Tegnap az önvezető technológiát fejlesztő Aurora bejelentette, hogy átveszi az Uber Advanced Technologies Group (ATG) részlegét. Ezzel utóbbi lemond arról az álmáról, hogy házon belül fejlessze ki a vezetés jövőjeként emlegetett rendszert. A lépes csak egy újabb állomás azon az idén megkezdett úton, amelynek során az Uber "ledob" magáról mindent, ami nem kötődik szorosan alaptevékenységéhez, a megosztáson alapuló utazáshoz, illetve az olyan bevételt termelő újabb szolgáltatásokhoz, mint amilyen az ételkiszállítás.
Megy, de azért kicsit marad
Az üzlet érdekessége, hogy az eladó maga is fizet. Az Uber ugyanis a leválasztással párhuzamosan 400 millió dollárt fektet az Aurórába, amely mögött nem mellesleg az Amazon is felsejlik tulajdonosként. A megállapodás része az is, hogy az Aurora igazgatótanácsában helyet kap az Uber vezérigazgatója, Dara Khosrowshahi is.
A néhány éve alapított Aurora vezetője szerint nagyon értékes munkatársakat, tapasztalatot és technológiát kapnak az ATG átvételével, amelyet első körben nem autonóm taxik fejlesztésére fognak használni. A startup ugyanis a teherszállításban látja az önvezetés első, kereskedelmileg is életképes megvalósítási formáját. Ahogy Chris Urmson meglehetősen leegyszerűsítve fogalmazott: ha utasként ülsz egy robotpilóta mögött, az ijesztő lehet, ám ha egy tekercs vécépapír vagy, ez nem akkora probléma.
Bár a megállapodás részleteiről, beleértve a felvásárlás árát, nem akartak nyilatkozni a felek, az valószínűsíthető, hogy az említett 400 milliós befektetéssel az Uber amennyire lehet, azért a tűz közelében igyekszik maradni. Amennyiben az Auroránál idővel sikerülne a személyszállításra is megbízható önvezető rendszert fejleszteni, azt minden bizonnyal átvehetné és alkalmazhatná saját üzletében is az Uber.
Nagytakarítás
A koronavírus sok más vállalat mellett az Uber tevékenységére is súlyos hatással volt. Mindez a fuvarok számában tavasszal óriási mértékű visszaesést hozott. Az eddig sem éppen profitcenterként üzemelő cég így olyan extrém ötletekkel volt kénytelen előállni mint az, hogy állásközvetítőként funkcionál munka nélkül maradt szerződéses sofőrjei számára.
A kihívásokkal bővelkedő év hatalmas változásokat hozott a cégcsoport összetételében. A pandémia idején virágzó ételkiszállítási bizniszt például felvásárlással erősítették meg, ugyanakkor minden olyan területtől igyekeztek megszabadulni, ahol belátható időn belül nem lehet a gazdaságos működést biztosítani.
A tragikus és botrányos múlttal terhelt ATG most bejelentett leválasztása mellett említhető az elektromos kerékpárokat, rollereket üzemeltető Jump tavaszi eladása a Lime-nak. Ráadásul a hírek szerint csak napok kérdése, hogy egy másik autonóm álommal is végleg szakítson a cég. Piaci pletykák alapján a repülő taxikon dolgozó Uber Elevate megvásárlása kapcsán előrehaladott tárgyalásokat folytatnak a Joby Aviation képviselőivel.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak