A 2011-ben indított Volocopter biztosan nem érzi egyedül magát, hiszen becslések szerint az autonóm légi taxizás megvalósításán rajtuk kívül nagyjából száz másik szereplő dolgozik a világban. A legutóbbi befektető körben jobbára kínai tőkét kapó német cég viszont sok szempontból kitűnik a mezőnyből. Erre utal például, hogy nem ragaszkodnak az önvezető mód erőltetéséhez. De az is, hogy miközben az emberek szállításához szükséges tengernyi tesztet végzik és várnak a szabályozási környezet megteremtésére, más, hamarabb termőre fogható változattal is próbálkoznak.
Kisáruszállítás kicsit máshogy
A héten bemutatkozó VoloDrone gyakorlatilag ugyanolyan felépítéssel bír, mint a cég taxizásra megálmodott járműve, a VoloCity. Mindkét nagy teljesítményű drónt 18, elektromos meghajtású drón emeli a magasba. A kifejezetten áruszállításra kitalált VoloDrone a taxis rokonhoz képest valamennyivel messzebb, akár 40 kilométeres távolságra is eljuthat egy feltöltéssel. Hasznos teherbírása 200 kiló, ami a felhasználás céljától függően nagyon különböző formát ölthet.
Ahogy a bemutatkozó kisfilmben is látszik, a vállalat elsősorban a mezőgazdasági munkáknál (pl. permetezés), az építkezéseknél és fontos, sürgősen leszállítandó áruk esetében látja a legtöbb potenciált. A maximum 110 km/órával haladni képes VoloDrone ugyanakkor bevethető lehet például katasztrófa sújtotta területeken a mentési munkálatok támogatására, illetve az ellátás biztosítására is. A nem egészen 10 méter átmérőjű gépet távirányítással és előre programozott útvonalon automata módban is lehet reptetni.
Arról egyelőre nincs pontos információ, hogy a cég mikor szeretné kereskedelmi forgalomba hozni a VoloDrone-t, mivel mindössze a "közeli jövőben" kifejezés hangzott el a tájékoztatón. Ennek ellenére valószínűsíthető, hogy a személyszállítás 2023-ra tervezett beindulásához képest valamivel korábbi dátummal számolnak.
Teljes infrastruktúrát építenek
A teherszállító változat bemutatásakor ugyanakkor világossá tette a cégvezetés, hogy a fő csapásirány számukra továbbra is a légi taxik bevezetése. A VoloCity egyik korábbi generációja először 2016-ban emelkedett fel a földről, de még nem robotpilóta, hanem a cég egyik munkatársa irányította. Ugyanakkor a német startup – nagyon okosan – nem ragadt le a repülő szerkezet önvezetésének problémájánál, hanem szinte egyedüliként párhuzamosan foglalkozott az infrastruktúrával is.
És épp ez adja a Volocopter előnyét. A németek ugyanis ebben szinte mindenkit megelőztek. Idén bemutatták egy taxiállomás-prototípust is, amely a teljes földi kiszolgáló hátteret biztosítja az ügyfélszolgálattól a karbantartó ellenőrzésekig és az akkuk felöltéséig. Az utazók a ügyfélkiszolgálás teljes folyamatát (rendelés, fizetés stb.) egy taxis appon intézhetik.
A cég egyébként még az idén el akarja indítani taxiállomásaival a kísérleti repülést Szingapúrban. A Volocopternél úgy képzelik a városi közlekedés megvalósítását, mint az autópályákat: légi utakkal kötnék össze az állomásokat, amelyeken az ellenirányú forgalmat elkülönítenék.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak