A japán kormány futószalagos útként hivatkozik arra a Tokió és Oszaka közé tervezett automatizált teherszállító folyosóra, amelynek célja, hogy megoldást nyújtson a teherautó-sofőrök körében tapasztalható munkaerőhiányra, a szállítások folyamatosan növekvő számára és az ebből fakadó szén-dioxid-kibocsátásra. Ahogy a fejlesztést bemutató videóból kiderül, nem egy tényleges futószalagról lesz szó, hanem egy olyan háromsávos pályáról egy sztráda mellett, ami megkönnyíti majd a nagy, kerekeken guruló konténerek haladását, éjjel-nappal folyamatosan szállítva a rakományt az állomások között.
A projekt finanszírozásának összege még nincs meghatározva, de azt már tudni lehet, hogy a rendszer első próbaüzemei 2027-ben vagy 2028 elején indulhatnak, és az új szállítási infrastruktúrátra a 2030-as évek közepére üzemelhetik be teljes egészében. Az úthálózaton belül külön logisztikai tereket hoznak létre a 24 órás, sofőrök nélkül működő szállítási rendszerhez, melyen a 180 centiméter magas és ugyanolyan hosszú, 110 centi széles ládák közlekednek. A vonal mentén a rakodást is automatizálnák villástargoncák segítségével, és összehangolják a repülőterekkel, vasutakkal és kikötőkkel.
Egyre kevesebb sofőr jut egyre több szállításra
A The Independent riportja ezzel kapcsolatban megjegyzi, hogy hasonló ötleteket már Svájcban és az Egyesült Királyságban is vizgáltak, hozzátéve, hogy az ilyen elképzelések eleve csak alacsony bűnözési rátával rendelkező, sűrűn lakott területeken valósíthatók meg, mint amilyen például Japán, de az Egyesült Államokban már nem lenne annyira életképes. A japánok esetében viszont más útvonalakra is ki lehet terjeszteni, és az utolsó kilométeres (a raktárból a fogyasztóhoz irányuló) szállításokat ugyan továbbra is emberi sofőrök végzik majd, de később itt is be lehet vetni a vezető nélküli technológiákat.
A cikkből kiderül, hogy Japánban egyre nagyobb hiányt kell kezelni a teherautó-sofőrök között, amire még egy lapáttal rátett, hogy az év elején hatályba lépett törvények szigorították a túlórák lehetőségeit. A kormány becslése szerint az ország belső, 4,3 milliárd tonnás szállítási kapacitása 34 százalékkal csökkenne 2030-ra, ha minden változatlan maradna, mivel annak több mint 91 százaléka épül a teherautókra. A világjárvány idején ráadásul 40 százalékról 60 százalék fölé ugrott az online kiszállítást igénybe vevők aránya, miközben a friss termékek nagyobbik része mindenhova távolabbi helyekről érkezik.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak