, a felhőben és az e-kereskedelemben is vezető pozíciót szerzett, azt sugallja, hogy a cég a következő években folyamatosan és gyors ütemben tudja feltornászni tőkepiaci értékét.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak