Többismeretlenes egyenletként jellemzi a 2020-ból még hátralévő időszakot a GKI Digital frissen publikált elemzése, ugyanakkor a hazai online kereskedelem idei teljesítményéről már most megállapítható, hogy a koronavírus okozta helyzet különösen nagy lökést adott a forgalomnak.
Rekordok dőltek
2020-ban eddig minden olyan tényező az online kiskereskedelem erősítését szolgálta, ami más ágazatokra hátrányos hatással volt, amit az elmúlt három negyedév forgalmi adatai is visszaigazolnak. A koronavírus e-kereskedelemre gyakorolt hatása közvetve már az év első negyedévében is érezhető volt, azonban a második negyedévre vált igazán meghatározóvá. Miközben a kereskedelem legnagyobb része gyakorlatilag stagnált, az online piac első negyedéve 21 százalékos, míg a második negyedéve kimagasló, 47 százalékos bővülést produkált. Ezt egy viszonylag nyugodtabb nyári-szeptemberi periódus követte, de még itt is 19 százalékos volt a forgalom növekedése az egy évvel korábbi szinthez képest. Mindez azt jelenti, hogy idén az elmúlt 5 év leggyorsabb növekedésének lehetünk tanúi. Az év első 9 hónapjának online forgalma 30 százalékkal haladta meg a tavalyi év azonos időszakát, elérve a bruttó 526,5 milliárd forintos szintet.
A GKI Digital és az Árukereső.hu közös felmérésének adataiból az is látszik, hogy a bővülés a műszaki és számítástechnikai cikkek, a barkács és lakásfelszerelési eszközök, valamint az élelmiszereket, illetve drogériai- és háztartási termékeket magába foglaló FMCG területén volt jelentős. A műszaki cikkek online értékesítésből származó forgalma csupán a második negyedévben 84 százalékkal bővült éves alapon, a harmadik negyedév pedig további 28 százalékos bővülést hozott a szektornak.
Bizonytalan, de biztatónak tűnő hajrá
A zárás kapcsán biztosnak látszik, hogy a korlátozások miatt – a tavaszi időszakhoz hasonlóan – ismét sok vásárlás átterelődik az online piacra, így az e-kereskedelem ezúttal is jól járhat. Hogy pontosan mennyire, az viszont erősen függ az aktuális járványhelyzettől és az esetleges további korlátozásoktól is. Befolyásolhatja a szezont az is, hogy a járvány egyik nyilvánvaló hatásaként 2020-ban kevesebb embernek tervezünk ajándékot adni karácsony alkalmából.
A most októberben végzett lakossági megkérdezés adatai azt mutatják, hogy míg tavaly átlagosan 8 ember részére készültünk kisebb-nagyobb meglepetéssel, idén csupán a legszűkebb családra, és maximum a közeli barátokra, vagyis 5-6 főre korlátozódik ez a lista. 2020-ban átlagosan 52 300 forintra becsülhető az ajándékokra szánt keret, ami az előző évi adatokhoz képest 8 százalékos emelkedést jelent.
Mivel a járvány felborította különböző termékkörök éven belüli csúcsidőszakát, idén jónéhány klasszikusnak mondható termékkategória lecsúszott az eladási listák élmezőnyéből. Az elmúlt hat év hazai Black Friday-akciói során ezek a top termékek jellemzően műszaki, szórakoztató elektronikai, számítástechnikai cikkek és háztartási gépek voltak. Idén ebből a körből a laptopok, háztartási gépek, okos TV-k, játékkonzolok és egyéb számítástechnikai kiegészítők iránti kereslet a vírus hatására már a tavasz folyamán tetőzött.
Az e-kereskedelmi forgalom tekintetében, az utolsó negyedévre a GKI Digital összességében, 25-30 százalékos növekedéssel számol, amivel az év egésze is 30 százalékos növekedés fölé kerülhet, ami kétszerese a tavalyi dinamikának.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak