Ötmillió felvétellel indul a vállalat klasszikus zenei streamingszolgáltatása a másfél éve felvásárolt Primephonic alapjain.

Március végén elindul az Apple Music Classical. Egy app telepítésével és némi havi díj kicsengetésével juthatnak hozzá az előfizetők a több mint ötmillió felvételhez.

Az Apple Music Classical alapját a 2021 augusztusában felvásárolt holland Primephonic rendszerei adják. A kínálatban a klasszikus felvételek mellett lesznek kurrens és exkluzív albumok, valamint több száz "gyári" lejátszási lista. A fontosabb művek mellé elemzéseket, zenei tanulmányokat kap az előfizető, aki zenehallgatás közben a zeneszerző életrajzát is tanulmányozhatja. A hangminőségről az app leírásában feltételes módban írnak: elérheti akár 192 kHz/24 bites (Hi-Res, veszteségmentes) minőséget, emellett több ezer felvétel kerül fel az Apple térbeli hangzásával.

Plusz szolgáltatásként lesznek híres zeneszerzőkről nagy felbontású digitális portrék. Ezeket az Apple kifejezetten a Music Classical mellé rendelte különböző képzőművészektől. Induláskor Beethoven, Chopin és J. S. Bach korabeli stílusban készült portréja lesz elérhető, de később bővítik a kínálatot.

A szolgáltatás globális, csak néhány országban (Kína, Japán, Korea, Oroszország, Tajvan, Törökország, Afganisztán, Pakisztán) nem lesz elérhető. Az app funkciói és a zenék országonként vagy régiónként eltérőek lehetnek. Az alkalmazás leírása szerint a zenehallgatáshoz aktív internetkapcsolat kell (ezzel szemben a Spotyify prémium előfizetése lehetővé teszi, hogy letöltéssel, net nélkül lehessen hallgatni a zenéket).

Termék szempontból az Music Classical nem önálló. Apple Music-előfizetéssel (csomagtól függően 5-17 dollár) hallgathat a nagyérdemű a Music Classicalon keresztül Furtwänglert, Glenn Gouldot, vagy épp Fischer Annie-t, Kocsis Zoltánt, Schiff Andrást, Várdai Istvánt, esetleg Kurtág- és Ligeti-műveket – bőséges ugyanis a kínálat magyar komponisták és előadók felvételeiből.

Az app induláskor csak iOS-en fut, de hamarosan érkezik az androidos változat – az újdonságokat egyelőre a Twitteren csöpögtetik.

Az Apple már most kiadóként kezd viselkedni...

Az app lelke az egyszerű kereső, amelyben zeneszerző, mű, karmester/előadó vagy katalógusszám alapján lehet keresni. A lejátszó felület megjeleníti a felvételhez tartozó összes metaadatot (ki és mit játszik, mikor készült a felvétel stb.). A TechCrunch szerint azzal, hogy az Apple egyszerűségre törekvő dedikált appot kínál a klasszikus zenét hallgató közönségnek, más utat követ, mint a Spotify, amely inkább a plusz szolgáltatások (mesterségesintelligencia-támogatás, videós tartalmak) felé ment el.

Az Apple egyelőre a fő tartalomra, azaz a felvételekre koncentrál. Olyannyira, hogy együttműködik előadóművészekkel és zenei intézményekkel, hogy már az induláskor tudjon exkluzív tartalmakat kínálni. Ezt a kiadói tevékenységét később erősíteni szeretné, így hamarosan komoly konkurenciája lehet a klasszikus zenei kiadóknak, amelyek igyekeznek egy-egy neves előadót exkluzív szerződésekkel magukhoz kötni.

A klasszikus zene a teljes zenei piacnak egy egészen szűk szegmense, mégis fontos a streamingszolgáltatóknak. Igaz ugyan, hogy még mindig a kereskedelmi szempontból értékesnek tartott 18-45 éves korosztálynál idősebbek hallgatják, ám ők az átlagnál magasabb iskolai végzettségükek, a pénztárcájuk pedig vastagabb – de ami a legfontosabb: szívesen költenek kultúrára.

Ráadásul némi fordulat is érződik a piacon. Azt nehéz elképzelni, hogy visszatér az a korszak, amikor például a legendás kanadai zongorista, Glenn Gloud egyes lemezeit milliós példányszámban adták el, de az utóbbi néhány évben látványosan szélesedett a klasszikus zenét fogyasztó réteg. 2022-ben a YouTube-on 90 százalékkal ugrott meg a klasszikus felvételek hallgatása, írja a MusicBusiness Worldwide egy svéd kutatásra hivatkozva.

Más kutatások pedig a közönség fiatalodásáról számolnak be. A brit hanglemezgyártókat tömörítő BPI, a Deezer és a világhírű Royal Philharmonic Orchestra közös, 2020-ban végzett kutatása például kimutatta, hogy a 35 év alatti "klasszicisták" száma a Deezeren 17 százalékkal bővül a pandémiát megelőző évben.

Konzumer tech

A kisebb hazai gyártóvállalatok elengedhetetlennek tartják a digitalizációt

Egy friss kutatás szerint az üzleti siker és a technológiai fejlődés csereszabatos kifejezésként élnek a kisebb gyártó vállalkozásokat irányító vezetők fejében.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.