Világszerte növekszik a kereslet a felső kategóriás okostelefonokra, ennek megfelelően 2017-ben a készülékek átlagos eladási ára is emelkedett az előző évihez képest. A 328 dolláros világátlag természetesen csak egy tájékoztató jellegű adat, hiszen régiós szinten hatalmas eltérések tapasztalhatók – derül ki a GfK által kielemzett árusítóhelyi (point of sale) adatokból. A piackutató összesen 75 országban vizsgálta meg, hogy a fogyasztók mennyit fizettek tavaly az okostelefonokért.
A legtöbbet, 645 dollárt a fejlett ázsiai országokban (így Ausztráliában, Hongkongban, Japánban, Új-Zélandon, Szingapúrban, Dél-Koreában vagy Tajvanon) szurkoltak le az új modellekért, míg a legkevesebbet éppen a szomszédban, a fejlődő ázsiai térségben (Bangladesben, Indiában, Kambodzsában, Malajziában, Mianmarban, a Fülöp-szigeteken, Thaiföldön és Vietnamban) költötték az emberek, ahol átlagosan 183 dollárért vitték haza a készülékeket.
A globális középértéket a fejlett ázsiai régión felül Nyugat-Európa, Észak-Amerika, sőt már Kína is meghaladta. Közép- és Kelet-Európa 249 dollárral az alsó házba került, Latin-Amerika és a Közel-Kelet, illetve Afrika közé. Az átlagárakat egyébként a negyedik negyedévben nagyon felhajtotta az alsó hangon is ezer dolláros iPhone X megjelenése, az Apple új csúcstelefonja éves összehasonlításban 10 százalákos áremelkedést hozott az év utolsó három hónapjában.
Az áremelések hajtják a növekedést
Az okostelefonok ára 2012 és 2015 között folyamatosan csökkent, és 2016-ban is csak annyit emelkedett, hogy visszakapaszkodott a 2014-es szintre. 2017-ben ennél jelentősebb mértékben, 18 dollárral drágult az egy készülékre vetített eladási ár, ami a 2013-as értéket közelíti. Ennél is meredekebb az árak év végi változása, hiszen 2016 és 2017 utolsó negyedéve között már 33 dollár volt a különbség.
A piackutató szerint az eladások volumene már bőven nem növekszik olyan mértékben, mint néhány évvel ezelőtt, így a gyártók is a prémium funkciókon keresztül igyekeznek kivenni a hasznukat az okostelefonokból. A GfK adatai alapján ezt úgy kell elképzelni, hogy tavaly a leszállított eszközök darabszáma mindössze 1 százalékkal emelkedett, miközben az összes eladás értéke 11 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.
Érdemes megjegyezni, hogy maga az iPhone X éppen arra lehet példa, hogy a durva áremeléseket nem igazoló funkcionalitás azért visszaüthet a legnagyobb márkákra is. Az októberi előrendelések alapján még úgy tűnt, hogy a legdrágább iPhone tartósan sikeres lesz, az Apple-nek csak az év végére sikerült egyensúlyba hoznia a gyártási kapacitást a kereslettel. A nagy roham után azonban annyira megcsappant az érdeklődés, hogy a MacRumors szerint az eredeti iPhone X gyártását már a következő generációs modell érkezésekor meg akarják szüntetni.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak