További részleteket tudtunk meg a nemrégiben aláírt GSM-R tenderrel kapcsolatban. Mint megírtuk, a Kapsch CarrierCom és MVM OVIT Zrt. nyerte el a magyar vasút újgenerációs kommunikációs hálózatának több,mint 900 kilométeres szakaszára szóló első ütemét. A 13,7 milliárd forintos projekt megrendelője a Nemzeti Infokommunikációs Zrt. (NISZ) a beruházást 2015 végéig kell befejezni.
Az MVM OVIT Zrt. a vasútvonalak mellett létesítendő bázisállomások lefedettségének, tartószerkezetének, áramellátásának tervezését és kivitelezését fogja elvégezni. További feladatot jelent a GSM-R hálózat központi elemeinek elhelyezéséhez szükséges építészeti tervezés és kivitelezés. Az MVM OVIT számára azért is fontos ez a projekt, mert ennek sikeres megvalósításával komoly referenciát szerez a mobilhálózat-építésben, ezzel újabb üzleti szegmens nyílhat meg a társaság számára.
A bécsi székhelyű Kapsch közleményében tudatja, hogy az általa szállított megoldás megfelelő tartalékokkal rendelkezik a következő bővítési ütem megvalósításához is. Mint ugyancsak megírtuk a kormányzati szándék szerint a következő években legalább 2000 kilométeren épülhet tovább a rendszer. A Kapsch a nagy kapacitású GSM-R hálózatot a 3GPP Release 4 és a legújabb generációs bázisállomás technológiára alapozva építi ki. A projekt szerves részét képezi egy szolgáltatásirányító központ kiépítése is.
A Kapsch által szállított megoldás számos alkotóelemből áll – az infrastruktúrától egészen a végkészülékekig,- a lényeg, hogy ezek az elemek megfelelően működjenek együtt, akkor is ha a rendszerbe más gyártók termékei is bekerülnek.
Pontosabbak lesznek a vonatok
Az Európai Unió komoly forrásokat biztosít az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszer megvalíósítására. A rendszer szabványos GSM-R átviteli módból és az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszerből (ETCS) áll. Magyarország rendszerbe kapcsolása segít abban, hogy a vasúti szerelvények haladását ne befolyásolja az egyes országok rendszereinek a különbözősége, azaz a határátlépés a jövőben nem befolyásolja a menetidőt.
A GSM-R (Global System for Mobile Communications – Railway) rendszer egyszerre biztosítja a biztosítóberendezések és a vasúti járművek közötti adatkommunikációt és a hang alapú összeköttetést. Az eredetileg a Siemens és a Nortel által fejlesztett GSM-R hálózatok közötti roaming szolgáltatás részeként a szerelvényeken használt berendezések a határokon automatikusan állnak át a másik ország rendszerére.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak