Az olasz-amerikai Fiat Chrysler Automobiles (FCA) és a francia PSA csoport januári összeolvadásával létrejött Stellantis már 2026-ra is 4 milliárd euró többletbevételt tervez a szoftvertermékekből és előfizetésekből, amit az évtized végére 20 milliárd euróra növelne – derül ki a társaság keddi közleményéből. A világ negyedik legnagyobb autógyártójaként jegyzett vállalat szoftveres üzletéért felelős vezérigazgató-helyettese ebben kifejti, hogy a jelenlegi dedikált elektronikus architektúrákról egy nyílt szoftverplatformra helyezik át járműveiket.
Ennek során komolyan építenének a külső partnereikre is, kiemelve a már most is futó együttműködések közül a BMW, a tajvani Foxconn vagy az Alphabet autonóm vezetési technológiákat fejlesztő vállalata, a Waymo szerepét. A Stellantis 2024-től három új, mesterséges intelligenciára épülő technológiai platformot telepítene, amelyekre az STLA Brain, az STLA SmartCockpit és az STLA AutoDrive néven hivatkozik.
A Stellantis hosszú távú szoftverstratégiájáról szólva azzal számol, hogy 2030-ra már 34 millió darab hálózatba kötött, egymással is kommunikáló autója (connected car) lesz az utakon, szemben a jelenlegi 12 millióval. Ezzel értelemszerűen a szoftverek is egyre nagyobb szerepet játszanak majd a járművek működésében, az elektromos motorok és akkumulátorok kezelésétől az olyan funkciók beállításáig és támogatásáig, mint amilyen az önvezetés, a navigáció vagy a szórakoztató rendszerek.
A mutatós tervek már megvannak
Nem véletlen, hogy a befektetők egyre inkább a szoftveres képességeik alapján értékelik az autógyártókat, amelyek kihatnak egyrészt az elektromos hajtású járművek akkumulátorainak teljesítményére, de meghatározzák az autókból származó adatok összegyűjtésére, értelmezésére és monetizálására vonatkozó stratégiákat is. A Capgemini előrejelzése szerint 2030-ra az autóipari bevételek több mint egyötöde közvetlenül a szoftverekből származik majd.
A Stellantis szoftveres vezetője úgy látja, hogy az általuk felállított technológiai platformok "minden bizonnyal" összemérhetők lesznek a versenytársak legfejlettebb megoldásaival, és a piacvezetők közé emelik a társaságot a szoftverek és az elektronika területén. Az Automotive News beszámolója alapján a profitrátát is negyedévente végrehajtható frissítésekkel erősítenék, és összesen 4500 új szoftvermérnököt vennének fel, akiknek a folyamatos továbbképzését egy házon belül működő akadémiával is támogatnák.
Az elektromobilitással párhuzamosan az autógyártók következő csatatere a digitális és önvezető funkciókkal rendelkező szoftverarchitektúrák fejlesztését tartják, ahol egyelőre a Tesla viszi a prímet, a hagyományos autógyártók pedig hozzá igyekeznek felzárkózni. Nemrégiben a General Motors egyik alelnöke például úgy fogalmazott, hogy az új típusú járművekre való átállás az évszázados autógyártókat is szoftvercéggé változtatja, amelyek emellett hardvert is gyártanak (magukat az autókat).
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak