Hétről hétre gyarapodnak a programmatic advertising hirdetési gyakorlatot kihasználó csaló weboldalak. Még nem találkozott ilyennel? Hamarosan fog.

Csalás csalás hátán – ezt teszi a generatív mesterséges intelligencia a nettel. Mint a NewsGuard nevű médiakutató cég egy közelmúltban kiadott elemzésében olvasható, éves szinten 13 milliárd dollár (kb. 4500 milliárd forint) hirdetési költés landol az ún. programmatic advertising gyengeségeit kihasználó oldalak üzemeltetőinél. Ezekre a weboldalakra MI-alapú chatbotokkal állítanak elő tartalmat kifejezetten abból a célból, hogy aztán az automatizált hirdetési rendszerek hirdetéseket helyezhessenek el rajtuk. Mivel sikeresen működnek, gyorsan gyarapodnak: a MIT Technology Review szerint felgyorsítja egy olyan internet kialakulását, amely zömében MI által generált tartalomból áll.

A kutatás szerint legalább 140 nagy márka (Fortune 500-as cégek sora) fizet – valószínűleg a tudta nélkül – az ilyen oldalakon történő megjelenésért.

Kényelmes, de nehéz kontrollálni

A hirdetők többsége valamilyen automatizált hirdetési rendszert használ, amely a megadott paraméterek alapján igyekszik optimalizálni a célcsoport elérését. Így aztán az sem szokatlan a cégeknek, hogy hirdetéseik olyan oldalakon is megjelennek, melyekről soha nem hallottak.

Ez viszont szinte tálcán kínálta a lehetőséget a csalóknak: olyan "tartalomfarmokat" kell létrehozni, melyek képesek megcsapolni az így működő hirdetési piacot (nem kis pénzről van szó, 2022-ben csak a Google közel 170 milliárd dollárt keresett a hirdetési platformjával). A tartalomfarmok feladata, hogy tartalommal töltsék meg az oldalakat. A minőség nem számít, csak egy a cél: az automatizált hirdetéskiszolgáló rendszerek számára tartalmazzon releváns információt. Régebben is voltak ilyen oldalak, melyeket fillérekért foglalkoztatott emberek töltöttek silány minőségű tartalommal. Ma azonban a generatív MI lehetővé teszi, hogy minimális emberi közreműködéssel akár oldalak sorát lehessen ellátni dömpingtartalommal.

Ezeket az oldalakat arra optimalizálják, hogy minél több hirdetési megjelenést generáljon, ezért használnak például pop-up hirdetéseket vagy automatikus videolejátszást. A NewsGuard is idézi a National Advertisers Association of National Advertisers egy közelmúltbeli felmérését, amely szerint a hirdetésmegjelenítések 21 százaléka ilyen, a programmatic advertising megcsapolására létrehozott oldalakon történt.

Ezek az oldalak az MI-nek köszönhetően elképesztő produktivitással képesek működni. A NewsGuard talált olyan site-ot, amelyre naponta 1200 (!) cikk került fel. A minőségben meglehetősen nagy a szórás, de már vannak kifinomultabban felépített, hitelesebbnek tűnő oldalak, ahol még arra is ügyeltek, hogy a szerzőknek kreáljanak (természetesen MI-vel) szakmai életrajzot és portréfotót.

A szapora fillérre építenek

A NewsGuard folyamatosan monitorozza a webet, és jelenleg átlag 25 csaló oldalt azonosít hetente. A többség angol nyelvű, de tucanyi egyéb nyelven is készítenek már hasonlókat. A kutatócég április óta figyeli a jelenséget egy speciális mesterségesintelligencia-alapú rendszerrel. Mivel a hirdetéscsalogató tartalmak zöme emberi felügyelet nélkül jön létre, azonosíthatók bennük a generatív MI-re jellemző hibaüzenetek (jellemző üzenet például, hogy az MI megtagadja a kérést, mert az ellenkezik az etikai elvekkel). A NewsGuard rendszerének találatait minden esetben elemzők ellenőrzik.

Az MIT Technology Review kicsit utánaszámolt, hogy mennyit is lehet ezzel keresni. Alapvetően egy-egy hirdetés esetében aprópénzről van szó: idén januárban az automatizált hirdetések átlagos költsége ezer megjelenítésenként 1,21 dollár volt. De ha ügyesen van felépítve egy oldal, sok rajta a tartalom, a kis pénzekből tetemes summa jöhet össze – főleg mert a hirdetők gyakran csak szúrópróbaszerűen vizsgálják felül hirdetéseik megjelenését.

Ehhez persze dömpingtartalomra van szükség, hogy az oldalak képesek legyenek látogatottságot generálni, de mint egy szakértő mondta a lapnak, ha MI-t használnak hozzá, a költsége nem éri el egy ilyen oldal üzemeltetési költségeinek 5 százalékát sem.

Piaci hírek

Egy amerikai szövetségi bíró is ráfaragott a mesterséges intelligenciával

Mára szinte megszokottá vált, hogy az ügyvédek itt-ott lebuknak a ChatGPT-vel, de az már az igazságszolgáltatásba vetett bizalmat is rombolja, amikor a bírósági ítéletekben jelennek meg MI-vel generált ostobaságok.
 
A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.