Tegnap este online is követhető nemzetközi sajtókonferencián maga az SAP vezérigazgatója, Christian Klein jelentette be, hogy generatív mesterséges intelligenciával bővülnek a vállalat felhős alkalmazásai. A generatív MI-vel a felhasználók egy csevegőablak formájában találkozhatnak az alkalmazásokban, amely mögött a Joule nevű digitális asszisztens dolgozik. Mint a vállalat közleménye fogalmaz, a Joule proaktív és kontextuális módon nyújt széles és mély betekintést az SAP-megoldások adataiba és harmadik féltől származó forrásokba.
Segítségével a felhasználók az egyes menük előhívása nélkül, hangutasítással kérhetnek le üzleti adatokat, de megfogalmazhatnak álláshirdetéseket, jóváhagyhatnak folyamatokat stb. Az asszisztens nemcsak a felhasználó kérdéseit érti meg, hanem az üzleti kontextust is, ígéri az SAP. Klein, aki már korábban is beszélt arról, hogy a generatív MI mély (sőt: forradalmi) változásokat hoz a komplex SAP-rendszerek működésében, úgy fogalmazott, hogy "Joule tudni fogja, hogy mire gondolsz, nem csak azt, hogy mit mondasz".
A részletek még homályosak
Jól hangzó mondat, de arról keveset árul el, hogy az SAP hogyan valósította/valósítja meg mindezt. Az eseményen nem árulták el például, hogy mely funkciókat lehet elérni az MI-asszisztensen keresztül, de a szándék az, hogy minden területen használhassák az ügyfelek (supply chain management, HR, beszerzés, CRM stb.), sőt az SAP termékeihez bővítményeket fejlesztő külső szoftvergyártók is integrálhassák megoldásaikba az SAP platformján keresztül. Olyan használati esetekben gondolkodnak, hogy például a Joule elemezné és tárná fel az egyes régiókban az átlag alatti értékesítési számok okait.
Azzal kapcsolatban is legfeljebb az SAP ígéreteire alapozhatnak az ügyfelek, hogy az asszisztens megbízható lesz. Ez fontos kérdés, hiszen jellemzően kritikus üzleti adatokkal dolgozik. Az SAP erre vonatkozó ígéretét persze némileg hitelesíti, hogy már jelenleg is rengeteg helyen alkalmaz a szoftvereiben MI-alapú technológiákat, gépi tanulást.
De ez akár el is bizonytalaníthat egyes ügyfeleket. Ugyanis a Joule-nak van a cégnél másféle előtörténetete is. 2017-ben, reagálva az MI-alapú digitális asszisztensek első nagy hullámára (pl. Siri, Alexa), az SAP elkészítette a maga megoldását. Ez lett az SAP CoPilot, melyet jobbára mechanikus feladatokra lehetett használni. Például képes volt összeállítani listát arról, hogy az SAP-használó vállalat egy bizonyos ügyfelével milyen interakcióban volt eddig (üzleti tárgyalások, megrendelések, szállítások stb.). De a CoPilot már a kiadásakor elmaradt a konzumer piacon bevezetett asszisztensek tudásától (még a hangutasításokat sem kezelte). A rendszert a Joule érkezésével le is állítják.
Szintén fontos kérdés lesz az ár. Az SAP-ügyekben mindig tájékozott Handelsblatt úgy értesült, hogy az MI-asszisztens egy olyan prémiumverzió része lehet, amiről korábban a vállalat pénzügyi igazgatója azt mondta, hogy akár 30 százalékkal is drágább lehet, mint az alap.
A Joule és az ára azonban sok ügyfél számára indifferens lesz: az MI-asszisztenst ugyanis kizárólag az SAP public cloudját használó ügyfelek élvezhetik, a magán felhős és az on-premise rendszereket használók nem. Csak így biztosítható a szükséges adatminőség, indokolt az SAP.
Első körben – még idén – az SAP SuccessFactors és az SAP Start kapja meg a digitális asszisztenst. A jövő év elején következik az SAP S/4HANA Cloud (csak a nyilvános felhő), majd pedig az SAP Customer Experience, az Ariba és az SAP Business Technology Platform.
Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel
Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak