Előző tudósításunkat az ebéd szakította félbe az Aquaworld Resort hotelben zajló Futourism 2022 konferenciáról, amelynek előadásai a szünet után is két külön csoportban folytatódtak, bemutatva a digitális technológia legjobb üzleti felhasználásait turisztika és a szálodaipar területén. A délelőtti plenáris programot, majd az üzemeltetéssel és az ügyfélélménnyel foglalkozó szekciókat követően délután is szakértők, megoldásszállítók és sikeres gyakorlatokat bemutató kollégák előadásain keresztül ismerkedtünk az iparági digitalizációs megoldásokkal és azzal, hogy az új eszközöket miként lehet a versenyképesség szolgálatába állítani, de kitértünk az gyakorlati tudnivalókra is, mint amilyen a hitelezés vagy a turisztikai szektor digitalizációját segítő kormányzati támogatások kérdése.
A délelőtti etapban már kiderült, hogy a dinamikus árazás egyre inkább elterjedt módja a kihasználtság javításának és a bevételek optimalizálásának, a dolog elméletét és gyakorlatát az üzemeltetés szekció ebéd utáni felvonásában Kálecz-Simon András, a Budapesti Corvinus Egyetem Közgazdaságtan Intézetének egyetemi andjunktusa ismertette meg a hallgatósággal. Az adatokra épülő döntésekről szólva természetesen az ilyen adatok egyik legfontosabb forrása, a szálloda vállalatirányítási rendszer (Property Management System, PMS) is terítékre került, ennek működéséről és a legjobb megoldás kiválasztását segítő támpontokról Kökény László kutató, a Corvinus Egyetem Turizmus tanszékének oktatója tartott előadást.
Létezik egyáltalán ideális PMS?
A témát egy újabb panelbeszélgetéssel zártuk, amelyban arra kerestük a választ, hogy meddig terjeszkedhet az adatalapú üzemeltetés. Azt ugyanis már többé-kevésbé elfogadta a szakma, hogy a hatékony marketinghez és az értékesítéshez is nélkülözhetetlenek a digitális csatornák, de most kiderült, hogy a hotelekben szinte nem is maradt olyan terület, ahol a digitalizáció (ezen belül pedig az adat) ne játszhatna kulcsszerepet. A kerekasztal moderátora ezúttal Nagy-Szász István, a Dunakavicsok turisztikai podcast társszerkesztője, CPI Hotels Hungary ügyvezető igazgatója volt, a beszélgetésben részt vett Szekula István (Macmillan Equipment Group), Kende Gábor (Kende Gastro), illetve Belán Miklós (Everguest).
Az ügyfélélmény szekcióban eközben az adatgyűjtésről és a GDPR alkalmazásáról volt szó. A rendszer 2018-as bevezetése óta már kialakultak azok a legjobb gyakorlatok, melyek mentén a magyar és a nemzetközi szabályoknak is megfelelő eljárásokat lehet kialakítani, ezekkel kapcsolatban Dr. Bárányos Krisztina (Smart Specialist, GDPR Specialisták) adott praktikus jogi tanácsokat a konferencia résztvevőinek. Ezt követte a hazai és nemzetközi OTA oldalak (utazási weboldalak) vendégértékelési rendszereiről és azok hatásáról Poór Judit egyetemi docens (Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem) előadása, bemutatva, hogy ezek milyen szempontrendszerek alapján működnek, és mennyire tekinthetők megbízhatónak.
Ezen a helyszínen is egy panelbeszélgetés során értékeltük, hogy aktuálisan hol tart a magyar szállodaipar a digitális ügyfélémény fejlesztésében. A technológia és a digitalizáció ugyanis alapvetően megváltoztatja a vendégigényeket, ami minden másra is hatással van az utazástervezéstől a foglaláson át az élményekig, közben ezzel párhuzamosan a jövedelmezőség és fenntarthatóság összehangolásának igénye is egyre inkább fókuszba kerül. Az ügyfélélmény szekciót lezáró kerekasztalt Bárány Róbert szerkesztő-műsorvezető, az idei Futourism házigazdája vezette, beszélgetőtársai pedig Gondos Kitti (Everguest), Kiss Attila (mndwrk) és Kelemen Gábor (a Danubius Hotels IT-igazgatója) voltak.
