Bár sokan jósolnak lassulást a világgazdaságban, bizonyos informatikához (és határterületeihez) kötődő pozíciókra továbbra is nagyon nagy a kereslet. Egy nemzetközi HR-tanácsadó cég, a Robert Half Technology adatai szerint 2020-ban is leginkább az adatelemzéshez, a felhőtechnológiához, a mesterséges intelligenciához és az ügyfélkiszolgáláshoz kapcsolódó munkakörökbe keresnek szakembereket a vállalatok – írja a CIO.com. Az adatok zöme ugyan az amerikai viszonyokat tükrözi, de a globális cégek révén a hatás is globális, azaz a jövedelmi arányok más régiókba is átszivárognak.
Érdemes barátságban lenni az adatokkal
Nagy a kereslet a mesterséges intelligenciával kapcsolatos szakértelemre, mégsem ez fizet a legjobban. Egy tapasztalt, magas szintű szakértelemmel és különféle tanúsításokkal, speciális szakismeretekkel is rendelkező mesterségesintelligencia-architect akár 190 ezer dollárt is kereshet évente (az elérhető jövedelem az iparágtól és a feladat összetettségétől is függ). A legmagasabb jövedelemre azonban az adatmérnökök számíthatnak. Egy magasan képzett adatmérnök éves jövedelme akár a 220 ezer dollárt is meghaladhatja.
A tíz legkeresettebb szakma között egyébként többségében vannak az adatelemzéssel kapcsolatosak (MI architect, üzleti intelligencia elemző, adatelemző, adattudós, adatmérnök). Nagy a kereslet a hálózati és felhős szakemberekre (cloud arcitecht, hálózati és/vagy felhős rendszergazda és biztonsági szakértő stb.), valamint fejlesztőből (szoftver, web, mobil) és DevOps szakemberből sincs elég. Érdekes ugyanakkor, hogy a hagyományos szerepkörökre – rendszergazda, ügyfélszolgálati és desktoptámogatási szakember – is sok cég keres munkatársat.
Előtérbe kerültek a soft skillek
A hiánynak azonban van egy kézenfekvő magyarázata, derül ki a HR-tanácsadó cég adataiból: a hagyományos szerepkörök betöltőivel, például a rendszergazdákkal szemben megváltozott a vállalatok elvárása. A szakmai tapasztalat mellett szinte mindenhol megjelenik alapelvárásként a jó kommunkációs és együttműködési készség, valamint a rugalmas igazodás a nem szokványos (reggel 9-től délután 5-ig) munkarendhez.
Bár egyre több helyről hallanai azt, hogy a vállalatok nem foglalkoznak a végzettséget igazoló papírokkal, diplomával stb., ez csak bizonyos területeken van így. Mivel bonyolultabb munkakörök ellátásánál az alkalmasság nem deríthető ki például egy próbamunkával, a képzettséget igazoló tanúsítványok, diplomák és a munkahelyi referenciák sok helyen nagyon is szükségesek egy jó álláshoz – és a magas fizetéshez.
Egy MI architectnél például egyre inkább elvárás a szakképzettséget (informatikai, mesterséges intelligencia) igazoló diploma. A legjobb esélye azoknak van egy jó állásra, akik már szereztek tapasztalatokat a gépi tanulás, a természetes nyelvi feldolgozás, a mesterségesintelligencia-megoldások integrálása mellett például az MI-alkalmazások programozásában és a változáskezelésben. És van még egy fontos kritérium: a jó kommunikációs készség, mert ez rendkívül fontos, hogy az MI-fejlesztéseket hatékonyan be lehessen vezetni egy adott szervezetben.
A soft skillek általános felértékelődését jól mutatja az üzletiintelligencia-elemzőkkel szemben megfogalmazott elvárások. Egyfelől általában elvárás a felsőfokú informatikai végzettség (legalább egy BSc), de szintén elvárás a jó kommunikációs képesség szóban és írásban.
A magas fokú kommunikációs és együttműködési készségek olyan területeken is kiemelt szerepet kapnak, melyeknél korábban inkább a szakmai képességeket vették figyelembe: a DevOps mérnököknél vagy a fejlesztőknél.
Milyen egy piacképes rendszergazda?
A változást legjobban talán a rendszergazdai munkakörrel szembeni elvárások átalakulása mutatja. A rendszergazdának egyfelől megmaradt a hagyományos üzemeltetői szerepe. Másfelől azonban sokkal összetettebb követelményrendszernek kell megfelelnie. Manapság egy rendszergazdától is elvárják például hogy ne csak a technikai problémák megoldásában legyen jó, hanem mellette rendelkezzen erős kommunikációs és elemző képességekkel.
Az csak alap, hogy készségszinten legyen otthon a szerverüzemeltetésben, a biztonsági mentések és helyreállítás kezelésében, a szoftverek és frissítéseik telepítésében, a különböző problémák (hardver, szoftver, hálózat) elhárításában. Emellett azonban elvárás az egyéb munkatársakkal való szoros együttműködés, valamint ebből következően a jó kommunikációs készség.
A japán bölcsesség ereje: emberség a technológiai megoldások mögött
A globális válság súlyosan érintette az office piacot, ami a GLOBAL-UNION Kft. tevékenységét is veszélybe sodorta. A 100 százalékos magyar tulajdonban álló vállalat azonban a nehézségek közepette is megőrizte optimizmusát, és következetesen a legjobb döntéseket hozta.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak