A vállalat ennyit tolna az európai gyártásába. Az ígéret tíz évre szól, és egy részét valószínűleg mi fizetjük. De még így is nagy mondás.

Mióta Pat Gelsinger lett az Intel első embere, repkednek a milliárdos ígéretek. Most épp Európa a kedvezményezettje Gelsinger ígéret-cunamijának. A vezérigazgató a müncheni IAA 2021-en (Internationale Automobil-Ausstellung) jelentette be, hogy az Intel a következő évtizedben 80 milliárd euróból tíz félvezetőgyárat építene fel Európában. Az időzítés és a helyszín nem volt véletlen: most már a globális autóipar legnagyobb és legjobb logisztikával és beszállítói háttérrel rendelkező szereplőit is erősen sújtja a pandémia nyomán fellépő csiphiány. (Ezt a beszállítói lánc is megszenvedi, hiszen ha nem készül autó, motorra, fékre és ajtónyitó gombra sincs szükség.)

A probléma a kiváló beszállítómenedzsmenttel rendelkező Toyotát is elérte: áprilisban még azt csodálta a világ, hogy milyen jól kimozogta a gyártók többségét megakasztó hiányt, hogy aztán augusztusra a japánokat is utolérje a globális trend.

Gelsinger üzenete egyszerű volt: bár a félvezetőipar jó úton halad, hogy megoldja a csiphiányt, a kialakult helyzet mindenkinek egyértelművé tette, hogy milyen szerepet tölt be a globális ellátási láncokban ez az iparág. A pandémia alatt kialakult helyzetet pedig egy módon lehet kezelni: még több csipet kell gyártani.

Nyomulás Európában minden szinten

A csipgyártó Gelsinger színre lépése óta érzékelhetően tempót váltott: saját gyártás felfuttatása, bérgyártás, de mellette más bérgyártók kapacitásának kihasználása, felvásárlások és beruházás beruházás hátán... Az USA-ban már bejelentettek egy 20 milliárd dolláros gyárbővítés. Ehhez jött most a tíz évre elosztott 80 milliárdos európai terv. Ami egyelőre terv, de Gelsinger reményei szerint az év végéig bejelentik a következő európai "mega fab" felépítését.

Az autóipar azonban gyorssegélyre is számíthat. Az Intel az írországi félvezetőgyára kapacitásainak egy részét az autógyártók igényeinek kiszolgálásra állítja át. (Mint a ZDNet emlékeztet, Gelsingerék az év elején jelentették be, hogy 7 milliárd eurót szánnak arra, hogy megduplázzák az írországi gyár kapacitását, valamint hogy a gyártósorokat felkészítsék a 7 nm-es gyártástechnológiára.)

Gelsinger emellett arról is beszélt, hogy az Intel támogatja az Európai Bizottság belső csipgyártásra vonatkozó tervét. Mint a Bitport is megírta, a 2030 Digital Compass tervezet szerint az évtized végére az EU-nak a "digitálisan szuverenitás" jegyében 20 százalékost részesedéssel kell(ene) bírnia a csúcstechnológiás félvezetőipari termékek piacán.

Ez jelenleg 9 százalék, hívta fel a figyelmet az Intel-vezér, miközben például 1990-ben még Európa súlya 44 százalék volt a globális félvezetőiparban. Ezt a trendet fordítaná meg az Intel azzal a 80 milliárd euróval, amit az EU-s gyártás felfuttatására költ.
Az első két gyár helyszíne még nem ismert, de Belgium, Hollandia, Franciaország és Németország is verseng a beruházásért – tudta meg belső forrásokból még a nyáron a Financial Times. A beruházásokhoz természetesen az Intel is igénybe venné az uniós beruházási támogatásokat, de azt egyelőre nem tudni, hogy az Intel 80 milliárdis nagylelkűségének hány százalékát állnák az uniós adófizetők.

Ez a jó irány az EU-nak?

Gelsinger erős ígéreteit a csiphiánytól szenvedő autóipar vezetői bizonyára örömmel hallgatták. Különösen amiatt, mert az autók alkatrészköltségeiben folyamatosan nő a csipek (szenzorok, vezérlők, kommunikációs és memóriaegységek stb.) aránya. Az európai technológiai ipari ökoszisztéma szereplői azonban nem feltétlenül fogadják vastapssal az Intel nyomulását.

Miközben az Európai Bizottság tavaly deklarálta: az EU-nak meg kell teremtenie a technológiai szuverenitást, a megvalósítás egyelőre kimerül a Szilícium-völgy óriásainak a megregulázásában, meg olyan ködös tervekben, mint a Gaia-X. Ezeket még az Ursula von der Leyen vezette EB innovációért felelős biztosa, Mariya Gabriel is úgy értékelte, hogy az EU-nak el kellene felejtenie végre a Szilícium-völgy-fixációját, és körül kellene nézni saját háza táján, hogy fel tudjon karolni olyan technológiai kezdeményezéseket, melyekben világelső tud lenni. Ehhez azonban Pat Gelsinger helyett elsősorban uniós innovátorokat kellene meghallgatni – és lehetőleg gyakran.

Piaci hírek

Nincsenek csodák, a Teslánál is készülhetnek a robotaxik távoli irányítására

Egy álláshirdetésből következtetnek rá, hogy ha beindul a járműgyártó saját szolgáltatása, akkor sem fog senki teljes autonómiával közlekedő Cybercab taxikban utazgatni.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.