Digitalizáció és kiberbiztonság
A két szálon futó előadások után ismét a plenáris program várta a konferencia vendégeit. Ahogy a szolgáltatásként igénybe vehető szoftverek a legfejlettebb technológiákat is demokratizálják, a kérdés az, hogy ki mennyire ismeri a lehetőségeket, és mennyire nyitott vagy felkészült azok alkalmazására. A hazai szállodaipar digitalizációs szintjéről és a digitalizációval kapcsolatos várakozásairól Uzoni Simon Péter, a Screbo társalapítója beszélt, majd Halász Viktor rendőr százados, az NNI Kiberbűnözés Elleni Főosztály Felderítő Osztályának vezetője adott gyakorlati tanácsokat a kiberbiztonság legújabb kori kockázataival kapcsolatban, külön is bemutatva a szállodákra leselkedő veszélyeket és azok elhárítását.
Halász Viktor rendőr százados előadása
Egy másik fontos és mindenkit érintő téma a forrásszerzés, pontosabban annak nehézségei, hiszen a nagyobb volumenű digitális fejlesztések sem mindig oldhatók meg saját forrásokból. Arról, hogy a bankoktól milyen módon lehet jó feltételekkel hitelhez jutni, hol érdemes és hol nem érdemes próbálkozni, illetve hogyan érdemes kombinálni a támogatást és a hitelt, Dancs Péter (Takarékbank) beszélt. Rögtön utána Kövesdi Zoltán, az Innovációs és Technológiai Minisztérium főtanácsadója a turisztikai szektor digitalizációjához rendelt kormányzati támogatásokat is bemutatta, végigjárva azokat a lehetőségeket, amelyeket a vállalkozások igénybe vehetnek a GINOP, GINOP Plusz, illetve hamarosan a DIMOP Plusz programjain és pályázatain keresztül.
A Futourism konferencia utolsó programja egy újabb (ma már az ötödik) panelbeszélgetés volt, mely a jövő turistájáról szólt az újturizmus világában és a jövő szállodájában. Az alapfelvetés szerint a sorra megjelenő digitális techológiai megoldások új lehetőségeket nyitnak a turisztikai attrakciók bemutatásában, és a szállodák is átalakulóban vannak, de az átalakulás sebessége és lehetséges irányai is kérdésesek. Arról, hogy merre tart a digitalizáció vezérelte világban a fizikai élményre épülő iparág, és gyors vagy lassú átalakulásra számítanak a szakértők és az iparági szereplői, ezúttal a Dunakavicsok podcast társszerkesztőivel beszélgetett Dr. Kilbertus Viktor (TP-Link) és Varga Csaba (Danubius Hotels).
A Bitport hagyományteremtőnek szánt, 2022-es Futourism konferenciáját már legelső alkalommal is több mint 130 szálloda, étterem, utazási iroda és turisztikai vállalkozás képviselői tisztelte meg jelenlétével, jövőre pedig igyekszünk majd egy legalább ennyire hasznos szakmai rendezvényen, még nagyobb számban vendégül látni a turizmus és a szállodaipar digitalizációjában érintett szakembereket.
A japán bölcsesség ereje: emberség a technológiai megoldások mögött
A globális válság súlyosan érintette az office piacot, ami a GLOBAL-UNION Kft. tevékenységét is veszélybe sodorta. A 100 százalékos magyar tulajdonban álló vállalat azonban a nehézségek közepette is megőrizte optimizmusát, és következetesen a legjobb döntéseket hozta.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak