A Ford szobaméretű háromdimenziós nyomtatója nem csak könnyebb, de az egyéni igényekre szabottabb autókat hozhat - a közeljövőben.

Mint szinte minden autógyártó, a Ford is komoly energiákat fektet a 3D nyomtatás kutatásába. A technológia számos előnnyel kecsegtet ugyanis: rövidebb gyártási idő, magas fokú személyre szabhatóság, alacsonyabb tömegű alkatrészek, hogy csak néhányat említsünk. Eddig azonban csak kísérleti projektek zajlottak, a hagyományos autógyártásnál megszokott mennyiségű adat töredéke sem áll rendelkezésre. Ez azonban most változni látszik.

Stratasys Infinite Build 3D Printer

A fenti néven futó háromdimenzós nyomtatót nemrég állította szolgálatba az amerikai autógyártó vállalat. Noha még ezt sem alkalmazzák a tömeggyártási folyamat részeként, egyelőre inkább a tesztelés zajlik, a Ford michigani k+f központjában felépített, szobányi méretű szerkezet mégis fontos mérföldkőnek számít. Szemben az általánosan ismertté vált 3D nyomtatókkal, melyek rétegről rétegre, azaz függőlegesen építik fel a kívánt formát, a Stratasys Infinite Build 3D Printer oldalról nyomtat. Ezzel a korábbinál sokkal nagyobb, elméletileg végtelen méretű tárgyak – innen a gép neve – is létrehozhatók.

Az eszköz a kereskedelmi forgalomban már elérhető társaival ellentétben nem szálszerű anyagot használ a kívánt struktúra kialakításához. Ehelyett a homokra kísértetiesen hasonlító, jogvédett eljárással előállított mikropellet port töltenek bele. A hőre alakját változtató műanyagot cseppfolyós halmazállapotig hevítik, majd ebben a formában lövetik ki a nyomtatófejjel. Egy robotkar tölti újra az anyag tárolóját, azaz a 3D-s nyomtató igény szerint akár sok órán vagy akár napokon keresztül is folyamatosan működhet.

Jelenleg azt tesztelik a Ford mérnökei, hogyan lehet a legjobb eredményt elérni a Stratasys nyomtatóval. Arra már rájöttek, hogy a tárgyak nyomtatási iránya óriási hatással van számos paraméterre, például a kinyomtatott felület minőségére. Hasonló tényezővel bír az alkalmazott porszemcsék szélessége, az alkalmazott légrés és a nyomtatási sebesség is.

A gondos előkészületek ellenére előfordul azonban, hogy a gép elveszti a fonalat, és a kinyomtatni tervezett tárgy egy részét vagy akár az egészét elölről kell kezdeni, árulták el a Ford mérnökei. Ez azért annyira nem meglepő, tekintve, hogy egy prototípusról van szó, amit még mindig csupán pár hónapja tesztelgetnek.
 


Megállja a helyét

A Ford a tapasztalatait nem tartja meg magának, és nem csak a régóta partneri viszonyban álló Stratasysszal osztja meg tudását, hanem például a Boeinggel és az orvosi közösség számos tagjával is. Továbbfejlesztésére vonatkozó ötletei is vannak már az autógyártónak: a munkaidő utáni gyártás nyomonkövetésének céljából kamerákkal tervezi kibővíteni a nyomtatót, így a mérnökök igény szerint akár távolról is megfigyelhetik működését.

A legnagyobb kihívás azonban az, hogy megtalálják, milyen alkalmazásokra célszerű a leginkább felhasználni az eszközt. Ellen Lee, az a Ford Additive Manufacturing Research részlegének műszaki vezetője szerint nem csak a prototípuskészítésben, hanem akár a sorozatgyártásban is lehet helye a 3D-s nyomtatónak, hiszen az autók szinte minden alkatrésze előállítható vele.

Konzumer tech

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.