Kevés olyan ágazat van Magyarországon ami elmondhatja magáról, hogy szinte a kezdetektől ott volt a világ élvonalában. A mobilozás ezek közé tartozik. Húsz éve indult a magyar GSM szolgáltatás.

A kilencvenes évek elején még aktatáska méretű mobiltelefonnal jártak a magyarországi menedzserek, az analóg rendszerű NMT 450-es technológia még igencsak anyagigényes és költséges megoldás volt, miközben a mai okostelefonok árával vetekedő készüléken csak telefonálni lehetett, és azt is csak belföldön.

Hivatalosan ugyan az a rendszer is tudta már a roamingot, de Magyarországon az akkori egyetlen szolgáltató, a Westel 450 Kft. olyan frekvenciát kapott, ami nem egészen ugyanaz volt, mint amit abban az időben az észak-európai országokban vagy éppen a szomszédos Ausztriában használtak.

Kőkorszaki kezdetek

Az üzleti modell is nagyon leegyszerűsített volt, akkor még nem volt készüléktámogatás, csak kemény havidíj és percdíjak. Aztán jött a digitális technológiaváltás, ami jobb hangminőséget, kevesebb váratlanul megszakadó hívást és valódi nemzetközi roamingot ígért. Nem beszélve a már kezelhető méretű mobiltelefonokról, melyek kijelzője még inkább a számológépekének a méretével vetekedett, menürendszerük pedig a mérnöki logikát tükrözte, és nem az ügyfelek valódi igényét, vagyis a minél egyszerűbb használatot.

Egy Nokia ősmobil: ebben még volt anyag

Akkoriban három meghatározó mobiltelefongyártó készülékeit lehetett megvásárolni: a Nokiáét, az Ericssonét és a Motoroláét. A leginkább felhasználóbarát menüt végül a finn Nokiának sikerült összehoznia, a titok állítólag abban rejlett, hogy a tesztmodelleket nemcsak a mérnökök próbálgathatták, mint például a Motorolánál, hanem kiadták civil tesztelőknek, gyerekeknek, technológiában járatlan idősebb embereknek is, és az ő visszajelzéseik alapján módosítottak a menürendszeren.

Név- és márkaváltó szolgáltatók

A GSM magyarországi történelmét eddig három szolgáltató írja, közülük kettő ott volt a startnál, a harmadik öt évvel később lépett a piacra. Az elmúlt húsz év alatt mindhárom cég átesett tulajdonos-, név- és márkaváltáson, volt amelyik többször is.

Így lett az elsőként induló Westel 900-ból tíz évvel később T-Mobile, majd újabb kilenc év múlva egyszerűen csak Telekom. A 2004. májusában lezajlott T-Mobile-os márkaváltás egyik érdekes emléke, hogy az akkor még önálló leányvállalat vezérigazgatója, Sugár András egy hónapos átállási versenyt hirdetett meg. Ez azt jelentette, hogy június végéig a régi Westel 900 feliratokat, legyenek azok reklám- vagy értékesítőhelyek, még az ország legkisebb településén is a T-Mobile-nak kellett felváltania.

A Westel 900-at nem sokkal később követte a Pannon GSM, amelyben az induláskor még csak résztulajdonos volt a Telenor. A norvég szolgáltató végül 2002-ben vált a cég 100 százalékos tulajdonosává, de újabb nyolc év kellett hozzá, hogy ezt a cég nevében és a márkában is érvényesítse.

A harmadik piaci szereplő, a Vodafone 1999 végén érkezett Magyarországra. Az akkori gyakorlatnak megfelelően a szolgáltatást magyar tulajdonostársakkal, köztük az Antenna Hungáriával indította el a nem túl közérthetően hangzó VRAM cégnév alatt. Szerencsére a márkanév már akkor a jobban hangzó Vodafone volt.   

Lassan indult az ügyfélgyűjtés

Az előfizető-gyűjtés kezdetben lassan ment. Az első években nagy szó volt, ha néhány tízezer, egy-két százezer ügyfelet sikerült szerezni. Jó pár évnek el kellett telnie szolgáltatónként az első milliós ügyfélszámig. Az ezredforduló után viszont repülőrajtot vett a hazai piac, amely ma már együttesen 11,5 millió előfizetést kezel.

Nagyot fejlődött a mobiltechnológia a hálózatokon elérhető szolgáltatásokban, a hang- és hívásminőségben és persze – a leglátványosabban – az adatátvitel sebességében is. A kezdetben csak hanghívásra alkalmas rendszerekben megjelent a rövid szöveges üzenet, az sms (Short Message Service, azaz rövidüzenet-szolgáltatás) küldésének lehetősége, amelynek sikeréhez a hírek szerint az első időkben maguk a kitalálók sem fűztek nagy reményeket. Az élet azonban rájuk cáfolt, ez a szolgáltatás még ma is dollármilliárdokban mérhető bevételeket termel az operátoroknak, pedig ma már sokkal korszerűbb és ingyenesen hozzáférhető üzenetküldő megoldások is léteznek.

SMS egy folyadékkristályos kijelzőn: a kitalálói sem gondolták volna, hogy népszerű lesz a szolgáltatás

Néhány évvel később jött a képüzenet-küldés, az MMS (Multimedia Messaging Service), amelynek kereskedelmi szolgáltatás szintű  premierje Európában a budapesti Gundel étteremben volt a T-Mobile jóvoltából. Ez is egyre népszerűbb szolgáltatássá vált az évek során. Nem így a videohívás, amitől sokat vártak a készülékgyártók, hiszen a kamerával felszerelt mobilok értékesítése jövedelmezőbb üzletnek tűnt a hagyományos telefonokénál. A fejlesztők ezzel kapcsolatos várakozásai legkevésbé Európában jöttek be, itt valahogy szégyenlősebbek voltak a mobilozók, a saját arcukat nem szívesen adták a hívásokhoz.

És ha már a különböző adatátviteli, kommunikációs megoldások a téma, akkor érdemes szót ejteni a WAP-ról is, amihez annak idején óriási reményeket fűztek a gyártók. Az első WAP (Wireless Apllication Protocol) képes mobilt (ki más?) a Nokia dobta a piacra 1999-ben: ez volt a 7110-es, és így ez a készülék volt az első olyan modell, ami a netezéshez hasonlító élményt adott. A WAP ugyanis a nagy gépeknél megszokott élmény töredékét nyújtotta, csak linkek és szöveges információk álltak rendelkezésre. A WAP csak Európában futott be és ott is csak körülbelül a 2000-es évek közepéig élt, mert a fejlesztése és a használata is rendkívül nehézkes és bonyolult volt.

Szolgáltatói mérlegen az első és a következő húsz év

A két évtizedes történelemről már meg is született az első összesítés a Telekom jóvoltából. Számításaik szerint a mobilmárka ügyfelei összesen körülbelül 81,6 milliárd percet – azaz 1,36 milliárd órát vagy 155 ezer évet – beszélgettek a szolgáltató hálózatán.  Emellett mintegy 9 milliárd SMS-t is küldtek az elmúlt 20 év alatt.

Hét évvel a digitális mobilhálózat magyarországi indulása után a mobilinternettel elérhető sebesség még csupán 9,6 kilobit/s volt. A mai negyedik generációs hálózatokon ennek a több ezerszerese érhető el. Egy szabvány méretű DVD filmet a 2000-es évek eleji mobil technológiával 45 nap alatt lehetett volna letölteni, ma ez 10 percet vesz igénybe.

A mobil adatátvitel fejlődése számos változást hozott a mindennapi tevékenységünkbe. Már többnyire mobillal fizetjük a parkolást, vesszük az autópálya matricát, és ha a tesztek jól alakulnak, idéntől élesben és szélesebb körben indulhat el a mobiltárca jellegű fizetés.

A következő húsz év már nemcsak az emberek közötti mobil kommunikációról szól, hanem elsősorban  az okos eszközök és a gép-gép (M2M), gép-ember közötti kapcsolatokról, amelyek alapjaiban változtatják meg a mindennapi életünket.

Mobilitás

Egy amerikai szövetségi bíró is ráfaragott a mesterséges intelligenciával

Mára szinte megszokottá vált, hogy az ügyvédek itt-ott lebuknak a ChatGPT-vel, de az már az igazságszolgáltatásba vetett bizalmat is rombolja, amikor a bírósági ítéletekben jelennek meg MI-vel generált ostobaságok.
 
A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.