A nagy "A"-k – Apple, Alphabet, és az Amazon – mindegyike vonzó célpont a befektetőknek, de az ezermilliárd dolláros tőkepiaci érték elérésére, sőt túlszárnyalására az Amazonnak van a legnagyobb esélye.

Mi kell ahhoz, hogy egy vállalkozás tőkepiaci értéke elérje a bűvös ezermilliárd dolláros határt? Legfőképpen az, hogy legyen óriási piaca, ahol domináns játékosként dinamikusan tud növekedni. A friss negyedéves értékelések alapján jelenleg három A-val kezdődő cégből kettő – Apple, az Alphabet (Google) – már túl van az 500 milliárdos határon, az Amazon pedig egyre közelebb kerül hozzá. A különbség persze jelentős (lásd lentebb a grafikont): Míg az Apple piaci kapitalizációja közel 588 milliárd, az Alphabeté pedig 534 milliárd, addig az Amazoné épp hogy elhagyta a 362 milliárd dollárt. A Business Insider elemzése ennek ellenére azt állítja, hogy az Amazonnak van a legnagyobb esélye arra, hogy piaci kapitalizációja elérje, sőt meghaladja az 1000 milliárd dollárt.

Apple: iPhone-frissítés és/vagy elektromos autó?

Hármuk közül tőkepiaci kapitalizációja alapján jelenleg a legértékesebbnek az Apple számít. A céghez egész egyszerűen folyamatosan áramlik a pénz. Az idei első negyedéves profitja (naptárilag ez 2015 utolsó három hónapját jelenti) minden eddigi rekordot megdöntve 18,4 milliárd dollár volt, hozzávéve a cég méretét, a legesélyesebbnek tűnne az ezermilliárdos célszalag átszakításában. Kérdéses ugyanakkor, hogy képes lesz-e elegendő bevétel- és nyereségnövekedést elérni ahhoz, hogy a részvényeinek árfolyama durván 75 százalékkal nőjön – írja a Business Insider elemzése. Ez kell ugyanis az álomhatár eléréséhez.

Ahogy a harmadik negyedév ereményei mutatták is, az Apple növekedési kilátások meglehetősen visszafogottak, bár a befektetők bizalmát ez sem rengette meg. Két nyerő lap azonban van a társaság kezében, ami közép-hosszú távon esetleg mégis elérhetővé tenné az ezermilliárdos piaci kapitalizáció elérését.

Az első az iPhone-hoz kapcsolódik. A mobilpiacot teljesen átalakító telefon 10. születésnapjára az Apple a hírek szerint az iPhone eddigi legnagyobb frissítésével kívánja ünnepelni, bár annak tartalmáról egyelőre főleg spekulációk vannak, hiszen a az új verzó piacra dobásáig még van egy év.

A másik nagy dobás az elektromos autó lehet. A Titan projekt szintén masszív bevételnövelő forrás lehet, ami kell is az 1000 milliárdos álomatár eléréséhez. Az vitathatatlan, hogy az az Apple ott van a lehetséges jelöltek között, de a célszalag átszakításához legalább egy új és valóban jól eladható termékre szüksége lesz.

Mi a helyzet az Alphabettel?

A másik jelölt az Aplhabet, amely az Apple-höz hasonlóan szintén profitgyár, amely jelenleg főleg abból él, hogy uralja az online reklámpiacot. A Business Insider idézi a Bank of America egy friss elemzését, amely szerint az Alphabet legalább 2018-ig képes lesz átlagon felüli növekedésre, mind a profitját, mind a bevételeit illetően. A szakértők a következő két évre évi 16 százalékos forgalom- és nyereségbővülést várnak. Az Alphabet bevételei a 2018-ban elérhetik a 96 milliárd dollárt, a nettó eredmény pedig a 31 milliárdot. Feltételezve, hogy a vállalat értékelésére használt úgynevezett trading multiple mutatója jó ideig nem változik, a cég tőkekapitalizációja elérheti a 950 milliárd dollárt is, innen pedig már csak egy ugrás az ezermilliárdos határ.
 

Alphabet, Amazon, Apple piaci kapitalizáció 2016
Create column charts

Az Alphabetnél ez csak idő kérdése – véli az üzleti lap. Az elemzők szerint azonban mégsem az Alphabetnek, hanem az Amazonnak van a legnagyobb esélye arra, hogy a leggyorsabban elérje, sőt jelentős meg is haladja az 1000 milliárdos cégértéket.

Két dinamikusan növő területen dolgozik

Vitathatatlanul az Amazon hosszú távú növekedési potenciálja a legerősebb a három technológiai óriás közül, mivel két olyan területen a legerősebb, amely nagyon gyorsan bővül: a kiskereskedelemben és a felhős infrastruktúrában.

Az eMarketer piackutató becslése szerint 2018-ra a világ kiskereskedelmi forgalma meghaladja a 28 ezer milliárd dollárt. Ennek 5,5 százalékát (1540 milliárd) adja az e-kereskedelem. Ebből azonban az Amazon számos fejlesztésével igyekszik a legtöbbet magának megszerezni. De nem csak fejleszt, hanem folyamatosan keresi azt is, hogy hol csökkentheti a költségeit. Persze abba, hogy a piaci viszonyok végül hogyan alakulnak, lesz másnak is beleszólása. Ott van például a Walmart, amely szintén erősen dolgozik azon, hogy megszórítsa az e-kereskedelemben az Amazont. (Az Amazon piaci kapitalizációja egyébként kb. 1,5-szer magasabb, mint a Walmarté: előbbi 362,7 milliárdot, utóbbi 231,7 milliárdot ér.)

Hasonlóan nagy növekedési potenciál van az Amazon másik lábában, a felhőbizniszben is. Az IDC becslése szerint a nagyvállalatok 2019-ben világszerte összesen 140 milliárd dollárt fordítanak csak az infrastruktúra alapú szolgáltatás (IaaS) igénybevételére. Az, hogy az Amazon mindkét kucsterületén, a felhőben és az e-kereskedelemben is vezető pozíciót szerzett, azt sugallja, hogy a cég a következő években folyamatosan és gyors ütemben tudja feltornászni tőkepiaci értékét.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.