A német startup ugyan komolyan dolgozik légi taxijának bevezetésén, ám élesben valószínűleg hamarabb fog debütálni a most leleplezett, kétszáz kilót mozgató VoloDrone.

A 2011-ben indított Volocopter biztosan nem érzi egyedül magát, hiszen becslések szerint az autonóm légi taxizás megvalósításán rajtuk kívül nagyjából száz másik szereplő dolgozik a világban. A legutóbbi befektető körben jobbára kínai tőkét kapó német cég viszont sok szempontból kitűnik a mezőnyből. Erre utal például, hogy nem ragaszkodnak az önvezető mód erőltetéséhez. De az is, hogy miközben az emberek szállításához szükséges tengernyi tesztet végzik és várnak a szabályozási környezet megteremtésére, más, hamarabb termőre fogható változattal is próbálkoznak.

Kisáruszállítás kicsit máshogy

A héten bemutatkozó VoloDrone gyakorlatilag ugyanolyan felépítéssel bír, mint a cég taxizásra megálmodott járműve, a VoloCity. Mindkét nagy teljesítményű drónt 18, elektromos meghajtású drón emeli a magasba. A kifejezetten áruszállításra kitalált VoloDrone a taxis rokonhoz képest valamennyivel messzebb, akár 40 kilométeres távolságra is eljuthat egy feltöltéssel. Hasznos teherbírása 200 kiló, ami a felhasználás céljától függően nagyon különböző formát ölthet.
 


Ahogy a bemutatkozó kisfilmben is látszik, a vállalat elsősorban a mezőgazdasági munkáknál (pl. permetezés), az építkezéseknél és fontos, sürgősen leszállítandó áruk esetében látja a legtöbb potenciált. A maximum 110 km/órával haladni képes VoloDrone ugyanakkor bevethető lehet például katasztrófa sújtotta területeken a mentési munkálatok támogatására, illetve az ellátás biztosítására is. A nem egészen 10 méter átmérőjű gépet távirányítással és előre programozott útvonalon automata módban is lehet reptetni.

Arról egyelőre nincs pontos információ, hogy a cég mikor szeretné kereskedelmi forgalomba hozni a VoloDrone-t, mivel mindössze a "közeli jövőben" kifejezés hangzott el a tájékoztatón. Ennek ellenére valószínűsíthető, hogy a személyszállítás 2023-ra tervezett beindulásához képest valamivel korábbi dátummal számolnak.

Teljes infrastruktúrát építenek

A teherszállító változat bemutatásakor ugyanakkor világossá tette a cégvezetés, hogy a fő csapásirány számukra továbbra is a légi taxik bevezetése. A VoloCity egyik korábbi generációja először 2016-ban emelkedett fel a földről, de még nem robotpilóta, hanem a cég egyik munkatársa irányította. Ugyanakkor a német startup – nagyon okosan – nem ragadt le a repülő szerkezet önvezetésének problémájánál, hanem szinte egyedüliként párhuzamosan foglalkozott az infrastruktúrával is.

És épp ez adja a Volocopter előnyét. A németek ugyanis ebben szinte mindenkit megelőztek. Idén bemutatták egy taxiállomás-prototípust is, amely a teljes földi kiszolgáló hátteret biztosítja az ügyfélszolgálattól a karbantartó ellenőrzésekig és az akkuk felöltéséig. Az utazók a ügyfélkiszolgálás teljes folyamatát (rendelés, fizetés stb.) egy taxis appon intézhetik.

A cég egyébként még az idén el akarja indítani taxiállomásaival a kísérleti repülést Szingapúrban. A Volocopternél úgy képzelik a városi közlekedés megvalósítását, mint az autópályákat: légi utakkal kötnék össze az állomásokat, amelyeken az ellenirányú forgalmat elkülönítenék.

Piaci hírek

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.